köpråd skoter höst 2012

Sleddman

Medlem
6 aug 2012
16
0
1
Finnskogen
hej ska köpa skoter nu i sug/sep

har kikat på yamaha apex XTX ny 2012, eller nya Nytro TTX, även sneglat på renegade 1200 alt 600, men mest sugen på yamaha då de känns mest gediget kvalitet.

kommer köra en del led lite myråkning på finnskogen dalarna/häslingland och upp i fjällen.

apex motorn lockar rejält, jag är itne van de nya "stå" skotrarna. vill gärna åka komfortabelt på led men även köra lite lössnö såklart och busa lite, hoppa lite osv.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Du kommer att ångra ett eventuellt Yamahaköp om du ska köra mycket utanför leden.
Yammafolket kommer naturligtvis inte att hålla med med det är fakta.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Källa på din fakta?
Och gärna vad han grundar det på. Visst. Dom är inte bäst och inte lättast. Men dom håller bäst. Yamaha är aboslut inte usla vid sidan av leden. Men dom fungerar väl bäst till backcountry riding. Alltså inte klättra i dom brantaste fjällen. Iallafall inte utan turbo.
 

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
För att ge sleddman ett svar som han faktiskt har nytta av så ger jag dig min åsikt här:
Om du vill slippa lägga din tid på underhåll, reparationer och dylikt är 4-takt (yamaha) att föredra. Om du föredrar att sitta och köra kanske du trivs bättre med en apex än t.ex. en nytro, men de nya skotrarna som är anpassade för att stå och köra går ju alldeles utmärkt att sitta och köra också.
Har du kört skoter förut? Det de flesta klagar på när det gäller Yamaha är att de är tunga och otympliga i lössnö och visst, många andra skotrar är lättare. Men har du lite kroppstyngd och muskler i samspel med erfarenhet av skoterkörning tror jag inte det spelar så stor roll. Det skiljer trots allt inte så jävla många kilo mellan dem när de är fulltankade och redo att åka.

Jag har med min summit 800 -01 som i längd och vikt ganska bra matchar en ny nytro xtx lämnat många nyare, betydligt lättare och på papperet mycket bättre skotrar bakom mig både på och brevid leden. Det handlar minst lika mycket om föraren som vad han/hon sitter på.

Det bästa är förstås att prova sig fram men det är svårt i september av naturliga orsaker. Jag själv valde bort bergsklättrarna när jag beställde min nya då jag pga hur jag bor och arbetar väldigt sällan kan köra ren lössnökörning i brant terräng. Därför kollade jag istället på crossover-segmentet så jag kan göra lite av varje utan några större bekymmer och det låter som det är där du också ska kolla.

hoppas du får ut nåt av mitt långa och något snurriga inlägg :noworry:
 

Sleddman

Medlem
6 aug 2012
16
0
1
Finnskogen
Tack för bra svar axis, driftsäkerhet är helt klart väldigt viktigt, kommer åka ganska mycket själv, dessutom jobbar jag borta och ledig varannan månad och då vill jag att grejorna förhoppningsvis fungerar och inte står på verkstad. Eller behöver meka, det gör jag hela dagarna på jobbet...

Har kört mycket skoter från 12 års ålder till 24. Men sen bodde jag många år utan nån snö, men nu åter norrut :) är ingen värsting förare men har kört många mil. Är ju van 500 600 kubik. Ski-doo. Lynx skotrar kortbandare från början av 2000 talet. Brukar låna bror nyare lynx stå skoter men inte riktigt van de nya än.. Den e bra när den nu inte står på verkstad.

Gillar utseendet på apex xtx. Och rätt bra pris på en sön 2012 kan man få. Nytron med öhlins. Lockar oxå.


Polaris har man läst ska va bra, men har inget direkt förtroende för dom. Vill kunna köra båda på och utanför led. Har Inge mycke vikt å sätta till direkt. 76 kg muskler iaf
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Har yamahan' liten tank? Du skriver att det inte skiljer så många kilon i jämförelse med andra skotrar när de är fulltankade. Om alla skotrar som kan jämföras med ex nytron har lika stora tankar och tar i ungefär lika mycket bränsle så borde ju skilnaden i vikt inte vara någon mindre när de är tankade. Eller har jag fel?
 

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
Har yamahan' liten tank? Du skriver att det inte skiljer så många kilon i jämförelse med andra skotrar när de är fulltankade. Om alla skotrar som kan jämföras med ex nytron har lika stora tankar och tar i ungefär lika mycket bränsle så borde ju skilnaden i vikt inte vara någon mindre när de är tankade. Eller har jag fel?


