Kolfiber rör/bultar

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Är det någon som använder kolfiber i jobbet typ balkar, rör, bultar... Det lilla jag varit i kontakt med dessa produkter desto häftigare tycker jag det är.

http://www.carbix.se/product.html/kolfiberstang-dia-1-mm-x-1000-mm?category_id=29




Skulle man inte kunna göra typ stabiliseringstagen i boggien i kolfiberrör och kolfiberbult som man limmar? Måste ju vara en hel del annat man skulle kunna fixa i kolfiberrör också.. Tex med lite lim och några skarvblock borde man ju kunna göra fotsteg mm..

Ja så frågan är ju om någon jobbar med detta och kan berätta om för/nackdelar..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet med kolfibern är ju att man behöver få till beräkningar för att veta hur mycket och vad det behövs. Gör man det på rätt sätt blir det ju oerhört stabilt och lätt. Sen har ju kolfiber en stor nackdel att det knäcks lätt tvärsöver om man säger så. Typ dom rören som finns på RMK som lyfthandtag tål ju inte så mycket om dom får en törn...men dom håller bra att lyfta i.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Kolfiberkompositer är extremt starka i rätt riktning, och hur man lägger väven bestämmer i vilken/vilka riktningar den kan belastas. Ett av dom stora bekymren är dock att kolfiberkompositen tål väldigt begränsade yttryck. Maximalt yttryck bestäms i princip enbart av matrisens, (härdplastens), egenskaper och inga plaster tål särskillt hög påkänning. Av denna anledning "gjuts" ofta metallbitar in i kompositen där något ska skruvas fast. Detta är också en av anledningarna till att nya ProRMKns pyramid har rörändar av metall och inte kolfiber hela vägen. En annan anledning är att runda uniforma kolfiberrör på metervara är inte så himla dyra, ska man däremot börja tillverka specialbitar för just den skotern med kolfiberrörändar som bultas direkt i chassiet så blir priset ett helt annat.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Kolfiberkompositer är extremt starka i rätt riktning, och hur man lägger väven bestämmer i vilken/vilka riktningar den kan belastas. Ett av dom stora bekymren är dock att kolfiberkompositen tål väldigt begränsade yttryck. Maximalt yttryck bestäms i princip enbart av matrisens, (härdplastens), egenskaper och inga plaster tål särskillt hög påkänning. Av denna anledning "gjuts" ofta metallbitar in i kompositen där något ska skruvas fast. Detta är också en av anledningarna till att nya ProRMKns pyramid har rörändar av metall och inte kolfiber hela vägen. En annan anledning är att runda uniforma kolfiberrör på metervara är inte så himla dyra, ska man däremot börja tillverka specialbitar för just den skotern med kolfiberrörändar som bultas direkt i chassiet så blir priset ett helt annat.
Det här är ju en av grejerna jag tänkte på att det var så pass lågt pris per meter för både solida och ihåliga rör. Men om man måste, som du säger, i princip specialgjuta varje del så blir det ju väldigt mycket högre kostnader.

Hade inte tänkt på att slagtåligheten i princip beror på vilken härdare men använder, men där måste det ju finnas sega varianter. Är det inte så att vissa firmor lägger ett lager kevlar för att öka slagtåligheten?

Om man tar Polaris som exempel och deras pyramid så är det väll frästa aluminiumblock och sen limmade kolfiberrör (ihåliga elelr solida?) och de borde ju vara relativt slagtåliga tycker jag för det kan i vart fall få rätt ordentliga sidledsbelastningar (men kanske inga slag?)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Fråga om dom har någon hållfasthets tabell över sina delar dom säljer ! .
Om inte skulle inte jag använda det till något som behöver lite säkerhet !!! .

Om du vill vara på säkra sidan och ha att göra med killar som har kunskap och verkligen kan det där , även få delar tillverkade till bra pris .
Hör med dom i länken nedan Swecomposite .

http://www.swecomposite.com/
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fråga om dom har någon hållfasthets tabell över sina delar dom säljer ! .
Om inte skulle inte jag använda det till något som behöver lite säkerhet !!! .

Om du vill vara på säkra sidan och ha att göra med killar som har kunskap och verkligen kan det där , även få delar tillverkade till bra pris .
Hör med dom i länken nedan Swecomposite .

http://www.swecomposite.com/
Jag är inte på g att bygga nått, funderar mest på vad man borde kunna använda det till.. Lite nyfiken i och med att Polaris börjat så smått att göra delar och det är väll ad-bouvin som kör skenor i kolfiber?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Det är inte bara slag som är problemet, utan allt som kan anbringa stor kraft på liten yta. Plasten i sig är inte spröd, bara svag.

Kevlar har egenheten att det tar upp vatten och sväller och tappar styrka, det är huvudanledningen till att det inte används i någon större utsträckning längre annat än i skyddsvästar. Kevlarfibrer är svagare än kolfiber i ren dragning men är hopplösa istället att klippa av vilket gör att det är utmärkt till just t-ex skyddsvästar.

Skrev ett arbete i ämnet för hundra år sen, om det står något som intresserar dej vet jag inte :)
https://pure.ltu.se/ws/files/30956344/LTU-EX-05059-SE.pdf
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det är inte bara slag som är problemet, utan allt som kan anbringa stor kraft på liten yta. Plasten i sig är inte spröd, bara svag.

Kevlar har egenheten att det tar upp vatten och sväller och tappar styrka, det är huvudanledningen till att det inte används i någon större utsträckning längre annat än i skyddsvästar. Kevlarfibrer är svagare än kolfiber i ren dragning men är hopplösa istället att klippa av vilket gör att det är utmärkt till just t-ex skyddsvästar.

Skrev ett arbete i ämnet för hundra år sen, om det står något som intresserar dej vet jag inte :)
https://pure.ltu.se/ws/files/30956344/LTU-EX-05059-SE.pdf
Har läst igenom den som snabbas.

Roligt att det handlade om motorer, han som hjälper mig med svetsningen jobbade på SAS gamla jetmotorverkstad i Stockholm och svetsade mycket titan...

Om man tar en så pass komplex del som imc'n så måste ju bästa metoden i dagsläget vara att få den utskriven på en 3D printer? I en autoklav?

Vid sidan av det så måste det ju hända rätt mycket med härdarna så det borde ju bli alltmer hållbarttycker man..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Blir plasten för hård tappar den i regel vidhäftning mot fibrerna och kompositen tappar styrka, det är en evig balansgång med massor av olika parametrar som ska vägas ihop.

Plasten i sig bidrar inte egentligen till hållfastheten varför man strävar efter så hög fiberandel som möjligt i kompositen, däremot ska inte två fibrer ta i varandra, (två fibrer som tar i varandra utgör en sprickstart), utan alla fibrer ska idealt skiljas åt av plast, detta för att det är plastens uppgift att sprida lasten mellan fiberna. Utan plast skulle man i princip bara belasta en fiber åt gången.