Twin Spar vs nya chassit?

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Om vi bortser från att Twin Spar inte är det vackraste chassit och att det finns en del barnsjukdomar på efterföljaren årsmodell -12, hur stora är skillnaden när det kommer till körupplevese?

Twin spar har ju lovordats för att vara bekvämt, snabbt och lättkört och är det egenskaper som tagits över av nya chassit? Har allt blivit ännu bättre?

Sålde min gamla f8 i våras och är i valet och kvalet om man nu ska satsa på sista årsmodellen av twin spar (som är prisvärd och har beprövad teknik) eller första av det nya chassit?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Om man jämför min gamla CF8 med HCRèn så är skillnaden stor! Om man glömmer bort längdskillnaden så tror jag ändå att det nya chassiet har bättre framkomlighet i snön. (känns så iaf)

Däremot så upplevde jag min HCR betydligt mer svårkört (ovan?) än CFàn. Måste vara betydligt mer bestämd i kurvor, burkningen och skråkörningen.

Skulle satsa på ett nyare chassie så du slipper DiamondDrive, huvva!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu är jag väll ingen förespråkare för gamla F chassiet, även om det är bästa chassiet jag prövat för vattenåkning, så jag ska inte säga att det är bättre än det nya, men att gämföra nya och gamla M chassiet har väl väldigt lite att göra med frågan?

Det är helt olika chassien det pratas om, då gamla F och CF chassiet inte är samma, och då nya M och F chassiet inte heller är samma.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Så en F-serien funkar på vatten ? jag har inte ens hört om nån som vågat pröva !

jag tror F8an är mera lättkörd och bekvämare som ren ledskoter , dessutom problemfri jämfört med 12:an full av barnsjukdommar ... däremot är den ful , tung och åker på tokstryk vid lek och lössnö och när de är riktigt guppigt

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
F-chassiet tyckter då jag funkar bättre än både zr1-zr3 chassiena samt zr4(firecat). Kanske inte med mer än lite, men F modellerna går som båtar på vattnet. Skjutsa folk är inga problem, medan jag minst f7an hade mer problem med det.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
så de funkar även att svänga med ? jag tycker att med den totala avsaknaden av vikförskjutning så borde den vara inte vara lättkörd ..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Inga problem att svänga alls. Är bara en glad amatör och har inte mänga mil på vattnet. Men med F 1000 var 2 pers på lite ruffig sjö inga problem. Rakt ut och cirkla tillbaka.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
DELETE

EDIT: Svarade efter att jag läst svaren istället för frågan, provkör en 12:a så får vet du om det är värt det eller inte.

Last edited: