Ni med erfarenhet, hur viktigt är det med lång matta? (Ang skoterköp)

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Tjena!, tänkte inte sulla ner forumet med ännu en tråd men jag kan verkligen inte bestämma mig så det fick bli så ändå. Ett skoterköp står för tröskeln och det väger mallan kort/lång. Eller snare crossover, pappa har en 136" shift som jag kan jämföra med. Längre upplever jag inte att jag behöver.

Vart åker jag?: Blandat i härjedalen, så snödjupet är bra men kan ju inte påstå att jag "klättrar". Det är mest leder och där man kan avvika för lite härlig friåkning gör jag givetvis det.

Har tyvärr bara 1 års erfarenhet från fjället. Åkte förut i nedre dalarna vilket mest pendlat mellan okej och uruselt sista åren.

Jag ser oftare och oftare folk som säger att kort med 44:a matta går alldeles utmärkt om man inte ska klättra. Det klarar både led och puder. Jag kollar på priser för 50 000 där bla Phazern har vart intressant för lekfaktorn. Inte det lättaste att få tag på längre men att skuva på en Turbo verkar ruskigt roligt.

Men fick syn på en Skidoo RS 600cc, 08 och blev nästan kär. Fan så snygg!

Så fort jag ser en längre känns det som att priset sticker till 60+ och det är för dyrt. Då blir det antingen en crossover men 05-06, eller en kort men 07-08.

Kluven.......

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kort fungerar så länge man har lite fart och det inte blir brant. Ska du köra övervägande led så finns det väl inte så mycket att fundera på. Själv valde jag 136, men då kör jag 50/50 och här i Sundsvallsområdet och i Härjedalen har det fungerat klockrent för mig. 44 matta är nog ett måste tycker jag.
Tjena!, tänkte inte sulla ner forumet med ännu en tråd men jag kan verkligen inte bestämma mig så det fick bli så ändå. Ett skoterköp står för tröskeln och det väger mallan kort/lång. Eller snare crossover, pappa har en 136" shift som jag kan jämföra med. Längre upplever jag inte att jag behöver.

Vart åker jag?: Blandat i härjedalen, så snödjupet är bra men kan ju inte påstå att jag "klättrar". Det är mest leder och där man kan avvika för lite härlig friåkning gör jag givetvis det.

Har tyvärr bara 1 års erfarenhet från fjället. Åkte förut i nedre dalarna vilket mest pendlat mellan okej och uruselt sista åren.

Jag ser oftare och oftare folk som säger att kort med 44:a matta går alldeles utmärkt om man inte ska klättra. Det klarar både led och puder. Jag kollar på priser för 50 000 där bla Phazern har vart intressant för lekfaktorn. Inte det lättaste att få tag på längre men att skuva på en Turbo verkar ruskigt roligt.

Men fick syn på en Skidoo RS 600cc, 08 och blev nästan kär. Fan så snygg!

Så fort jag ser en längre känns det som att priset sticker till 60+ och det är för dyrt. Då blir det antingen en crossover men 05-06, eller en kort men 07-08.

Kluven.......

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
136" är nog lagom för dina behov.
Idag är det trendigt med långa maskiner. Folk (som jag) sitter och åker 90% led med långa åk som går som en buss i kurvorna. Allt för att kunna briljera med att vi minsann kan "pumpa puder"....som knappt finns där de flesta av oss bor! :hahaha:

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
136" är nog lagom för dina behov.
Idag är det trendigt med långa maskiner. Folk (som jag) sitter och åker 90% led med långa åk som går som en buss i kurvorna. Allt för att kunna briljera med att vi minsann kan "pumpa puder"....som knappt finns där de flesta av oss bor! :hahaha:
Haha det är precis så jag tänker lite gran, inte helt ute och cyklar då. Visst åker jag lössnö, men kan inte påstå att jag klättrar. Så får man väl åka med sunt förnuft. Leden upp till toppen och åka mera utför om jag vill "busa" lite :)

Tack för bådas svar. Jag funderar lite på en Skidoo Renegade mellan 05-07, försöka hitta någon som inte gått alldeles för långt. Men känns som att jag trotts allt kan slå till på en kort om jag hittar en med 44 matta och ett bra pris :).

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tycker nästan att största frågan är: Vad kör dina vänner/bekanta/familj som du kör mest skoter med?

Hur du än kör/vill köra så vill jag hävda att det blir roligast om "gänget" har likvärdiga maskiner, för samtliga.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Tycker nästan att största frågan är: Vad kör dina vänner/bekanta/familj som du kör mest skoter med?

