Ändra färg på ruta, hur?

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Jag hoppas att denna tråd hamnade i rätt underforum, annars får en admin gärna flytta den åt mig.

Jag har en gammal originalruta till min polaris xc 500 (edge), som ligger och skräpar då den är sprucken, som jag hade tänkt kapa och även ändra färg på. Det är alltså enbart för syns skull och den ska inte ha några vindavvisande funktioner i första hand.

Så min första fundering är då vad som är bäst att använda för att färga om den, är det foliering man bör använda sig av eller ska man lacka? Vad blir bäst och vad har ni testat? Kom gärna med tips och förslag.

Sen får ni jättegärna komma med smakråd på vilken färg jag ska ha på rutan också. Funderar på svart eller vit.

Skotern är som sagt en Polaris XC med edgechassi. Helsvart huv utan dekaler, svart tunnel, helsvart dyna, svart styre med svarta handskydd osv. Sen har den röda boggiehjul och fjädrar på framdämparna. Gallret i huven är ofärgade och har en vanlig metall-/silverfärg, men funderar på att eventuellt färga om dessa vita om det är så att rutan blir vit.

Så fråga två; vilken färg tror ni blir bäst på rutan? Jag vill inbilla mig att vitt kan bli tufft, men kan ju även bli en total flopp?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om det är en klar ruta så funkar det alldeles utmärkt att spraya/pensla med nästintill valfri färgtyp på insidan, så får du ett bra resultat.
Är det en tonad ruta är du hänvisad till att måla utsidan-om jag vore du skulle jag åka till närmaste reklamfirma och köpa folie då. Med lite tålamod och en hårtork går det att lägga på nästintill vilka former som helst, och en spillbit folie brukar kosta mellan ~0-50:-! :)
(Kanske det bästa alternativet oavsett? Blir kulören "fel" så är det bara att värma på den lite och riva av för att lägga på en annan kulör.)

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Jag tror att den är lite rökfärgad just nu (inte säker då den ligger i ett förråd på annan adress än vad jag är just nu), så kanske bästa alternativet är just folie då. Även som du säger att det ger mig en enkel möjlighet att byta färg om det inte skulle se bra ut.

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Är den rökfärgad och du vill ha den svart är det bara använda sprayfärg på insidan.
Och ska du ha en annan färg är nog som sagt folie bäst :)
Lycka till!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Du kan ju vinyla rutan med den färg du vill ha, sedan lägga ny list runt om. En polare gjorde liknande, blev kanon :bigsmile:
Går alldeles utmärkt att lägga på folie utan att demontera listen och skära mot kanten till listen, och då är det hundra gånger lättare att ta bort den om inte färgen passar eller liknande.

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Tack för alla tips!

Då rutan ändå ska kapas så blir det nog en ny list oavsett, så då kör jag nog vinyl hela vägen upp och sätter listen över vinylen. Har en känsla av att den kommer sitta bättre på detta sätt och inte lossna i kanterna lika enkelt.

Kommer nog testa vitt till en början och blir det kasst får den bli svart.

Vad tror ni blir bäst om jag kör vitt, matt eller blank vit?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Om du ska kapa rutan bara för att den är sprucken så kan du ta en lödpenna och punkts ihop rutan, slipa lite och sen foliera så blir det som nytt...

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Om du ska kapa rutan bara för att den är sprucken så kan du ta en lödpenna och punkts ihop rutan, slipa lite och sen foliera så blir det som nytt...
Nej jag har en annan hel ruta som jag använder om jag vill ha några vindavvisande funktioner så tänkte göra en ruta som är enbart för utseendets skull utav den trasiga. Förhoppningsvis blir det bra.

Men tack för det tipset ändå, bra att veta till eventuella framtida sprickor! :)