Till er som byggt vagn!

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Instämmer! Har gjort min vagn rejäl fast utan onödigt mycke förstärkningar mm. den väger prick 400 kg.
Får då lasta 840 kg, vilket betyder fyra lätta maskiner eller tre halvtunga typ.

Trökigt om du bygger en jättevagn å inte får lasta mer än kanske två maskiner lagligt?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Måste bara få ställa en fråga här. Hur går man tillväga om man vill ha en vanlig regplåt? Jag håller själv på att bygga från en husvagn och nu är det ju en fyrkantig tvåradig regplåt och jag vill ha en vanlig enkelradig.
Du ringer och beställer den och säger att du skall bygga om den för omreggning som släpvagn och att endast en vanlig skylt kommer att passa, eller varför inte säga att enbart en liten enradig får plats så får du en sådan, mycke snyggare.
Gjorde exakt så när jag regga om en bil till ombyggt fordon å de va inga problem.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Någon som har en länkt till bestämmelser om all Ljus/ reflexer man måste ha runt om?
Det här var skrivit tidigare i den här tråden och jag tror att detta är det som gäller:
Alla*släpvagnar som dras av bil ska ha följande utrustning:Framtill:Två vita reflexer, placerade högst 40 cm från släpvagnens ytterkanter. Om släpvagnen är bredare än 160 cm ska den dessutom ha två vita lyktor framtill.Baktill:Två röda baklyktor, två röda trekantiga reflexer, två röda stopplyktor, vit skyltlykta, en orangegul körriktningsvisare på vardera sida.På sidorna:Orangegul lykta och orangegul reflex, minst en på vardera sida. Om släpet är mer än sex meter långt måste det finnas flera lyktor och reflexer.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Lånar tråden en snabbis :)
Jag har ett släp som botten och gavlarna är dåliga på men ramen, axel och dragstång är fräscha. Efter att ha sett ett liknande ombyggt i stan vart jag sugen. Han hade byggt ett "inline" av det. Alltså breddat det till ytterkanten av skärmarna och förlängt det ca 20cm framåt och 30 bakåt.
Detta skulle vara perfekt då jag bara ska dra två skotrar.

Så då är frågan, får jag göra detta utan att behöva regga om släpet? Det behåller ju i princip samma mått. Visst blir det några kilo tyngre. Men jag tänkte om det är bara att fara på besiktningen och besiktiga det som vanligt? tror ni dom reagerar?
Eller måste man regga om?

Tack på förhand!