Framvagnsteori?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har försökt kolla med inte riktigt hittat nåt matnyttigt.

Nu då jag gjort nya a-armar så försöker jag samtidigt trimma in spindeln för att blir så "bra" som möjligt.

Det jag försöker trimma in är
* "bumpsteer"
* camberändring

Om jag gör spindel ca 25mm högre, vilket flyttar övre a-armsinfästningen lika mycket så få jag en väldigt liten camberändring under fjädringsrörelsen. Betydligt mindre än original.
Är detta bättre?

Bumpsteer kan jag förstå att man vill egentligen ha = 0. Men om jag inte kan uppnå det skall jag då ha så att det blir mer eller mindre toe out när den fjädrar ihop?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Se då för guds skull till att inte maskinen blir toe in när den fjädrar ihop!
Det är så jag också förstått det...så skall den ändras skall det bli mer toe out vid ihopfjädring?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Hellre toe out än toe in vid ihopfjädring.
Höll på att prova detta rätt mycket i datorn när jag byggde quaden, fick till det rätt bra men det är inte helt lätt, men det är bara att prova sig fram.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag skall göra en form av jigg istället för spindeln där det är lättare att testa olika infästningspunkter för styrarmen. Det är höjden på infästningspunkten jag tänkte labba med. Själva placeringen ändrar ju även styrutslaget så det försöker jag hålla intakt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
I teorin så ser man först till att styrstagen alltid är parallella med undre a-armen genom hela fjärdringsrörelsen och oavsett styrutslag. Sen så om man lyckas nolla bort alla spindellutningsförändringar så har man hips vips inget bump steer. Skitenkelt =)
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Ös på med mer ni som kan! Det är ett svårt ämne ändå, mycket att hålla reda på.
Cambervinklar och allt vad det är, är det något man vill ha mindre av den ena än det andra vid tex crossåkning eller lössnöåkning? Negativ camber vid ihop dämpning känns mer som led maskin exempelvis?

Asker, visst var det solidworks du jobbade med för quaden? Hur pass avancerat är det att göra en framvagn i programmet? Tar en stund att lära sig antar jag.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Har man provat 3d cad så är det inga problem bara att prova sig fram.
Om du vill kan jag pröva bygga ihop den i solid åt dig.
Om det är intressant skicka ett pm

/Stefan
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Ös på med mer ni som kan! Det är ett svårt ämne ändå, mycket att hålla reda på.
Cambervinklar och allt vad det är, är det något man vill ha mindre av den ena än det andra vid tex crossåkning eller lössnöåkning? Negativ camber vid ihop dämpning känns mer som led maskin exempelvis?

Asker, visst var det solidworks du jobbade med för quaden? Hur pass avancerat är det att göra en framvagn i programmet? Tar en stund att lära sig antar jag.
japp det var i solidworks, har dock använt det programmet i nästan 10 år men använder det väll inte alltid på rätt sätt, men man kan ju göra samma grej på säkert 1000 olika bra sätt :)
Ska man bara testa vinklar mm i en framvagn är det inte så svårt att sätta upp måtten och sedan testa sig fram, jag byggde dock hela quaden i solidworks först för att kunna testa allt innan jag började bygga. Så att allt kan röra sig fritt utan att ta i något.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
3D-cad är melodin om man har möjlighet, dock ska man inte ramla i fällan att göra saker för tight. I caden går det hur bra som helst att zooma in så en milimeter blir hur stor som helst, när jag började var jag hopplös på det =)
Inga problem med att montera ihop saker i datorn där allting är nominellt mått men ute i verkligheten hoppar dom otrevliga tillverkningstoleranserna upp och biter en i arslet om man inte är försiktig.