Ja, har du samma ladd, samma insugstemp vid samma varvtal är risken för spikning lika stor/liten. Förusatt samma A/F.
sålänge det är samma mottryck.håkke ditt resonemang är nog rätt i sig, dvs att om mpi vill få ut 180hk ur sitt kitt behöver dom ladda mer än mcx turbo. Men frågan var om det var lika stor chans att motorn spikade vid samma laddtryck tex 0,4 bar. Jag tror vi kan konstatera att så länge man håller sig till samma laddtryck och samma insugstemperatur så borde risken för spikning vara lika.
Har du förstått dig på GEMS-controllern? Är kass på engelska och när jag översätter texten som finns på MPI´s hemsida blir jag bara snurrig!!Har vart ute ett par svängar och allt fungerar bra, håller på och finlirar med vikterna för tillfället. Första svängen så slog jag i varvstoppen hela tiden så till helgen tröck jag i 80gram totalt vilket visade sig vara för mycket i det supertunga föret som var då.
Med 1:1 dreving får jag 0,5bar laddtryck... Om jag hittar mera optimalt varv runt 8800-8900 så bör jag landa på 0,45ca