Hur du än kör/vill köra så vill jag hävda att det blir roligast om "gänget" har likvärdiga maskiner, för samtliga.
+1 på den.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs

Helt rätt!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland

Du har en poäng där, när jag kikar tillbaka så inser jag att jag till viss del bytt gäng...
Iaf så kör jag Nytro tillsammans med vissa och Rmk tillsammans med andra.
Men jag har också efter köpet av Rmk bytt område att köra på till stora delar, med den försöker man bara köra på ställen man tidigare försökte undvika med Nytron. :)

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Iof, när du säger så :), du har helt rätt. De flesta kör crossovers skulle jag vilja påstå. Jag vill ha en renegade om jag får tag på en fräsh till rätt pris. Får sätta mig ner och läsa på lite vad man ska kolla på dom.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hehe, har en bekant som körde en 600RR ifjol, var upp till fjällen med Nytro MTX, Freerides, ProRMKs, Assaulter o.s.v.

Tror han körde 5 mil och alla vi andra 25. Men rätt mkt öl fick han ju i sig :p

Han har beställt en ProRMK nu ;)

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Hehe, har en bekant som körde en 600RR ifjol, var upp till fjällen med Nytro MTX, Freerides, ProRMKs, Assaulter o.s.v.

Tror han körde 5 mil och alla vi andra 25. Men rätt mkt öl fick han ju i sig :p

Han har beställt en ProRMK nu ;)
Så kan jag verkligen inte ha det, även om det är gott med öl haha :D.

När jag ändå har några av er här inne så kanske någon av er har en åsikt om skidoo renegade, rev chassit.

Nått i denna stil....

http://www.blocket.se/dalarna/Ski_doo_renegade_800x__05__Bytes__42053561.htm?ca=6&w=3&last=1

Jag har ca 40-50 lök att lägga på skoter. Har sneglat på switchback också.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Jag skulle inte rekommendera en rotax 800 från den års modellen av egen erfarenhet. Annars så är rev chassit underbart att köra. Kolla på 600ist.

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Jag skulle inte rekommendera en rotax 800 från den års modellen av egen erfarenhet. Annars så är rev chassit underbart att köra. Kolla på 600ist.
Hört lite skit om 800, kanske därför den verkar lättare att få tag på. Var det vevaxel?, lager som skar?.

600cc går ju fint iaf det har jag kört fast polaris Liberty motor.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Skar 2 gånger fast att jag lagade den seriöst. Första gången gick en kolv och nå lager på veven. Andra gången gick veven åt helvete på riktigt var inte ens lönt att laga. Var bara att köpa nytt block ny vev hade dock tur att ja hitta en begagnad så kom undan hyffsat billigt iaf. Den på 2 vintras kostade rotax 800mig ca30000kr i bara reprationer. Så jag avråder dig att göra samma misstag som mig. Efter dom vintrarNa blev de byte till polaris

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Fyfan! Skulle bryta ihop :(. Men 600an ska vara mer driftsäker? Tycker doon är snyggare än polaris haha :D

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Fyfan! Skulle bryta ihop :(. Men 600an ska vara mer driftsäker? Tycker doon är snyggare än polaris haha :D
Har själv en 136 rev renegade 2005 sdi. Från 06 så är det nyare boggie sc4 istället för sc3. Bor själv i lågland. 44 matta och bättre skidor än original är att rekomendera. I övrigt en väldigt trevlig maskin med bra motor som fungerar i alla väder. Är riktigt riktigt nöjd. Eventuellt blir det ett byte till nästa år men då till förmån för en något längre maskin. (Sugen på en freeride 146 2013) Köper du en rev renegade 600 sdi så blir du inte missnöjd tror jag iallafall. Men plus om dom har andra skidor och högkamsmatta som sagt.

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Ser man enkelt skillnad på Sc4 och sc3? Vill ju alltid ha så sent som möjligt i hård/mjukvaru versioner så blir att sikta på 06 och uppåt då.

Helt skulle jag vilja ha XP xhassit i renegadeutförande. Verkar gå att få tag på för 60 000 men det är lite i överkant på min budget. Ligger en ute som iof "bara" har gått 500 mil.

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag och två kompisar köpte nya pro rmk ifjol och kommer aldrig mer köpa en kort skoter.

Har iofs inte varit något stort fan av ledkörning heller, men tycker att nästan ingen i min umgänges krets köper korta skotrar nu för tiden. Man vill ju trots allt åt adrenalinet och utmaningen.

Visst kan de vara en utmaning att köra fortast efter leden men nä. Friåkning är det som gäller och därmed en lång skoter. Jag tycker att 155" är en optimal längd, inte för lång och inte för kort :)