Dessa tankmätare..... XP

Renegade08

Medlem
6 feb 2012
14
0
1
Alla vet ju att xp-tankmätarna har sitt eget liv, även min... hade tänkt byta ut givaren och se om det hjälper något. Det ska ju inte vara några problem , frågan är bara hur man får det tätt igen när man satt dit den nya givarn i tanken, något speciellt man kan använda eller behöver man något som tätar runtom? Är rädd det int bli tätt annars.

Mätarn visar som sagt bara halvtank (ja, max halvtank) vid egentligen full tank, något mer man kan göra än bara byta givarn?
Eller är det ett problem man får leva med om det inte funkar när jag bytt ? :)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Inte bara XP, om det nu är nån tröst?!

Mitt tips är att nolla trippen, tanka fullt, ta med dig en reservdunk och gasa utav satans tills tanken är tom och se hur långt du tar dig. Tankmätaren på min m800 hade också ett eget liv, litade bara på trippen i slutet av säsongen.

Saknar verkligen dom gamla tanklocken med mätararmaturen!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Höll på lite med det där då jag hade TNTn.
Fick som förslag att plocka ur säkringen som sitter på höger sida framför tanken, ohm-mäta den och hade säkringen ett motstånd så skulle man kunna byta den emot en utan/mycket lägre och det skulle bli bättre.
Huruvida det blir bättre vet jag inte.
Tankmätare är överflödiga.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Saknar verkligen dom gamla tanklocken med mätararmaturen!
Minns att det var ngn förra säsongen som gnällde över just den detaljen på RMK:n.
Själv måste jag hålla med om att den fungerar bättre än Nytrons elektroniska-som visar "Fullt, nästan fullt, strax halv"-för att sedan passera halv tank och fortsätta med rasande fart till "snustorr"...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Större säkring löste det problem jag hade främst på en '09 RE 800, men även på '10 Summit HC.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Tätnbingen sitter ju runt givaren så det blir tätt när man byter.
Testa byta säkring, sitter 0,25a tror jag på de tidigare byt till en 0,5 om det var 0,25 som satt orginal.
Ibland blir kablarna glapp där de går in i givaren och ibland så blir givaren glapp inne i tanken, det är två släpskor som går mot ett litet kretskort och ibland så ligger inte dessa mot ordentligt.