ski-doo rev. den snyggaste skotern någonsin tillverkad? 600 sdi driftsäkerhet?

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tjena! Funderar på att byta skoter till en rev 600 mxz, renegade eller summit, vilken av dem har jag inte bestämt. Främst är jag inne på denna modell eftersom jag tycker det är kanske den snyggaste skotern någonsin tillverkad!

Vilka fel är särskilt vanliga bland dessa skotrar, och då tänker jag på års mod. -07 til -08. När uppträder slitage som är dyrt att åtgärda?

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
Jag tycker ski doo rev är dom snyggaste! Inom ski doo asså :p

Jag kör ju en ski doo renegade 600 ho REV!

är jävligt nöjd med den kommer behålla den några år till! :)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det vanligaste felet är väl problem med packbox på veven på 800 motorerna. En del remproblem är väl också kända fel men min senaste summit tex har inte ätit eller sprängt en rem. Endast bytt efter 150 mil för sakens skull så alla maskiner har inte problem med det.

Insugsgummi är väl också ett skidooproblem då dom är gjorda av gummi och spricker dom så tjuvar den luft och kan ställa till det rejält med haveri som följd. Samma om packboxen bakom primären är dålig så tjuvar den luft där.
Försök kolla in bakom primären och se om det ser grisigt ut där. Kolla då på en annan maskin eller pruta rejält då du har en renovering att utföra.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Största problemetmär ju fettade vevaxlar. Min 600 sdi hade vevaxeln sagt upp signerar 637 mil. Otur? Jag vet inte. Hade tur som bestämde mig för att riva den till denna säsong. Hade kommit ca 5 km till innan ett stort motorras. I övrigt en kanonskoter tycker jag. Andra skidor är original är ett måste.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Största problemetmär ju fettade vevaxlar. Min 600 sdi hade vevaxeln sagt upp signerar 637 mil. Otur? Jag vet inte. Hade tur som bestämde mig för att riva den till denna säsong. Hade kommit ca 5 km till innan ett stort motorras. I övrigt en kanonskoter tycker jag. Andra skidor är original är ett måste.
Kusinens Xp 600 Sdi skar på veven vid ungefär samma mil, men det hör ändå till ovanligheterna.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kusinens Xp 600 Sdi skar på veven vid ungefär samma mil, men det hör ändå till ovanligheterna.
Ovanlighet eller inte så hände det mig. Upptäckte det dock i tid. Man kan inte på nåt sätt märka av dessa fel utan att klyva motorn. Fick byta båda lager på mag sidan. Vanligen brukar det väl vara variator sidan som går sönder?