pro rmk 155" -12

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Suverän skoter helt enkelt! Dåliga fotsteg är det enda negativa som jag har upplevt =)
Håller med helt och hållet! Som sagt bara fotstegen som isar igen, smidigare lössnömaskin finns nog inte på marknaden, vänder på en femöring. Är snäll med rem och olja
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Helt underbar maskin!
Dock såg jag att du hade frågat om freeride 137" också, så det är frågan va du egentligen är ute efter för maskin...?
Kan hålla med om fotstegen, men jag har botemedel för det :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag körde en Pro RMK -12 i vintras och mitt enda klagomål är fotstegen men säkert inte för samma anledning som ovan. Jag har storlek 47 på skorna och med bra skoterkängor på fötterna så får de inte plats innanför de yttre stagen så att säga.. Jag stod aldrig riktigt skönt, jag hade behövt två cm bredare fotsteg eller att det inte fanns en yttre kant..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jag körde en Pro RMK -12 i vintras och mitt enda klagomål är fotstegen men säkert inte för samma anledning som ovan. Jag har storlek 47 på skorna och med bra skoterkängor på fötterna så får de inte plats innanför de yttre stagen så att säga.. Jag stod aldrig riktigt skönt, jag hade behövt två cm bredare fotsteg eller att det inte fanns en yttre kant..
Med original fotstegen upplevde jag också fotstegen som något smala, iallafall med mina värdelösa tobe busted skor i storlek 46. Men det berodde mest på att snöuppbyggnaden på original stegen. Med nuvarande rörfotsteg upplevs inte samma problem, även med tobe skorna.
Men det kan nog också bero på att det inte blir lika tydlig kant på fotstegen.
 

dengamleELANEN

Aktiv medlem
29 jun 2012
68
0
6
Tack för alla svar! Har inte bestämt mig ännu vad jag vill ha för maskin, nu väger det mellan en pro rmk eller en boondocker. Lutar faktiskt mot lynxen då de är mer av en allround maskin.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Är du ute efter en allroundmaskin är inte pro rmk rätt maskin på långa vägar..
Då är det bättre du kollar på typ SWB assault.
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Ja pro rmk ska endast användas till lössnöåkning + att transportera sig till lössnöställen. Vill man både smiska led och köra lössnö väljer man en hybrid. Hybridmaskinerna funkar till det mesta, men är inte bra på något :blink1:
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Har du kollat så alla bultar som håller motorn är på plats?
Alltså dom som sitter under motorn, går genom motorfästena och in i motorblocket.
Njäe, det har jag inte. Kommer jag åt dom enkelt? Skotern står en bit bort..
Funderar på om ett extra motorfäste gör susen.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Suverän lössnöskoter. Tar inge rem och nästan ingen olja. Ok bränsleförbrukning. Bra dämpare orginal för att vara en lössnömaskin. Ej gjord för ledåkning, går att åka led till lössnön :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Som alla säger, sjukt bra skoter.
Och den går visst att köra på led, inga problem alls. Är väl inte skönast i världen men det är ju inte tanken heller.

När vi fick vårföre och det var hårt så körde jag då min säkert 50mil, ner med isrivarna så går det prima.

+
Lättkörd
Skön körställning
Oljeförbrukning
Väldigt lite remslitage
Går bra i motor
...och massa annat!

-
Fotstegen (dom funkar, men mina blir då utbytta till vintern)

Jag är så less på folk som säger åt andra att det är helt fel maskin för dig om du ska köra lite led t.e.x. Köp det DU VILL HA, och skit i vad alla andra säger är rätt för dig. Pro Rmk är en grym maskin, och det är också Boondockern, du blir nog nöjd vilket som. Jag kör inte min Pro Rmk i bergen stup i kvarten, men jag har ändå aldrig haft en maskin som känns mer rätt för min körning.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det här med fotstegen,vad är det som igentligen är"dåligt"med dom?det enda negativa jag upplevt är ju att det bygger upp snö&is,när man kör puder nonstopp,hållbarhet är då inga problem,vet dock inte hur det är utan förstärkare(som-11or inte hadde),men om man jämför hur dom ser ut mot dom övriga konkurenternas"lös-snö"maskiner,så kan jag då inte tänka mig att deras fotsteg rensar bort snön bättre än polaris,tvärtom så"ser"det ju ut som det bygger mera&snabbare snö&is,men har ju inte någon erfarenhet av dom,så kan inte säga att nån annan maskin"är"bättre/sämre på den punkten,dock så ser då -13 pro rmk ut som att det ska funka klockrent,iallaf.det där med snö&is...sen att det är smala fotsteg är ju kanske problem för dom med stora fötter,har då själv inte märkt av nå problem med det(storlek 44)å som sagt tidigare,köp det du tror på,nog funkar den att köra led&allround åxå,å du har ju isrivare när det blir skare,men det är ju i puder som rmk.n är kung,tror inte att du ångrar dig efter du plöjjt lösföre först gången,fan så rolig&lättkörd maskin,du kommer tycka att den är värd varenda krona.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Rmk:s 2011-2012 fotsteg är nog inte sämre än konkurensernas kanske tillock med något bättre än snittet. Men det behöver ju inte betyda att dom är bra?
Sen har jag nog sagt detta förut men när maskinen är så grym så stör man sig på hur dåligt originalfotstegen rennsar bort snön. Har man provat något annat i några minuter så inser man vilket skit original egentligen är..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fråga:
Har du provat Lynx Boondocker?
Jag vet inte riktigt vad den siktar på, den är i mina ögon riktigt dålig både på led och i lössnö-det är kanske den sämsta hybriden jag provat. En RMK Assault är sådär på led, men funkar-och funkar riktigt bra i lössnö för att vara en hybrid. Med lite fart kommer man nästan lika långt som med Rmkn!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
asker:Jag förstår vad du menar,ett fotsteg som ser ut som en"stege"lär ju rensa snön bättre,inge snack om det,men många som köper en ny skoter vill ju inte kapa med tigersågen i den,som första åtgärd man gör),1timme efter man tagit ner den från släpet,(kan ju garantera att garantin på tunneln är som bortblåst då)förbättringar går ju alltid att göra(finns ju bla.powder track boards från polaris att köpa,vilket jag ska sätta på min 12a),missförstå mig inte,dom är inte dåliga orginal,men dom bygger upp jäkligt med snö&is när man kör lössnö,så öppnare steg blir ju en klar förbättring på den punkten,men om man formulerar det så här då,vilken lös snö maskin ska man köpa som är bättre än polaris på det att det inte bygger upp snö&is på fotstegen?(om man då bortser från 2013 rmk)för det där med hållbarhets problem köper jag inte som vissa påstår,då iallaf.på 12orna,som har rostfria plåten undertill.(man kanske skulle montera fot-pinnar ist.:))
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jo det är klart inte alla som sätter kapen i skotern. Men du snackar om garanti på tunneln, vad exakt menar du då? Lyckas man köra önder tunneln så garanterar jag att det faller utanför garantin, blir snarare ett försäkringsärende då...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Japp,helt korekt,typ rulla nerför en slänt in i ett stenrös/träd å buckla tunneln,klockren försäk.ärende,men vi säger att den ex.vis börjar spricka kring bakre boggiefästet,å du har kapat bort fotstegen,då kan det ju bli knivigt å få det på garanti?
Jag personligen skiter i garantin när jag kapar bort stegen&nitar/limmar dit powdertrack boardsen(vill ha mera genomsläpp)fast iomed att dom är polaris org.tillbehör,så kanske garantin gäller ändå,fast då kanske det ska vara gjort på polaris åf.verkstad?
Personligen har jag så bra kontakt med min åf,så det lär ju inte bli några bekymmer,fast vem vet...
Kanske seglat lite iväg nu från ämnet,"dengamleELANEN"ville ju veta fel&brister,bra/dåligt,garantier mm.någon menade på att det var dåliga fotsteg???vilket märke har bättre,brp?arctic,yammaha?tycker själv fotstegen verkar vara bland dom bästa på marknaden(mest öppna av alla modeller?).
Polaris garantier vet jag inget än om(har bara hunnit köra 198mil,dock 80% av det i puder,samma rem sen ny, dock av dom är 10-15mil inkörning av 2st extra remmar),har inte haft nått fel/problem&dom små bekymmer man hört om är ju obetydliga i skoter sammanhang,oljeförbrukning=skrämmande låg som den är orginal från fabrik,motorn går rappt&jämt,inga tvekanden eller hostningar,grymt lättkörd(jämfört mot min 09a rmk 155" är det enorm skildnad,måste upplevas),dämpare på pro modelen funkar bra,inget att klaga på,jag kan fan inte komma på något negativt...sen så går den ju att göra ändå bättre,turbo?andra fotsteg?mattan verkar funka bra,bättre med en 2.5"peak?har en sådan liggandes,men inte hunnit köra med den,tror helt enkelt att det enda som överglänser den är 2013 pro rmk(framförallt på fotstegen,beltdrive får vi ju se hur det funkar,men ytterligare mindre vikt är ju inte heller fel).