Sant, men yamaha skriver ut vikten på skotrarna när de är fulltankade och körklara medan många andra skriver ut torrvikten, dvs utan olja, bensin, kylarvätska osv. Därför skiljer det inte så enormt mycket i slutändan.
Många hänger ju dessutom dit en reservdunk, spade med mera vilket också ändrar slutvikten.
Det jag menar är helt enkelt, köp en skoter du trivs med och som passar dig personligen och stirra dig inte blind på hur de verkar på papperet
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
apex xtx ska tydligen väga 317kg fultankad och körklar.
Vägde min rmk när den var ny och fulltankad då visade vågen 231kg, dom kortare polarisarna väger väll något kg till men ca 80kg är ju nästan ingen skillnad alls.... eller?

Men som sagt köp den maskin du trivs med, men det kan nog vara värt att köra in sig på en nyare körställning en helg så vill man nog inte tillbaka på en den äldre. Men körstil påverkar ju också valet av körställning. Som tex min far gillar då inte de nyare körsällnigarna, men då är det väldigt enkel körning för hans del, typ från stugan ner på isen...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Apex XTX är en klockren skoter för körningen du skriver att du tänkt använda den till. Dvs led åka och lite myrsurfning. Att den väger 300+ kg är skit samma.
Alla vill inte leka Chris Burandt!!!
 

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
apex xtx ska tydligen väga 317kg fultankad och körklar.
Vägde min rmk när den var ny och fulltankad då visade vågen 231kg, dom kortare polarisarna väger väll något kg till men ca 80kg är ju nästan ingen skillnad alls.... eller?
Självklart är det skillnad, det jag menar är att allt runtomkring också spelar in. Förarens vikt tex.
Jag tycker att det har blivit en otrolig vikthysteri runt skotrar. När jag kollade runt i våras fick jag höra från flera håll att yamaha inte går köra utanför leden med för att de är för tunga. Flera av de som sa så hade inte ens provkört en nytro eller apex.
Jag själv valde en ttx då jag framför allt vill slippa skruva och jag har inte tänkt byta skoter om ett år eller två. Dessutom kör jag mest led men uppskattar att köra puder då jag har möjlighet och jag tror att en yamaha ger mig detta. Bodde och arbetade jag så att jag kunde köra i fjällen med branta backar och djupt puder skulle jag ha valt en helt annan skoter
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Alltså ovan förare och väger ca 76 kg, då är väll ändå inte en tung skoter någon fördel. En tung skoter är nog ingen fördel om man väger 100+ heller, blir ju bara ännu mer kilon som ska flyttas, man får visserligen mer vikt man kan förflytta på skotern, men det är fortfarande i slutändan fysik, och då är inte många kilon någon fördel om man ska ta sig framåt/uppåt.
Visst duger en yamaha i lössnö och dom går faktisk riktigt bra, men det så mycket bättre altenativ...
Motorn är nog överlägsen i driftstabilitet, men det är fortfarande en skoter så resten är fortfarande bara skit, precis som på alla andra skotrar...
 

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
Alltså ovan förare och väger ca 76 kg, då är väll ändå inte en tung skoter någon fördel. En tung skoter är nog ingen fördel om man väger 100+ heller, blir ju bara ännu mer kilon som ska flyttas, man får visserligen mer vikt man kan förflytta på skotern, men det är fortfarande i slutändan fysik, och då är inte många kilon någon fördel om man ska ta sig framåt/uppåt.
Visst duger en yamaha i lössnö och dom går faktisk riktigt bra, men det så mycket bättre altenativ...
Motorn är nog överlägsen i driftstabilitet, men det är fortfarande en skoter så resten är fortfarande bara skit, precis som på alla andra skotrar...
Du har rätt i allt du säger. Jag uttrycker mig nog oklart. Det jag menar är :
Stirra dig inte blind på längd, vikt eller hur en skoter ser ut på papperet utan prova dig fram till den som passar dig och din körstil bäst.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Tundra extreme 600 etec för led och lösssnö ? Finns många maskiner..
Skulle Tundra Extreme vara ett alternativ för ledkörning? Med en framvagn som är smalare än den smalaste lössnöare!
Nej, provkör dom maskiner du har funderat på och bestäm dig efter vad du gillar. Detta kan diskuteras i oändlighet då alla har olika åsikter. Dock är detta citat det sämsta köpråd jag hört!
 
Last edited: