Polaris 600 Switchback Pro R vs Ski-Doo Renegade 600 BCX

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Jag är sugen på att byta upp mig till vintern och skulle därför uppskatta lite synpunkter kring valet mellan de två skotrar jag är intresserad av; Polaris 600 Switchback Pro R och Ski-Doo Renegade 600 Backcountry X.

Jag kommer att tillbringa större delen av tiden på led men skulle även vilja ha möjlighet att åka vid sidan av när tillfälle ges. Gällande priset vill jag inte betala mer än 95 000.

- Finns det någon som provkört bägge modellerna och vill dela med sig av synpunkter/jämförelser?
- Hur är driftsäkerheten?
- Finns det några särskilda punkter på respektive skoter som bör kollas upp extra noga innan ev köp?
- Hur mycket ryker/luktar respektive modell? Enligt vad jag läst mig till skall båda motorerna vara snåla på olja.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vad jag fattat på tidigare inlägg av andra så ska ski-doo'n dra ganska mycket olja om man kör mycket fullgas/pumpgas/lössnöåkning men kan ha förstått fel.

Läst påståenden ända upp mot 6%.

Vill inte skrämmas :p Sitter och väljer mellan en 600 och 800 BCX -13 :D

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
Vad jag fattat på tidigare inlägg av andra så ska ski-doo'n dra ganska mycket olja om man kör mycket fullgas/pumpgas/lössnöåkning men kan ha förstått fel.

Läst påståenden ända upp mot 6%.

Vill inte skrämmas :p Sitter och väljer mellan en 600 och 800 BCX -13 :D
De där oljesiffrorna gäller inte för sexhundran, den motorn ska väl faktiskt gå rätt snålt både på olja och bensinfronten.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Tror det är hugget som stucket funktionsmässigt på maskinerna. Åk och provkör och känn efter vilken som känns bäst. Ingen av dom maskinerna gör dig besviken vill jag lova.

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Tror det är hugget som stucket funktionsmässigt på maskinerna. Åk och provkör och känn efter vilken som känns bäst. Ingen av dom maskinerna gör dig besviken vill jag lova.
Jag tror heller inte att man blir besviken oavsett vilken man väljer, men det skulle ändå vara intressant att höra lite åsikter från de som kört någon eller båda maskinerna. Att kunna provköra är naturligtvis det bästa, tyvärr bor jag förhållandevis långt söderut så möjligheterna till detta är inte alltför stora.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag tror heller inte att man blir besviken oavsett vilken man väljer, men det skulle ändå vara intressant att höra lite åsikter från de som kört någon eller båda maskinerna. Att kunna provköra är naturligtvis det bästa, tyvärr bor jag förhållandevis långt söderut så möjligheterna till detta är inte alltför stora.

Båda går bra i snön, men föredrar du lössnöegenskaperna skulle jag välja backocuntryn. Föredrar du lite bättre led egenskaper skulle ajg ta switchbacken. Där har du väl sammanfattningen av dom. Båda är bra på båda delarna men har sina esse i 2 olika kategorier. Du åker fantastiskt bra på en rush tycker jag dock.