Handla delar via usa?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Någon som handlat Yamaha orginal delar från USA? Är det billigare?
Leveranstider m.m

Några tips på sidor.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Japp. Jag har handlat flera gånger. Lev.tid beror på hur snabbt dom får hem grejerna. Dom har ju inte originaldelarna i lager utan beställer i sin tur från Yamaha. Men typ 2-3 veckor är väl normlat från att man beställer tills man har det hemma.

ronniesmailorder.com är det många som använder för Yamaha delar

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
jag har köpt en del från staterna.. samma leveranstider som i sverige och det kommer till dörren. Smågrejjer blir ju dock frakten lite dyr på om de inte skickar som vanligt brev (vilket inte så många verkar göra?)

J

Jona$

Portyamaha har aldrig varit ett alternativ pga dyr frakt och inga bättre priser emot
ronnies och powesportsplus

har faktiskt ett paket påväg ifrån powesportsplus och fick ett förra månaden av ronnies.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Åker ni på tull/moms eller skriver handlarna ner värdet?
Du skall alltid räkna med tull/moms. Vissa handlar skriver ner värdet men långt ifrån alla. Sen tycks det tom varierar hos samma handlare beroende på vem du gör affären med. Sen kan man ju ha tur och klarar sig utan tull /moms även fastän värdet inte skrivs ner.

Men jag räknar alltid med moms/tull + postens 100kr ....slipper jag det ser jag det som en bonus :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Du skall alltid räkna med tull och moms. Handlarna verkar inte vara så värst sugna på att skriva ner världet = kriminellt. Plus att man får ut mindre på försäkringen om nåt skulle hända. Plus att man då är en sketen skattesmitare som förtjänar att brinna i Gehenna. ;)

Det blir tillräckligt billigt ändå!
Jag köpte nyss bussningar och gummin till hela framvagnen, trots frakt, tull och moms blev det runt 35% billigare.
När jag köpte BOSS-dynan så hade jag den hemma för 4300 kr inkl alla avgifter, i Sverige kostaden den då 6000 kr.

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Hur mycket tull och moms fick du betala för BOSS dynan ?

Har nämligen beställt en BOSS dyna men den var dyrare, det är en custom made.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
...och glöm inte 100kr som posten skall ha...det kan bli många % om varan inte är så dyr ;)