Rotax 800 motorer (04 - 08)

ZerneX

Medlem
16 jul 2012
32
0
1
Luleå
Har börjat växa en tanke att slänga in en 800 motor i min 440 (Rev -04)

Hade uppskattat att få mer kött på benen Ang just rotax 800 motorer :).
Har hört lite att dem inte är sådär jätte pålitliga, saker och ting går lätt sönder i dem. Stämmer det?
För isåfall känns en 600 motor bättre.

All info är välkommen :)
 
W

wettrob

Bara du får tag i en motor som nyligen är renoverad så tycker jag absolut att du ska satsa på 800 motor.
Dem går riktigt fint när dem väl håller.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Säg mig en 2takt skotermotor som bara går och går utan problem så ska jag köpa mig en sån. Har haft 3 rotax 800 och har inte haft andra problem än att en av dem åt remmar till en början.

Att det havererar efter 800 mil i 7-8000 varv i princip hela tiden tycker jag inte är nåt konstigt. Det är ju leksaker som plågas. Kollade mina kolvar tex nu efter 500 mil på den jag har nu, de är som nya. Jämför man då tex med motorcrossar jag haft där kolven byttes efter 50-100mil så är ju dessa motorer slitstarka.
Kommer personligen nog köpa åtminstone en till innan 4-takt blir aktuellt.
 

ZerneX

Medlem
16 jul 2012
32
0
1
Luleå
Ska kolla runt på blocket etc, så kanske man kan få sig en 800 snurra i skotern.

Rätt mig ifall jag har fel, men vist passar 800 (-08 till -12) i en rev? Krävs det bara motorplattan från rev och kanske någon lite lättare modifikation för att få den på plats? :)
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Tänk på att motorstyrningen är lite mer avancerad på 08-12 än äldre reven, 11-12 är e- tec motorn Och på 08-10 sitter det el/vacumstyrda avgasportar så du behöver mer grejjer än bara själva motorn och fästen för att få det att lira,Ska du göra en 440/800 eller 600 konvertering är det lättare med en motor från en äldre maskin.Men allt går,beror bara på hur mycket du vill fnula.
 

doo_man

Medlem
28 okt 2011
14
0
1
08-12 motorer passar inte i revchassit därför att du behöver en "motorplatta" som inte passar på dom nyare motorerna
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Yamaha får vara hur hållbara somhelst men kommer aldrig hamna i mitt garage då jag kör skoter för att det är kul att köra på snön och inte under. Hade jag skoter för driftsäkerhetens skull och inte funderade på vikt och körglädje skulle jag lätt kunna tänka mig en yamaha 4-takt. Fast det skulle nog ändå inte bli av då dom är så anskrämligt fula.tyvärr.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fast nu var det driftsäkerhet som efterfrågades, right? ;)

Och då måste det väl det mesta vara bättre än Rtax 800. Kanske nån 2-cylindrig från nåt annat märke?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Den stora orsaken till 800ans dåliga ryckte är det att dom har enkel rings kolv och ringen är extremt dålig att tåla värme. Den blir mjuk och släpper ner kompression(heta gaser) i vevhuset. detta tär även på vevaxellagren över tid och ett haveri kommer till slut. Det finns eftermarknads kolvar med dubbel ring som är mycket bra. Med dessa så får motorn bätter prestanda, framför allt när motor är varm. Den håller i effekten under dagen.

Även e-tec har samma "skit" och det kommer att bli haverier på dessa. Bara en tids fråga. Även Polaris nya 800er lider av samma fenomen. För stort kolv spel som äter upp ring och kolv i förtid och vevaxel haveri inträffar. Vet redan av ett antal -11 som har skurit på veven. Då skyller ÅF på kunden och säger att dom har kört på FEL OLJA! Dummheter enligt mig. Bara trist att dessa stora tillverkare av motorer inte kan göra en så enkel sak som en bra kolv.

Lite info om en -11 800 e-tec summit 146". När mil talet kom upp mot 150 så började den att bli lite svår startad. krävdes 3-4 drag mot 1 när den var ny för att få start utomhus. frågade sin ÅF om detta och frågade även om han inte kunde få "sina nya kolvar" som BRP säger att -11 ska få! Nä inte föräns vid 500 mil. Jag sätter i dom skälv! NÄ sa ÅF. Sket i det köpte Dubbel rings kolv och nu tar det emot när man drar i snöret och den startar på ett ryck och den känns betydligt starkare i mellan reg.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Fast nu var det driftsäkerhet som efterfrågades, right? ;)

Och då måste det väl det mesta vara bättre än Rtax 800. Kanske nån 2-cylindrig från nåt annat märke?
Jag har haft två F7or. Första byttes det kolvar vid 800 mil sålde den vid 1200 den andra bytte jag kolvar på vid 750 den har gått 980mil nu. Det enda som hänt är trasig magnapull någon gång.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Och en rotax800 kör du 800 mil på innan kolvbyte. En tumregel är 100 mil per 100cc.
Allt hänger ju lite på hur man servar sin maskin.
Dock verkar det som att nyare maskiner får mer och mer måndagsexemplar till motorer. Gäller alla märken tyvärr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Känns mer som den där "tumregeln" gäller ledmaskiner.
För inte tror jag att en 800cc som hålls i princip fullgas i 800mil är i bättre skick än en 600cc som gått 600mil som har haft samma behandling?

Mer effekt är ingen fördel vad gäller driftsäkerhet...
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Knappast bättre skick men i princip samma. Nu var det ju inget jag kommit på och givetvis förstår jag hur allas funderingar går.
Står fast vid att rotax varken är sämre eller bättre än nån annan, de flesta märken har sina fördelar och nackdelar. Vore det så att alla 800:eek:r var skit skulle ju ingen köra dom fortfarande. Personligen skulle jag aldrig byta ner mig till 600 för driftsäkerhets skull.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
största skillnaden i driftsäkerhet till 600ans fördel beror enligt mig på remapptiten , med remsprängningar är veven sällan eller aldrig rak ! och det innebär friktion och varmare gång i dom stackars fettfyllda lagrena , lägg till slitaget på packboxen som en sprängd rem ochså bidrar med ..

Utan att försöka starta något märkeskrig så står jag fast vid att alla motorer inte håller lika bra , ja lämnar hur många haverier av märken jag känner till men de räcker att öppna en rotax 800 enligt mig för att se massa svagheter jämfört med tex en japansk tex : veven har fler presspassningar , (mindre presspassning enligt min vevrenoverare) , gummitätningar i mitten istället för outslitliga stålringar , plastdrev till vatten/oljepump, kullager istället för rulllager osv ..

utan korg på nållagret till kolvbulten får man in mera stöd vilket är en teoretisk fördel för rotax lösning , men jag har faktist aldrig sett en 2-takts motor med haveri där uppe oavsett antal nålar .
olika lösningar har olika fördelar , tex så blir ett vevstakshaveri billigare då man kan byta staken och tappen utan att byta hela skinkan till rotax fördel ...

en massa andra fördelar än driftsäkerhet är som jag ser det : bra bränleförbrukning , först med elback (6 år före Arctic) DPM , DESS mm