största skillnaden i driftsäkerhet till 600ans fördel beror enligt mig på remapptiten , med remsprängningar är veven sällan eller aldrig rak ! och det innebär friktion och varmare gång i dom stackars fettfyllda lagrena , lägg till slitaget på packboxen som en sprängd rem ochså bidrar med ..
Utan att försöka starta något märkeskrig så står jag fast vid att alla motorer inte håller lika bra , ja lämnar hur många haverier av märken jag känner till men de räcker att öppna en rotax 800 enligt mig för att se massa svagheter jämfört med tex en japansk tex : veven har fler presspassningar , (mindre presspassning enligt min vevrenoverare) , gummitätningar i mitten istället för outslitliga stålringar , plastdrev till vatten/oljepump, kullager istället för rulllager osv ..
utan korg på nållagret till kolvbulten får man in mera stöd vilket är en teoretisk fördel för rotax lösning , men jag har faktist aldrig sett en 2-takts motor med haveri där uppe oavsett antal nålar .
olika lösningar har olika fördelar , tex så blir ett vevstakshaveri billigare då man kan byta staken och tappen utan att byta hela skinkan till rotax fördel ...
en massa andra fördelar än driftsäkerhet är som jag ser det : bra bränleförbrukning , först med elback (6 år före Arctic) DPM , DESS mm