Köra annan olja e-tech

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Sv: Åka annan olja e-tec?

Nu försvarar jag inte XPS oljan men hur många timmar har payback och liquid moly i bromsbänk på e-tec motorn och hur många timmar ute i verkligheten. Att påstå att man har en bra olja är ju en sak men att påstå att den är speciellt för en viss typ av motor tycker jag är att ta i. Att sedan skriva att en speciell klassning är ett krav i e-tec är ju också konstigt när BRP själva säger att deras egen olja inte är klassad alls...

Det går ju köra på de flesta oljor men TNT, 80mil är ju ingenting, du kan ju få problem efter 300mil eller efter 600 eller inte alls.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge

jo visserligen, tror dock att varken att payback eller liquid moly skriver ut på sina oljor att den är till e-tec om det inte testats, vem vet kan ju rent av vara samma olja som XPs, går ju som sagt att analysera XPs oljan å få ut adjetiven i oljan och göra samma olja !

Jag ska fanemej ringa payback å höra vad dom har att säga, ger mig fan på att de är samma olja närapå iafa, kan ju skilja något på tillsatserna vi får se om dom talar eller är hemliga?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nu tror jag inte xps är nåt superduper men om payback skriver att deras olja fungerar med e-tec så det ändå inte intressant.

Om din skoter skär ihop så kommer Brp inte ens torka sig i arslet med paybacks "fungerar med e-tec" papper.

Alla moderna syntetiska oljor fungerar bra med e-tec. Frågan är hur bra dom fungerar med Brp Sweden.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36

Alla moderna syntetiska oljor fungerar bra med e-tec. Frågan är hur bra dom fungerar med Brp Sweden.
Det håller jag med om, dom kan ju vara bittra emellanåt ;)
Tycker däremot att har man sålt nya skotrar för åtskilliga miljoner behöver man inte vara så gniden att inte hederlig oljeklassning finns så man kan välja vilken olja man vill köra, som till bilar.

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå

Läste ett intressant inlägg på snowest om en som mailat xps lubrication och frågat om vilken klassning deras olja har:

...As for the smell, you may have noticed the change in color (last year) of our synthetic from brown to red. We identified the brown dye to be a contributing factor to the added odor. We have had positive feedback since that change...

Vilket betyder att vi kan köra på vilken kvalitetsolja som helst, utan att brp ska ha nå att säga till om vid garantiärenden.
Intressant, nån som har några kommentarer? Kan ju inte påstå att min förra boondocker luktade hallontårta dom gånger man kört fast å stog brevid skotern me motorn igång... Stack i ögonen å tårarna rann, å de vore ju ganska trevligt å slippa...

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman

Payback oljan fungerar kanon! Har kört den i mina motorer de sista 5 åren. Till etecen funkar den kanon, 300 mil på en 12a och inga avlagringar nästan och fin oljefilm! Säg till om ni skulle vara intresserade! Har bra tjing på payback och kan sälja olja åt Er! Finns inget sätt nu brp kan säga att ni kört på fel olja lr liknande då det är till 99% samma olja, samma tillverkare osv!

Hör av Er!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36

Payback oljan fungerar kanon! Har kört den i mina motorer de sista 5 åren. Till etecen funkar den kanon, 300 mil på en 12a och inga avlagringar nästan och fin oljefilm! Säg till om ni skulle vara intresserade! Har bra tjing på payback och kan sälja olja åt Er! Finns inget sätt nu brp kan säga att ni kört på fel olja lr liknande då det är till 99% samma olja, samma tillverkare osv!

Hör av Er!
Har Payback Snow-Pro 2T Helsyntet samma tillverkare och är samma olja som XPS helsyntet alltså?
Vad är bra pris då?
Är lite lustigt dock att det är dyrare att handla direkt från Payback än av Stenmarksmaskin som tar 399kr/4L.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36

Såg aldrig de va till 800 etec de pratades om. Jag har dock dåliga erfarenheter på min 600rs av paybacks olja helsyntet. Så jag rekommenderar att inte köpa den iaf.
Jo har sett att du skrivit detta. Körde du helsyntet i RS:en, kan ju vara annorlunda i en RS600 å, men är det samma olja som XPS så är de samma olja, å kan ju inte vara sämre då !!!

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Samma olja enligt Robin försäljaren på payback ja. Men är det någon som verkligen kollat upp så de är samma och inte ett vanligt standard forumrykte?
+ enda stället payback är billigare är vell genom stenmarksmaskin eller stenmanracing då?? För genom payback själv eller laitis så är de dyrare.