Vilka skidor?

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Hallå! Är relativt nybliven skoterägare och har en fundering ang skidor. Vilka skulle ni rekomendera? Folk som är mer insatta än mig säger att original skidorna är värdelösa, vad anser ni? Är det värt att köpa ett par slp powder pro tex?
Skotern i fråga är en renegade 600, -04a

Tacksam för svar!

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
brp's skidor är ingen höjdare,
så ett par slp pp, c&a eller slydog vore ju bra,
personligen tycker jag bättre om slydog än slp (kör med slp just nu) men alla är bättre än orginal.
c&a har jag inte provat ännu.

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Okej vad är det för skillnad egentligen mellan slp, c&a och slydog? Nån som har koll på de? Får ju tex ett par nya slp pp för samma pengar som ett par beggade c&a!

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
rekommenderar slydog då dom styr förjävla bra och ett bra flyt !

hade c&a och ett par slp på samma skoter och c&a funka bra men jävligt tungstyrda. och slparna var så jävla spårkänsligt så de var otrevligt !

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Slp är fan farliga på hårdföre, grymma i lössnön men köper du slp så bör du nästan byta till original när våren kommer.

Men prova en säsong först med original.
Kör du mest led så kanske ett par nya styrstål är en bättre investering.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Slp är fan farliga på hårdföre, grymma i lössnön men köper du slp så bör du nästan byta till original när våren kommer.

Men prova en säsong först med original.
Kör du mest led så kanske ett par nya styrstål är en bättre investering.
Kör själv en renegade med slp skidor och har haft i 3 säsonger snart. Förstår inte att alla tycker så illa om slp i skarföre, själv har jag aldrig upplevt problem med att dom blivit nervösa, Viktigt att man ställer in framvagnen korrekt dock. lika med skidornas placering. Själv hyllar jag slp skidorna till höjderna. Men det är jag det.....

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Håller med speedo_4 förstår inte heller varför så många påstår att pp skidorna är livsfarliga på skarföre? Har åkt med dessa både på nytron och assaulten och tycker de är super dessutom bra pris på dem nu mer.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Ända föret som jag tycker SLP är farliga på är då det är en tunntunn skare som inte bär upp skotern helt. Då kan det rycka till ordentligt, men det är inte ofta det är sånt före. Annars har jag bara bra saker att säga om dem.

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Ca pro XTX, du kommer inte bli missnöjd.. Sjukt fina skidor!

Om PP är "livsfarliga" så är nog CA pro också ganska farliga för dom skär nog också ner ganska rejält ibland!

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
är du helt nybörjare tycker jag att du ska börja med att lära dig köra ordentligt annars tror jag du kommer tycka att dom är väldigt aggressiva och tungstyrda.
är du duktig att köra tycker jag att du ska köpa bättre skidor brp original är inga höjdare men de duger i krig.
jag hade köpt ett par CApro om jag hade haft råd.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har kört ett antal mil på slp samt har haft ca xt skidor på mina 3 senaste maskiner samt monterar sådana på m8an. Förstår inte vad folk menar med att dom är så tungstyrda, står alla still när dom vrider på styret? Så fort man rullar frammåt kan man ju inte säga att det går tungt? Fördelarna är ju att det faktiskt svänger när man vrider på styret.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
De BRP-skidor som är riktigt dåliga är precison-skidorna.
De skidor som har två styrstål på varje ytterkant och som är konkava under.

BRP-skidor som ser ut som vanliga skidor med styrstål i mitten är nog jämförbara med övriga skotertillverkares skidor.

Ett par BRP-skidor jag gillade var Pilot-skidorna på Xp-chassit.
Hade dem på en Xp 800 -08.
Var mycket nöjd. Riktigt bra grepp på leden samtidigt som de var lättstyrda.
Annars är det ofta så att när man har bra fäste blir det tungstyrt.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kör själv en renegade med slp skidor och har haft i 3 säsonger snart. Förstår inte att alla tycker så illa om slp i skarföre, själv har jag aldrig upplevt problem med att dom blivit nervösa, Viktigt att man ställer in framvagnen korrekt dock. lika med skidornas placering. Själv hyllar jag slp skidorna till höjderna. Men det är jag det.....
Instämmer även jag. SLP PP är riktigt trevliga.
Men jag kände själv att man var tvungen att lära sig dom lite. Första milen man körde på dom var en liten lärosträcka. Jag upplevde lite högre skidtryck och mer aggresivt än före byte. Så en gissning är att har man en sliten och kass framvagn med trötta dämpare blir det nog inte roligt.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Började också med SLP PP skidor. Klar förbättring mot original skidorna och verkligen prisvärda! Men ibland kändes de lite oroliga av sig.

Provade ett pra C&A MTX skidor och kan säga att jag blev som förälskad.
Grym allround skida trots att den är gjord för lössnö. Tycker de inte är ett dugg tungstyrda. Går dit man vill, inte alls oroliga och de flyter något grymt i lössnö!

Sen en sak som många verkar glömma så fort man pratar skidor är styrstålen. Finns anledningar till att det finns olika formade och olika långa styrstål.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Jag hade SLT skidan som satt original på min maskin innan jag köpte SLP och dom fungerade riktigt bra, inte alls lika nervösa vid speciella fören. Suverän på leden men inte lika bra bärighet i pudret.
Nått att satsa på om man kör mer på leden än utanför.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Slå till nu billiga på motorhuset, 2995kr inkl.allt, tycker dom fungerar klockrent, har kört PP i 6 år nu och kommer att fortsätta då jag inte tror CA är så mycket bättre som priset är högre !

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Slå till nu billiga på motorhuset, 2995kr inkl.allt, tycker dom fungerar klockrent, har kört PP i 6 år nu och kommer att fortsätta då jag inte tror CA är så mycket bättre som priset är högre !
Så kände jag också.. tills jag vågade prova ett par C&A istället! Kommer aldrig gå tillbaka till SLP PP. Men lär verkligen hålla med om att 2995 för ett par kompletta PP skidor slår C&A på fingrarna när det gäller priset.. som brukar sluta på närmare 5000kr här i sverige.

PP skidorna är en grym förbättring jämfört med de flesta original skidor och defenitivt prisvärda!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Oavsett vilka skidor man åker på så måste du justera in skoter efter din körstil.
Ja ett par PP kan bli otrevliga/jobbiga om du är den typen som spänner fjädrar på max och inte åker agressivt.
Justera balatarem och fjädrar för din körstil så får du en avsevärt mycket bättre skoter.
Ju tuffare du kör ju bättre fungerar dom. Styr alltid dit du vill, nästan oavsett före.
Har inte testat CA men det är nog en riktigt bra skida, troligen snäppet trevligare än PP.

emi01aas

Medlem
2 nov 2012
26
0
1
Hej! jag har en ski-doo mx z tnt 500ss och jag ska köpa CA pro xtx skidor men jag vet inte vilken färg jag ska ta på skidorna. vad tycker ni? jag har tänkt på gula, vita eller svarta.