Dra pulka med mountain maskiner?

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Funderar på hur chassit på en mountain maskin klarar av att dra en pulka, tex Nila pulka, ser ju lite vekt ut längst bak.
Kör själv en Rmk Dragon 700 155" och polaris säljer ju ett drag där man popnitar fast plåtar inne i tunneln som man fäster en båge i och som går under original bågen och sen sätter man draget mellan dom två bågarna. Klarar en sån konstruktion av att dra en åk-pulka med allt vad det innebär?
Eller måste man byta sig en kortare typ 144"?
Sen är det väl det här med kylningen om man kör långsammare med mer belastning, läste att iaf PRO Rmk:n ibland har lite under dimentionerat kylsystem för detta. Vet dock ej hur min maskin kommer reagera, isrivare kanske är ett måste?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
På min rmk assault -12 måste jag köra med rivare om det är skare / hårt före annars sticker den iväg i temp på en gång..

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Nog klarar chassiet av att dra pulkan, bara du har ett drag som är korrekt monterat.
Ang kylaren så vet jag att PRO rmkn inte är någon höjdare att dra med om dom i pulkan inte älskar puckelpist för att få lite fart på mattan så det kastar snö på kylaren. Hur det ser ut på din vet jag dock inte men skulle tror det går bra, och isrivare är alltid ett +.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sen att man kör fast på hårda spår om det blir brant är också irriterande. Hk mattor är för mjuka (inte alla jag vet) och då blir det halt på isiga leder om man har en kälke

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Nytron är väll kanske inte den värsta mountainmaskinen men det finns å andra sidan de som drar sladd med sina 162" nytros..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Nytron är väll kanske inte den värsta mountainmaskinen men det finns å andra sidan de som drar sladd med sina 162" nytros..
Nytros är väldigt lämpliga för sladdragning mm då de packar snön på ett otroligt effektivt sätt :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Sitter drag på min dragon -07. Det ser fan ut att kunna dra en timmerdoning med, kan aldrig tänka mig att det skulle va nå problem å dra en pulka med den.

Funderar dock på å montera bort det då jag inte har nån större nytta av den. Mest bara fult samt(framförallt) känns det som att det blir bökigare att lyfta då man inte får nå bra grepp riktigt.(Iofs ska man väl slippa köra fast så mkt då man nu köpt en lång maskin, men de vette fan:p)

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Ok, av alla svar att döma ska det inte va några problem å haka på en Nila eller liknande. Men vilka isrivare ska man välja? Sånna av wire som man sätter på sidan av buken eller sånna man sätter i boggien som gå ratt fälla upp? Skulle va smidigt med dom senare om man måste köra där det är begränsad snömängd.

monno: det går att köra fast och när du väl gjort det behöver du oftast något riktigt att lyfta i ;)

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
på min assault sitter det polaris egna som man sätter i boggieskenorna.. tycker de funkar ypperligt.. bara man kommer ihåg att fälla upp dom innan man lägger i backen ;)

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
på min m8 var det inga problem ,blev det varmt på vårsidan så fällde man bara ner isrivaren och sen var det lugnt