Polaris Dragon 800 -09 blir RMK/Assault

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Tja, tänkte starta en projekttråd trots att projektet (förhoppningsvis) snart är klart. I grunden en Dragon 800 -09 som jag köpte begagnad i november 2010.

Då var den förlängd till 365x38x44 av tidigare ägare. Förutom förlängningen monterades ett variatorkit, nerdrevning och kylare från IQRR för att eliminera risken för varmgång. Då såg den ut såhär:

Bild från första turen, december 2010


Förlängningen


Det absolut första som inhandlades var en PC5a, provkörde knappt innan den monterades. Därefter nytt styre, RSI Freeride i kolfiber, då jag tyckte original var väl lågt.

Original:


RSI:


Sen gick den resten av säsongen 2011 i det utförandet,


Planer började smidas hösten 2011 och jag ville inleda ett projekt. Målet med projektet var att få en potent allroundmaskin som skulle fixa det mesta, allt från pudersurf till ledkörning. Den skulle dessutom ha en unik look, så en begagnad crosshuv införskaffades....




Sen drog projektet igång på riktigt! Det är som sagt ganska långt gånget nu men jag tänkte ta det hela från början och uppdatera lite då och då under kommande dagar.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Handlade lite saker inför projektet, bland annat:

Styrspindlar för att få justerbar spårvidd, som pulverlackerades röda


Röda SLP PP


SLP avgassystem


365x38x5.1 matta från RMK


Och en GoPro


La svart vinyl över sidokåporna för att dölja dekalerna och för att få dom blanksvarta. Detta kostade mig våldsamma 38kr. Vinylen var inte av särskilt god kvalité men satt faktiskt kvar hela vintern.
Före:


Efter
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Inplockad i garaget, redo att förändras en smula



Här syns nya mattan monterad



Hälften kvar...



Skar ut egna gummikuddar till skidorna ur ett gummiblock



Klart!

 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Huven behövde piffas upp lite efter dess tidigare ägare haft sitt roliga med borrmaskin och dylikt, så jag kapade upp hålen för luftintag



Mallade för ramar



Skar ut ramarna. Gjorda i plast



Sen slipades dom, målades röda, fick lite meshtyg. Därefter både limmades och skruvades dom fast i huven. Gjorde senare en ram till insuget också, det som satt där var inte så snyggt..



Bara lyset kvar

 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Chassiet var lite matt så jag bestämde mig för att putsa upp det en aning. Före:



Efter



Allt polerat för hand....



Sen var det dags för lyse
Här syns helljuset, små extraljus från Jula. 299:-
Diodslinga som halvljus, 199:-



Tog bror till hjälp i garaget och gjorde ett stag till helljuset som skruvades fast i huven



Limmade fast "lyktglaset" (böjbar, genomskinlig, tunn plast) och fäste upp lysena. Här testas diodslingan innan permanent montering.

 

jeppe3030

Medlem
21 feb 2011
32
0
6
Örnsköldsvik
Blir riktigt snyggt dedär! Glöm inte att försegla tunneln med wax tex, annars så oxiderar aluminiumet och den blir matt igen. Fast du kanske redan gjort det?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Jeflar va cool den där huven är! Har för mig jag sett den förrut i nån tråd? Vart får man tag på en sån? Vad går dom lös på? Är din till salu?;) höhö

Nä men blir riktigt fint de där!=)

För den delen, -09 är det "rejäla" bumpern original då eller är det den slappa plastdyngan? Visst var -09an första med stål bågen? Hade gärna byggt om min egen med stålbumpern.. Hade vare kul å veta hur mkt jobb å hur dyrt de kan tänkas vara:p
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Blir riktigt snyggt dedär! Glöm inte att försegla tunneln med wax tex, annars så oxiderar aluminiumet och den blir matt igen. Fast du kanske redan gjort det?
Jag vaxade faktiskt aldrig, bara polerade. Körde hela förra vintern så och den höll sig rätt blank ända till slutet av vintern då man drog upp smuts/grus från skorna på fotstegen. Så nu ska den väl poleras igen, då kanske man bör tänka på att vaxa också. Bra tips :)

Vad använde du för något när du polerade?
"Meguiars Metal Polish" heter det. Googla så finns det säkert att beställa om du är intresserad av det.

Jeflar va cool den där huven är! Har för mig jag sett den förrut i nån tråd? Vart får man tag på en sån? Vad går dom lös på? Är din till salu?;) höhö

Nä men blir riktigt fint de där!=)

För den delen, -09 är det "rejäla" bumpern original då eller är det den slappa plastdyngan? Visst var -09an första med stål bågen? Hade gärna byggt om min egen med stålbumpern.. Hade vare kul å veta hur mkt jobb å hur dyrt de kan tänkas vara:p
Du har kanske sett huven i "Bilder på din Polaris"-tråden. Ny kostade den 3500 har jag för mig. Tillverkad i polycarbonat och väger runt 2 kg. Originalhuven med lyse, mätare osv väger runt 12kg har jag hört. Köpte min begagnad för 1200. Tror inte dom går att köpa längre och min är verkligen inte till salu :)

2009 kom dom första med alubåge fram, alldeles riktigt. Finns ett ombyggnadskit att köpa från polaris men jag har för mig att det var omotiverat dyrt. Man måste väl byta hela baljan? Så det är nog en hel del jobb och pengar som ska ut tyvärr..

Tack för dom positiva kommentarerna :) Tips, råd och frågor är naturligtvis välkomna från alla håll.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Ville kunna använda knappen på styret för att växla mellan hel- och halvljus så jag kopplade in dom nya lamporna i samma kablar som originallyset. Fick inte tag i rätt kabelskor så jag fick slakta en h3-lampa för att få tag i stiften





Sen, med lite våld, göra egna kabelskor



Knappen för hel/halvljus samt ikonen på mätaren för hel/halvljus funkade sen precis som det skulle. Så då var den klar;















Sen gick den så hela förra vintern. Har börjat bygga om förlängningen nu, ska skippa drag och dubbel lyftbåge bak osv + att den blir lite högre. Om någon sitter på ett par RMK/Assault 144"/146" boggieskenor köper jag gärna. Även IQruta är av intresse, oavsett färg, men helst svart.