Till er som byggt vagn!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Någon som har frågat om man på något vis för göra tipp på ett släp, ombyggd från husvagnsunderrede?
Har byggt tipp på vagn jag hade tidigare, visserligen inte på ett husvagnsunderrede utan på en vanlig vagn som ej hade tipp.
Bilprovningen har då inte påpekat nåt efter det, har inte gjort nån regbes. utan bara åkt in som vanligt.
Bygger man så att det ser rejält ut är det nog inget dom opponerar sig emot...
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Fortsätter på ämnet. Har nu byggt klart det mesta med vagnen, blev kanon enligt mig! Har bokat reg besiktning och kontroll bes.
Ska bara montera lite föstöglor mm innan man kan börja köra skotrarna på den...

Då kommer nästa bekymmer.

Har byggt vagnen med brutna ändar framåt så att säga. Mer spetsformad framåt eller hur man ska förklara det hela.

Funderar på något form av stänkskydd fram. Kanske kombinerad ramp/stänkskydd.

Någon som har en bra lösning?
Funderar på plyfa ramper på gångjärn. Fast risken finns ju att dom blir rätt klumpiga med diverse förstärkningar å allt.

Det är inget måste att det måste vara rampfunktion då vagnen är välldigt låg och man kan lyfta på skotrarna enkelt. Men ett bra stänkskydd iaf?

Tacksam för tips!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Min vagn är helt rektangulär, men jag har gjort fästen längst fram som jag skjuter ner tre vinklade stag i, som har en presenning spännd mellan de tre. Har en tråd med bilder nånstans under projekt.
70cm högt har jag för mig, gjorde otrolig nytta - mest för som som snålat in på kapellavdelningen.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Det lät ju enkelt å bra :) Ska kolla om jag hittar på den...
Kommer köra med kapell på maskinerna men kan man slippa lite slask å skit från vägarna är det ju bra!

Tack för tips!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Verkar dåligt, men ska försöka komma ihåg att hämta skyddet imorn så kan jag ta några bilder. Vagn har jag redan här då ombyggnationer sker.

Hittade en
 
A

axelsson_vpg

Verkar dåligt, men ska försöka komma ihåg att hämta skyddet imorn så kan jag ta några bilder. Vagn har jag redan här då ombyggnationer sker.

Hittade en
Fin vagn. Hur gjorde du stänkskärmarna?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
6x2.20m, perfekt mått tycker jag.
Gör man bredare så blir det så jävla trångt på vägarna och man måste krångla med förlängning av backspeglar osv.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Okej. :)

I stort sett som min då :) Får du på 4 st skotrar?
Hur mkt väger den, hur mkt får du lasta?

Snor din ide rakt av om stänkskydd där tror jag! :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Okej. :)

I stort sett som min då :) Får du på 4 st skotrar?
Hur mkt väger den, hur mkt får du lasta?

Snor din ide rakt av om stänkskydd där tror jag! :)
Plats får dom men fixar inte vikten.
Tjänstevikt, kg: 420
Totalvikt, kg: 1330
Max lastvikt, kg: 910

Gör det fungerar absolut skitbra, här kommer fler bilder.



 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fortsätter på ämnet. Har nu byggt klart det mesta med vagnen, blev kanon enligt mig! Har bokat reg besiktning och kontroll bes.
Ska bara montera lite föstöglor mm innan man kan börja köra skotrarna på den...

Då kommer nästa bekymmer.

Har byggt vagnen med brutna ändar framåt så att säga. Mer spetsformad framåt eller hur man ska förklara det hela.

Funderar på något form av stänkskydd fram. Kanske kombinerad ramp/stänkskydd.

Någon som har en bra lösning?
Funderar på plyfa ramper på gångjärn. Fast risken finns ju att dom blir rätt klumpiga med diverse förstärkningar å allt.

Det är inget måste att det måste vara rampfunktion då vagnen är välldigt låg och man kan lyfta på skotrarna enkelt. Men ett bra stänkskydd iaf?

Tacksam för tips!
http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_trailer-accessories.html
Det var nått sånt här du leta efter va?
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Tackar för bilderna! Ser enkelt och bra ut.
Okej förstår det med vikten men går det så är det ju taget ;)

Precis något sånt jag sett med dom där andra skydden/ramperna.
Blir kanske ett projekt till nästa sommar!
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Reg besiktning gick som en dans idag. Skönt! Fick dock veta att man inte alls behöver följa "gammla" vagnens mått gällande bredd, vist min är lagom som den är men vill man så fick man bygga 2,60 enligt bes gubben!

Behövde slänga dit ett par fler possitionslampor pga längden på vagnen innan kommande kontrollbes.
Annars klart och betart. :)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Måste bara få ställa en fråga här. Hur går man tillväga om man vill ha en vanlig regplåt? Jag håller själv på att bygga från en husvagn och nu är det ju en fyrkantig tvåradig regplåt och jag vill ha en vanlig enkelradig.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Men det står ju där att man inte kan välja storlek på skylten. Så om jag beställer en ny får jag samma fyrkantiga som jag har eller blir det en vanlig plåt? Tänkte om man måste fara på regbes och få den omreggad till släp och sen beställa en vanlig plåt? :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har ett traktorsläp med lämpliga mått.
Går den att regga in som vanligt släp på nått vänster?
Spontant undrar jag vad det är för traktorsläp?
Dom brukar ju vara väldigt stadigt byggda, vilket innebär att om du regar det som ett vanligt personbilssläp kommer lastvikten antagligen bli löjligt låg.