Phazer mtx eller rtx

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Hur håller boggin på mtx för lite hårdare ledkörning?
Är det samma atackvinkel på mattan, mtx som rtx?
Är det någon som löst problemet med att mtx gräver ner sin i djupsnö?
Fundera på en mtx, och montera rtx framvagnen på en sådan.

Snar är snön här :blink1:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Jag har inte fixat men ska, man flyttar bara bak boggien 3" så gräver den inte ner lika mkt och får mkt mer matta =151"

Jag kör våldar ganska mkt med min mtx efter leden och hoppar/droppar även när tillfället finns, kanske har jag bara haft tur men den håller då fint för mig, hade ju dock inte skadat med värrre dämpare.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Flyttar man bak både främre och bakre boggifäste vägrätt.finns det bild eller ritning på det?
dämparna kanske man kan chimsa på så det fungerar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen är dämparna av "sämre" modell på MTX jämfört med RTX. Jag skaffade RTX dämpare som shimsades om och den blev mycket bättre efter led. MTX dämparna går ej att shimsa. Sen köpte jag starkare boggiedelar från nyare RTX till min också. ( jag har dessa delar till salu om du är intresserad :) )

Man flyttar båda fästpunkterna bakåt...hur mycket beror på vilken längd den nya mattan har. Bak finns ej material om du behöver flytta 3" så då måste man tillverka ett fäste för det. Fram brukar man flytta ca 3" bak och ca 1" neråt. Detta för att minska lite på skidtrycket som annars ökar då du flyttar boggien bakåt.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
pris mil skick års mod vad är det som är gjort åt den? bilder på det som är bytt och fixat.
Kanske kan vara nått

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
pris mil skick års mod vad är det som är gjort åt den? bilder på det som är bytt och fixat.
Kanske kan vara nått
Har inte direkt tänkt på pris, timbersled boggie, 151 matta mm.. har en projekttråd du kan kolla på, nu senast nya busningar i styrleder..