F7 goes F/M 7 :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
De funkar, mins inte exakt hur, men man får flytta om vissa infästningar i boggien. Men inga nya hål behövdes såvitt jag vet. Använde mig själv utav dessa då jag förlängde min F7.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ah okey , men får se om man hittar några beggade nånstans så kanske man slår till på det annars blir det bara vanlig förlängning i vinter så får man byta ut till nästa år.

Har varit i garaget idag och tog lös framvagnen samt fästena till skidorna.
Lämnade in det idag så det ska blästras och lackas, dock så hade dom semester nu i 2 veckor så får vänta tills dess innan jag får tillbaka det.

Annars har det inte hänt så mycket , och mattan är inte kapad än heller för det har inte gått att vara ute pga regn osv.
Sen så kände jag på avgasports wirerna och det kändes som att dom gick trögt/tungt , men då jag inte vet hur lätt/tungt dom ska gå, så kan jag inte avgöra om dom behöver bytas.
Skulle det funka att duscha ner 5-56 och se om det blir bättre eller är det bara att inhandla nya?
Dock är dom ganska dyra 1000+ moms styck.

Så det som är kvar att göras innan den ska skruvas ihop igen är.

*kapa mattan
*Fixa en ny noskon då den jag har är trasig
*M7 drevning
*Soppa filter ska inhandlas
*Förlängningen

Är det någon som råkar ligga på en M7 drevning eller en hel noskon (svart) så skicka gärna ett pm!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag ser att du tänkt fuska, så som jag försökte göra genom att inte ta isär styrspindeln, jag blästrade och lämnade in på pulverlack men han som skulle lacka vägrade göra det då det ligger kvar fett/smuts där inne som kommer rinna ut när sakerna är i ugnen ... nu beror det givetvis på hur noga dina lackerare är men nu vet du iaf att resultatet inte kommer bli bra om du inte plockar isär dom!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Kan bara hålla med, plocka isär allt. Annars blir det bara skit av pulverlackningen.
Man bör tillock med pressa ur bussningar då det ha förmåga att komma gläggs ur dom också vid upphättning.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
som skrivet så rinner det ut en hel del fett då de värmer lacken. Körde mina spindlar i ugnen bra länge och trodde att jag fick ut allt hemmavid, men icket. Så ta isär dom om du kan, gick dock inte på min.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
har försökt ringa han men har inte fått något svar än så länge, men dock skulle dom inte lackas föräns v.32 så än så länge är det ju lugnt :)

Men hur blir det om det luft torkas? Blir det inte lika härdat då eller tar det bara längre tid ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
har försökt ringa han men har inte fått något svar än så länge, men dock skulle dom inte lackas föräns v.32 så än så länge är det ju lugnt :)

Men hur blir det om det luft torkas? Blir det inte lika härdat då eller tar det bara längre tid ?
Lufttorka pulverlack? Pulverlack är princip plastmjöl/pulver som appliceras på metallen med hjälp av statisk elektricitet. Typ som frigolitpluppar fastnar lite överallt.. Sedan värmer man metalen och plasten i hög värme 180-200c i ca 10-15min så smälter pulvret och bildar en skydande plastyta.
Och när metallen har svalnat är delen färdig at användas direkt. Mycket smidigt att göra mycket delar i då man inte behöver så mycket plats för "torkning".

Så nej det går inte att lufttorka pulverlack om det nu inte råkar vara väldigt varmt :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kanske blir rätt drastiska ändringar i mina planer då jag har ev kommit över ett F7 chassi utan motor och boggie. En polare skulle fara och kolla på det åt mig på söndag, Blir det så att jag tar det så blir det att bygga om det istället för min F7a.

Men då jag redan vet av en boggie från en F7 03a så kommer det bara vara en motor som fattas för att kunna få det komplett :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Fick hem min framvagn i tisdags och har nu monterat den , dock så vart det ingen bild på den färdigmonterad för att jag hade inge ström så kunde inte ta några kort.

Men har dock kort på framvagnen när den är lös.
Så nu snart så börjar det att monteras klart allting och har bestämt mig för att jag ska förlänga F7an istället för att göra en leksak med chassiet, dock kommer jag ta chassiet och göra nått annat projekt av det!

Så nu till helgen blir det att kapa till mattan klart, försöka få lös skruvarna på daimond driven då dom vägrade lossna och blev runda istället.

Nån som vet vad olja till DDn kostar?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tackar! Tycker det vart riktigt snyggt faktiskt! Ska fixa kort imorgon eller på lördag beronde på när jag far och skruvar igen!

Du har pm!:)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Sådär har varit i garaget idag dock vart det inget skruvande då jag tappade lusten helt idag och for å fiskade istället, men tog kort på hur det vart med framvagnen , dock inte det knivskarpaste kortet men ni ser ju :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Funderar på att lacka om min noskon från en 440 jag har hemma till svart istället och sätta dit på skotern.

Min nuvarande noskon som satt där är sprucken på 2 olika ställen, och den från 440in passar ju till F7an som det ser ut som.

Men problemet är att jag kan typ ingenting om olika färger osv.
Är det någon som kan ge ett tips på vilken sorts plastfärg man ska använda? Vart man kan inhandla?

Såg att biltema hade svart plastfärg , nån som har testat den? Antar också att man ska använda plastprimer under för att få det att fästa bättre? :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Väntar på m7 drevning och m7 skenor som jag har fått tag på och får dom förmodligen nästa vecka så då blir det att skruva ihop skotern klart :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kommer nu att avbryta mitt projekt då jag kommer att inhandla en 12a på fredag så F7an är ihop satt till original igen och är till salu.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Det var tråkigt, var ett roligt projekt!
Hoppas du blir nöjd med nya skotern och att du får F7an såld!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mjo nog känns det lite surt att avbryta när man nästintill har allt som behövs osv.
Men känner samtidigt att jag vill testa något nytt och som har rätt längd direkt :)