Nytro köpråd

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tjena!

Jag funderar som sagt på att köpa en nytro till vintern. Jag har inte bestämt helt och hållet om det blir en lång eller kort men hur som helst undrar jag följande:

• Vilka problem finns på tidiga modeller samt vilket år de åtgärdats
  • För er som kört både modeller från 2011 och även äldre exemplar, hur stor skillnad gör EBRS tycker ni?
Är tacksam för alla råd jag kan få! :bigsmile:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Mitt råd, köp en xtx från 2009 och framåt eller en Rtx/mtx från 2010 och framåt.
Kör själv en mtx 2008. Tidigare modeller hade svagare subframe bl.a. Annan spårvidd, samt andra fotsteg. Tror det skiljer ngt kilo oxå men inget som märks.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Mig veterligen har ebrs funnits sen nytro fx kom.
2008 hade klen subframe som blev lite förstärkt till 2009 även framvagnen fick andra vinklar då.
Dåliga fotsteg på dom tidiga modellerna går dock att fixa genom betterboards eller skinz. Annars är de mest småsaker

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Okej. Trodde att ebrs kom 2011. Men då skulle jag vilja veta om du har kört andra 4-taktare och kan jämföra hur mycket motorbroms man upplever på en nytro jämförelsevis??

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Lånar lite då det är en köptråd.
Vågar man köpa en nytro 2009 som har 2000 mil på sig

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Beror på om man bryr sig om hur den ser ut! Fjällbockens maskinerna ser lite slitna ut på bilderna.

Motorbromsen tycker jag inte man märker av så jätte mkt, en vane sak. Jag har bytt fjäder i variatorn som underlättar vid krypkörning som jag upplevde som ett större problem, väldigt ryckigt innan man original.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Ja det finns det! Kollade själv på dessa när jag gick i köptankar förra hösten! Här är de bilder jag har kvar på dem.

Om de är samma skoter eller ej kan ja inte säga då jag inte minns sista siffrorna med JAU 5... ngt var det=).

Ring, Maila och hör alla ta bilen ned och kika!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Lånar lite då det är en köptråd.
Vågar man köpa en nytro 2009 som har 2000 mil på sig
beror helt på hur dom är renoverade och skötta, en här på forumet sätte dit en turbo på sin nytro när den hade gått runt 2000 mil :)

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
beror helt på hur dom är renoverade och skötta, en här på forumet sätte dit en turbo på sin nytro när den hade gått runt 2000 mil :)
Kvalliten är inget att oroa sig för men som jag sa, beror på om men bryr sig om hur skotern ser ut, utseende och funktion är två skillda saker. Sedan har man inte haft skotern själv under dessa 2000 mil vet man ju inte hur den är servad heller, man måste lita på säljaren ord då. Nu har jag inte varit och kört i funäsdalen på fjällbockens resor/safari men kan tänka mig att skotrarna inte är snällt körda, drar erfarenhet från mitt egna jobb. Äger man inte saken är man inte lika varsam om den.

Lägg till 30.000 så har du en mtx från 08 med turbo som du kan greja på nästa sommar:D