Varför snöskoter?

Moshi-Moshi

Medlem
10 jan 2012
12
0
1
Aspås
Hej!

Jag gör en undersökning om snöskoterkulturen och är intresserad att diskutera vad som för ER gör snöskotern så fantastisk och annorlunda jämfört med andra motorfordon?

Varför valde du att skaffa snöskoter och hur använder du den?

Med vänlig hälsning,
Johan Ågren

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Skoter är ett väldigt mångfaciliterat fordon. Man kan åka ut på en sväng med familj och vänner, samt använda det som transport. Det roligaste man kan göra är Terrängkörning blandat med körning i häpnadsväckande fjällmiljö

Sen är det enkelt att bara fara ut och köra. Det finns en enormt stor areal som är till förfogande jämfört med andra fordon tack vare terrängkörningslagen. Detta gäller främst dom som bor ute i landsbygden och inlandet samt i fjällvärlden.

Adrenalin kickar är någon som hör till all extremsport men med skoter så kan man välja ifall man vill ha dom eller ej. Vik av leden och pulsen går upp
sväng tillbaka och den går ned, gäller förstås inte dem som kör fort efter leden.

Möjligheten att ta sig någonstans ingen annan varit till hör också till tjusningen då man snurrar runt bland avlägsna skogar i detta land. Sen ska det sägas att gemenskapen runt skoter är otroligt stor och det bara växer och växer. Precis som allt annat är det roligare om man är fler, dock skall det tilläggas att skoteråkning är roligt även fast man är själv (förespråkar att man är minst två)

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
Ja vad kan vara bättre än att fara till fjällen med ett gäng grabbar och bara tänka på att köra skoter! Och sen den där speciella lukten som uppkommer i stugan efter 4 dagar med 4-6 man sprit,öl och svett! :D

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag bor på den 68 breddgraden och har vinter minst 8 månader om året. Snön ger fantastisk möjligheter att göra annat. Möjligheter att färdas på sätt som inte går på sommar halvåret det i en natur som är fantastisk.

Snöskotern ger mig och min familj ett rikare liv. Använder den till friluftsliv fiske resor mm

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
För min del är det adrenalinet som står högst upp på listan, krävs bra många 100 hästar i en bil för att skapa samma adrenalinpåslag för min del. Bara titta på hk/kg så ser man att det krävs 700hk+ i en normaltung bil för att uppnå samma hk/kg som en 800a, och då är bilen förmodligen inte ens reggad med modifikationerna på motorn.

Har växt upp med skotrar och jag letar utmaningar när jag kör.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Från början var jag helt anti mot skoter. Tyckte det var skitsegt. Sen fick jag någon flipp i skallen och älskade huxflux allt som har med skoter att göra. Använder nu skotern till allt från fiske/familjeturer till rå terrängkörning. Men det är tur att sommaren finns, annars hade det blivigt så dyrt ;-)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ekonomiskt sett så har ja blivit länsad på pengar, men varför jag fortsätter köra skoter är för att det är så förbannat kul så det finns int..

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Det är ju det roligaste som finns! Sen är det ju ett stort plus att få komma ut i naturen och man kan ju ta sig till i princip alla platser man vill. När man har kört skoter sedan man var en liten pjuklarv så har det liksom nästan blivit till en sorts livsstil.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Varför valde du att skaffa snöskoter och hur använder du den?

Var inte så mkt till val. Uppvuxen med det hela så det ligger väll i släkten antar jag. Har för den sakens skull inte "valt bort" andra motorfordon. Har provåkt/kört garbilar med effekter som enligt "bilfolket" är "waow", även haft/kört mycket MC/Cross/Fyrhjuling.

Alltihopa blir såklart roligt då man är motorintresserad, men om jag skulle få välja mellan att ha cross,mc,sommarbil,quad ELLER snöskoter, så väljer jag snöskoter alla dagar i veckan. Även om det är svårt att gämföra då det är olika leksaker, så är det ingen av de jag nämnt, som kommer i närheten av "roligt/krona".

Ingen bil,mc,cross osv. tar sig "varsomhelst", det gör skotern. Det är nyttofordon, familjegemenskapsfordon, leksak och välmående i ett. Det hittar man inte någon annan stans. Åtminstonde inte här, för kärringen tycker att det verkar som en dum idé att lasta hela familjen på en cross, och åka 500hk bil med driftsäkerhet, som familjefordon är inte ekonomiskt rimligt (för min del).

Skotern har det bästa av alla världar helt enkelt, förutom möjligtvis att den kräver vatten eller snö för att brukas.

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Istället för att på hösten börja räkna månader till sjösättning, surf och sol så gjorde jag livet enklare. Började åka snöskoter och helt plötsligt har januari-mars blivit lika trevliga som juni, juli och augusti :)

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Är uppvuxen med skotrar från första början och alla i min släkt kör skoter så man har väl inte haft så mycket val...:)
Pappa tävlade mycket när jag var liten så jag började när ja var 2.5 år och fortsatt att köra skoter sedan dess.
Kör lössnökörning mest för att ja gillar frihetskänslan och adrenalin kicken som jag får av att köra i skogen, hoppa och när man kör där det bara finns en väg att köra så om du fastnar så är det kört...

Moshi-Moshi

Medlem
10 jan 2012
12
0
1
Aspås
Ja vad kan vara bättre än att fara till fjällen med ett gäng grabbar och bara tänka på att köra skoter! Och sen den där speciella lukten som uppkommer i stugan efter 4 dagar med 4-6 man sprit,öl och svett! :D
Är det vanligare att män drar sig till detta fordon och i så fall varför tror du det?

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Sitter i blodet ;)

Nej, adrealinet, friheten och avslappningen.

Man får sånt jäkla adrealin, om man ska köra vart man inte är säker. Man får även se en hel bunt med natur +1!

Och sen slippa all skit, bara chilla och skita i problemen och bara fokusera på skotern!

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Uppvuxen på en snöskoter. Jag kör friåkning i lössnö, de får en att komma bort från allt annat. Sedan adrenalinet och frihetskänslan driver en otroligt mycket. Men om man tänker efter vad allt kostar idag inom allt som har med skoter att göra så kan man ju ta sig en funderare och tänka va man håller på med egentligen haha.. Men det är ju såååå otroligt roligt så man fortsätter ändå!