509 sinister googles

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Hej, jag har tänkt köpa nya googles, 509 sinister och undrar vilken färg som är bäst för att få fram bra kontraster, jag har tänkt att dessa borde vara bra när det är soligt, eller? och sedan köpa till dessa linser http://www.skoterdelen.com/siktskiva-509-sinister-glasogon-p-23270-c-2385.aspx yellow tint, eller gold/ yellow tint, men jag vet inte vilken av dom som har bäst kontrast, vad är skillnaden och om jag köper dom där sinister glajjorna jag länkade till och köper t.ex. den yellow tint, när man byter byter man bara yttersta glaset eller hur funkar det för jag vill ha dubbel glas så byter man bara yttersta och innersta är väll igenomskinlig??

Mvh Henry
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Tycker Yellow tint funkar bäst till 90% av fallen, originalglaset som levereras som är crome/yellow tint funkar bara om det är riktigt soligt och fint väder.
Sen har jag även ett klart glas som funkar fint när det börja skymma ute.
 

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Okej, så detta är ett bra ''set'' ?? Alltså det är chrome/yellow på glasögona när dom kommer och det är bra när det är sol, och Yellow tint när det är lite sämre väder?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Kan tipsa om att köpa direkt från 509.
Det gjorde jag för ca 2månader sen bara och det var inga problem och och man sparar en hel del pengar. =)

Beställde samtidigt saker från skoterdelen och det tog i princip lika lång tid för båda, möjligtvis var 509 snabbare t.o.m.

Jag köpte till ett klart glas. Sen hade jag hoppats att medföljande crome/yellow skulle duga bra men återstår att se. Lär nog mest köra med klart glas.
 

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Och jag är inte så bra på engelska men när man får välja i början ''sinister google style'' är det utseendet eller linsen?? och vad betyder ''additional lens''??
 

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Brukar glajjorna passa alla hjälmar jag har en jula/biltema hjälm, som skall bort sen, men inte nu/till vintern har inte råd men glajjor behövs så ryms dem i dem??
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Skriver på telefonen nu men.
Additional lens är ju om du vill köpa till någon extra lins :)
Översta raden så väljer du ju stil/färg på glajjorna.(mkt nya snygga 2013 btw, typiskt...)

Frakten står om du går till kassan å väljer land m.m. Tror den var en del. Men har ändå för mig att jag betalade nånting i närheten av 700kr med en extra lins. :)

Om det passar i hjälmen vågar jag inte svara på. Mer lr mindre lär det ju passa. Men hur optimalt det blir vette fan. :p
 

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
okej, vad gick frakten på?? Aaldrig handlat utanför sverige, förutom finland då :)
Jag köpte nya "siktskivor" direkt från 509 för ca 14 dagar sedan, om jag inte minns helt fel så tog det 4 dagar att få hem allt :)

Products
------------------------------------------------------
1 x Sinister Goggle Lenses () = $19.95
-Sinister Lens Gold Mirror/Yellow Tint
1 x Sinister Goggle Lenses () = $19.95
-Sinister Lens Clear Lens
1 x Sinister Goggle Lenses () = $19.95
-Sinister Lens Chrome Finish/Yellow Tint
------------------------------------------------------
Sub-Total: $59.85
Table Rate (Best Way): $7.05
Total: $66.90
Yellow tint funkar bäst i snön :blink1: Ett tips, gör inte som jag och rengör glaset med biltemas våtservetter... Tydligen så löser det upp toningen :Cry:
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Lägger till att jag tror inte man kan välja "original" lins utan det är crome/yellow som gäller åsso får man köpa till om man vill ha något annat.

Man väljer alltså färg och sen om och vad för extra linser man vill ha. Där kan man dom du ser lägga till ett par st.
Sen kan man ju även lägga till nån jävla fläkt (fan). Men den tog då inte jag då jag tkr den va rätt dyr :p
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Jag köpte nya "siktskivor" direkt från 509 för ca 14 dagar sedan, om jag inte minns helt fel så tog det 4 dagar att få hem allt :)



Yellow tint funkar bäst i snön :blink1: Ett tips, gör inte som jag och rengör glaset med biltemas våtservetter... Tydligen så löser det upp toningen :Cry:
Man ska bara rengöra med den där fjant påsen som följer med. ;-)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Beställde hem ett par Aviator från 509 over där.. 900 för brillorna och frakt. Sen åkte man så klart på 300 i tull.
Samt frakttid på 2,5v
Så därifrån tycker jag inte det är så lönt att köpa. Om man inte går ihop en hel hög och beställer..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Ja klart åker du på 300kr tull så tjänar du ju bara en 100kr på Aviators. Dock sparar man ju 400 om man lyckas slippa det.
Sen frakten verkar skilja som fan, och oftast är det Sverige det styder i känns de som:p Men 2veckor kan man ju utgå ifrån.

Sen ska man väl inte ta bort det faktum att de kan va bra å köpa av svenska handlare och stödja dom. =)

Är dock svårt ibland, för kollar man så skulle du få betala runt 716kr för ett par Sinister MED en extra lins. (Förutsatt du slipper tull) Att jämföra Skoterdelen.com där du betalar 899Kr för bara glasögonen. Alltås ingen extra lins=)
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Tull, moms och postens avgifter för man alltid räkna med. Sen är det väl en bonus om du slipper allt. Men räkna med allt för att sen överväga om det är värt skillnaden.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Grymt snygga glasögon iallafall, riktigt sugen på att beställa hem ett par jag med!

Fördelen med att handla direkt därifrån är väll att man kan välja på alla tillbehören som finns..
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag köpte mina Black ops här hemma i fjol för 899:- så som Fanzy säger, det är inte alltid billigare "Over There"!!