Projekt ProClimb 2012,5

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
om man nu flytar ner den i bak... vad blir det för nackdelar eller fördelar ??
samt som snowmobileking skrev i fram vad får man för nackdelar eller fördelar ??

har själv tänkt flyta ner den i bak för att få mer höjd i bak, tycker att den slår igenom för lätt
tänker jag rätt där eller ??
Du påverkar ju inte fjädringsvägen genom att höja den bak på detta sätt. Utan snarare attackvinkel (något) och framför allt skidtryck.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det finns på Snowest eller HCS de som anser att det är värt att flytta fram nedre infästning till centerdämpaeen istället för att sänka främre del av boggien.
0.45"/11mm framåt. Sen kapa upp en lång M10 bult på sin ogängade del, på två delar som är lika långa som railsen är tjocka, och plugga i hålen som man inte längre använder.
Hålls på plats av cap-delen av mutter/bult.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Du åstadkommer samma sak antingen genom att flytta fram nedre fästet i railsen som att flytta ner övre fästet i chassiet.

Jag kommer flytta ner både fram och bak, detta bör ge en maskin som är mer lekfull samt inte trenchar lika mycket.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
om man nu flytar ner den i bak... vad blir det för nackdelar eller fördelar ??
samt som snowmobileking skrev i fram vad får man för nackdelar eller fördelar ??

har själv tänkt flyta ner den i bak för att få mer höjd i bak, tycker att den slår igenom för lätt
tänker jag rätt där eller ??
Du får ingen skillnad i fjädringsväg genom att flytta ner boggien, sedan bör du flytta ner fram också annars får du betydligt mer skidtryck och nervösare maskin.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Var en sväng och härjade lite i garaget igår.

Plockade ner hela framvagnen, men vilket jäkla bök att kunna ta lös högra övre a-armen
Bort med huv, lossa pipa och slutligen den gigantiska slutburken.



Sedan började jag rensa styret på plastbitar
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Du åstadkommer samma sak antingen genom att flytta fram nedre fästet i railsen som att flytta ner övre fästet i chassiet.

Jag kommer flytta ner både fram och bak, detta bör ge en maskin som är mer lekfull samt inte trenchar lika mycket.
Nej.
Geometrin ändras inte när man sänker hela boggien, vilket den görs om man flyttar dämparen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nej.
Geometrin ändras inte när man sänker hela boggien, vilket den görs om man flyttar dämparen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Du flyttar ju inte den främre svingen något, så den geometriändringen som blir genom att flytta fram nedre fästet är att dämparen "känns" hårdare då den står mer upprätt, ser ingen annan ändring som blir men jag kan mycket väl ha fel.
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Nu när ni har den nerplockad,kolla in kylar slangen från tunnelkylarn att det finns skydd mot magnapullen,stor risk för skavning.
Från fabrik har de satt ett litet skavskydd som inte sitter riktigt bra.
Om ni inte har satt på bukskyddet så gör det nu medans resväskan :)å övrigt e loss,under lättar å komma åt vid fastsättning av bukskydd...
Blir väldigt fin maskin den där.........
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Intressant! Du får mer än gärna redogöra för hur du kopplar sen. Vore riktigt fint att slippa alla knappar runt styret.
Det skall jag göra, väntar bara på leverans av gasblock och diverse knappar. Kommer försöka behålla kontakterna på kabelstammen original och koppla in sig på dessa. Då kan man alltid montera tillbaka original vid försäljning samt att jag kan dra egna kablar upp på styret till nödstopp och slipper då kabelstammen upp på styret.

Nu när ni har den nerplockad,kolla in kylar slangen från tunnelkylarn att det finns skydd mot magnapullen,stor risk för skavning.
Från fabrik har de satt ett litet skavskydd som inte sitter riktigt bra.
Om ni inte har satt på bukskyddet så gör det nu medans resväskan :)å övrigt e loss,under lättar å komma åt vid fastsättning av bukskydd...
Blir väldigt fin maskin den där.........
Skavskyddet sitter där det ska :)

Snart ska en del leveranser dyka upp så att jag kan uppdatera er med något intressantare än detta inlägg ;)
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Låter som en väldigt klok idé att behålla orginalkontakterna.
Riktigt kul att du vill dela med dig om hur du ska koppla allt.

Nog fler än jag som är intresserade av detta.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kvällen bedrift var nedflyttning av boggien

Mäter, mäter, mäter och mäter var hålet skall bli, främre fästet är nerflyttat 19 mm och med samma c-c mått mellan främre och bakre infästning som original.



Monterade också bakre i nedre hålet


Nån som vet vart jag kan hitta kontakter som passar i org?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hmm... Finns det inte hål färdigt inne i tunneln som det gör på äldre (11 bla) M8? flyttade ner min fram. Men varför flyttar du ner den bak?
Tyvärr finns det inget färdigt hål i plåten inne i tunneln, utan det är bara att mäta sig fram :)

Flyttar ner den bak också för att ha mer kontroll så den inte skickar skidorna i vädret när jag inte vill. Dock har jag inte prövat detta än. Utan provar mig fram tills jag för den önskade beteendet jag är ute efter.

Var och jagade lite kontakter efter jobbet, tyvärr hade dom inte alla jag ville ha hemma.

 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Då jag inte fått tag i alla kontakter ännu så bjuder jag på dagens uppdatering från garaget



Samt en bonusbild på ett annat projekt i garaget, någon som kan gissa vad vi gör?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Aj då... Lite mer jobb :) PC chassit kanske lyfter skidorna mer än M? har inte kört någon men en kompis med en PC HCR sa att den inte reste dock. Min M hcr blev jag lite trött på då det var svårt att korsa diken osv...
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Den kastar inte hejdlöst med skidorna, den bör vara lättare på skidorna nu iaf. Men man vill ju att den ska vara hanterbar när det är brant och en massa träd och då vill jag inte ha den på rullen men det tvivlar jag på.

Hade ett litet problem idag då jag upptäckte att nödstoppen jag beställt inte riktigt var anpassat för att sitta runt styret, dock hittade vi ett klockrent ställe på styret där den kommer placeras, utan att vara ivägen för varken mig eller diverse kvistar. Återkommer med bilder
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
hade gärna velat veta mer om sista bilden (även om de e OT)
Sidoprojektet i garaget innebär att få en polle sks som iprincip gått av på mitten körduglig, vi har monterat en 2 mm stålplåt över hela undersidan som håller ihop den, sänker boggien en liten bit och lite annat för att den skall rulla en vinter till :)







On Topic
Hämtar framvagnen samt skidor imorrn och kommer säkert en uppdatering med diverse grejor imorgon om jag känner mig själv rätt...