Hur långt räcker tanken ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
tja har beställt en nytro x-ride med ett mcx 270hk turbokitt på :)
Nu undrar jag hur orginaltanken brukar räcka på en nytro med denna setup ?
Tänkte köra på shell v-power bensin.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kort svar: Det har att göra med hur du kör och vart.
Led?
Lössnö?
Lek?
Buskörning?

Vad gäller bränsletyp har jag ärligt talat aldrig märkt någon skillnad i förbrukning-95 eller 98 okt har liksom varit: Whatever? :)
 

david_87

Medlem
12 dec 2007
32
0
6
Kiruna
Kändes som att man fick tanka hela tiden med originaltanken med en standard XTX och X-riden har ju mer matta att snurra runt på så den lär ju dra minst lika mkt, sen när man kör turbo så gasar man gärna på en hel del.
Men som ovanstående säger så beror det helt på körstil för tillfället. Själv hade jag nog bultat dit en trailtank på en gång, kan ärligen säga att man vare sig tänker på eller känner av den ökade vikten som den innebär.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, normal "blandad" lek/ledkörning: mellan 2.5-4 l/m.
Lek: 3.5-5.5 l/m.
Hur det räcker för twister kan ju bara han svara på, som jag ser det.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo det är klart att det är omöjligt att säja exakt hur länge tanken räcker :) men nu bet jag ungefär hur mycket soppa dom drar. Tackar !

Det blir till att ta med sig en extra dunk på tunneln om man ska vara säker :)

Tänkte köra på v-power bensin då jag har hört att den ska funka bra när man kör med turbo då den är på 99oktan. Och yamahacenter här i östersund säljer v-power.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ett alternativ för dig är att först testa med originaltanken+reservdunk på tunneln.
Räcker inte det för dig kan du ju komplettera med trailtank i efterhand.

Själv kör jag med originaltank+8 liters reservdunk.
Funkat bra för mig men jag gasar antagligen för lite ;-)
dunk.JPGIMG_0025.jpg
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Känns som fel att dunka på en massa vikt allra längst bak på tunneln.
Men det kanske är för lite för att man ska känna av det...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Den är tillräckligt framtung ändå ;-)
Snarare en fördel för viktfördelningen.
Jag upplever inga problem med 10 kg extra där bak.
Tunneln klarar denna lilla extra vikt utan problem.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Håkke B !

Såg att du oxå hade ett mcx 270hk kitt ! Hur långtid brukar du varmköra motorn innan du dra på ? Ska man värmaupp en turbo maskin längre än org ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Upplever inte detta med varmkörning är något problem så länge man har sunt förnuft.
Vill påstå att det inte är någon skillnad på varmkörningen jämfört med skoter utan turbo.
Självklart väntar man att köra tills lågtemplampan slocknat. Kör du försiktigt ett par kilometer är motorn så varm att det är fritt fram att ge fullt. Detta gäller väl alla skotrar?
Däremot tror jag det är bra att låta den gå ett tiotal sekunder på tomgång innan man stänger av den om du nyligen gasat hårt.
Om turbon är rejält varm kan oljan i turbon koka eller koksa och lagren i den kan ta skada
Så var det åtminstone på tidiga turbobilar som Saab 99 eller liknande.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Upplever inte detta med varmkörning är något problem så länge man har sunt förnuft.
Vill påstå att det inte är någon skillnad på varmkörningen jämfört med skoter utan turbo.
Självklart väntar man att köra tills lågtemplampan slocknat. Kör du försiktigt ett par kilometer är motorn så varm att det är fritt fram att ge fullt. Detta gäller väl alla skotrar?
Däremot tror jag det är bra att låta den gå ett tiotal sekunder på tomgång innan man stänger av den om du nyligen gasat hårt.
Om turbon är rejält varm kan oljan i turbon koka eller koksa och lagren i den kan ta skada
Så var det åtminstone på tidiga turbobilar som Saab 99 eller liknande.
Jag låter bara lampan slockna, sen tar jag det lungt över ängen sen är det full plugg som gäller.
Vad det gäller att jämföra med en saab 99. Så har det ju hänt en del på 30år då dom var moderna, Oljor, turbo osv. Men att låta den svalna lite på tomgång efter man boysat är nog klokt.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
3-4km varmkör jag annars får man fina svarta ränder på variatorerna :)
Har aldrig fått en svart på varken primär lr sekundär. Mina variationer är så perfekt justerade.
Säger det igen, ni som kör med mcx variatorkit. Byt genast! Dom är sämst!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
och nej jag kör inte med Mcx.
Bra! Vet en som kör med mcx vkitt och han vågar aldrig trycka fullt för att remmen pulvriseras.
Förutom när man är till fjälls så har jag alltid min skoter i garaget så den är ju nästan varm på en gång. Det är nog därför jag aldrig tänker på det. Fast det har aldrig hänt att det inte greppat ordentligt.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Bör man köra några mil orginal innan man monterar turbon lr är det lika bra att montera den direkt ?
Tänkte på om det skulle vara nått fab fel i motorn ?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Bör man köra några mil orginal innan man monterar turbon lr är det lika bra att montera den direkt ?
Tänkte på om det skulle vara nått fab fel i motorn ?
Jag vet av ett par st som kört den direkt från handlaren till Mcxpress (inkl jag själv). Det bör inte vara några konstigheter. Det är väl mest hur det känns för dig själv. Jag hade gjort det igen. Köp inte Mcx variatorkit!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag hämtade min hon handlaren, lastade av den från vagnen och körde in den i garaget-totalt en sträcka av ~30m innan den revs för turbokonvertering, precis som Säfwast.
Och precis som han säger, provkör inte ens med MCX variatorkit. Det är sämst.
Grannen har en (också konverterad som ny maskin, den var inte ens hopmonterad sedan leverans till åf) MCX 270 som han kört ~250 mil med. Han byter rem var 20e mil med resonemanget "det får gärna kosta lite". Samtidigt har han även förstört ett par variatorskydd och en sidokåpa av alla remsprängningar.
Dessutom tappar han mer än en skoterlängd mot mig om vi kör dragrace-trots att han har 270 mot mina 240, och han har 144" mot mina 136"...han ska alltså egentligen vinna "lätt"-teoretiskt sätt.

Jag byter för övrigt boggie till 162" i år... :)