Ta bort yttre vändhjul på Freeride???

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
billet-x grejjen du länkar till är en offsetaxel för flytta axelcentrum så man kan montera större vändhjul.
hylsan som jag pratar om har ingen kontakt med axeln utan är mycket större, kanske 7-8cm och verkar vara fastklämd mellan hjulen.
Vad är grejjen med större vändhjul? Hjälper något eller bara utseende?

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Felkers hillclimbmaskin såg ju trevlig ut, skinz framvagn tillochmed
Calvin Felker's skotrar är grymma, och är man i Colorado så är det han och hans familjs shop man ska söka sig till om man kör en Ski-Doo och behöver den rätt inställd! :)
Dock är det inte Skinz i framvagnen, utan det sitter Zbroz armar och SLP styrspindlar.

W

wettrob

Calvin Felker's skotrar är grymma, och är man i Colorado så är det han och hans familjs shop man ska söka sig till om man kör en Ski-Doo och behöver den rätt inställd! :)
Dock är det inte Skinz i framvagnen, utan det sitter Zbroz armar och SLP styrspindlar.
Hehe, inte så ofta man är i Colorado med sin egen skoter :)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vad är grejjen med större vändhjul? Hjälper något eller bara utseende?
Låta mattan vända lättare som jag förstått det, dvs inte behöva vända i den tvära knäcken utan får en mjukare sväng runt. Rätta mig om jag har fel.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Undrar om det är värt besväret att ta bort dom igentligen. Kommer man uppleva någon fördel förutom utseendet tro?

Är ju ganska skönt man har fler om ett skulle gå sönder också.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tvivla aldrig! Tron kan flytta berg... Så ta bort dom, och njut av resultatet?!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Haha, kapade faktiskt till två distanser först, slet bort hjulen och skruvade ihop, såg så illa ut att jag fixade en axel på jobbet och möblerade om samma dag...;)
Men för att prova så är det ju en 10 minuters grej att göra, msn behöver ju inte ens slaka mattan för att slita bort dom yttre!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja det är ju sant att man kan testa med ett gammalt lager som distans =)

Är bara lite rädd det ska bli något med mattan. Så man inte knäcker någon stav eller liknande i den. Kan tillägga jag mes kör på skrå hela tiden så det lär ju kännas på i mattan.
Men å andra sidan har väl AC och PO liknande mattor utan mjuka kanter som ny summit har?

Skulle vela se en summit xm så jag kan se hur den där förstärkningshyllsan mellan hjulen ser ut. Den lär ju sätta där av en anledning så kanske större risk att något går åt skogen utan den?
Vore ju inte så kul att stå mitt på fjället med vändhjul som krängts av från lagrena =)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, nog stärker den upp, men ac kom med sina "hopsatta" hjul i fjol, innan dess (sen f7an kom 03) har dom haft två separata, polaris åker oxå separata hjul av lättviktsmodell, sen är det klart att att allt går att knäcka!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Man ska aldrig vara för snabb, kollade på skinz framvagnen igen och såg att det var nått helt annat, dessutom syns ju Zbroz dekalen om man kollar noga

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ne mina hjul sitter kvar än så länge.
Billet x axeln fungerar nog utmärkt förutom att den kostar en del.

Jag känner mej osäker på om dom innre hjulen håller pga dom känns väldigt veka därav har jag inte gjort något. Däremot tror jag dom yttre hjulen är lite kraftigare så dom kanske går att använda dom som innre hjul som alternativ om man inte vill köpa billet x

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ne håller på fur fulla muggar med variatorer pipa programvaror mm så har inte orkat göra något. Men jag tror att om man kör lite hårdare ska man inte ta bort dom yttre och ha kvar dom inre original hjulen.

Testa vicka på dom så känns dom väldigt veka. Yttre hjulen känns lite styvare

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Nå, är de någon som tagit bort sina yttre vändhjul än ? Jag är sugen på att göra de på nya freeridern. Tycker de borde funka bra när de sitter flexmatta på. Men de är ju dom inre hjulen man är lite oroliga för om dom ska hålla.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har du hämtat ut freeriden ännu?
För mej veterligen så har inte freeride 2014 yttre vändhjul. Och hadde den det skulle det vara värdelöst med flex matta.

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Har du hämtat ut freeriden ännu?
För mej veterligen så har inte freeride 2014 yttre vändhjul. Och hadde den det skulle det vara värdelöst med flex matta.
Nej jag har inte hämtat den. Och nu gör du mig osäker faktist, men på visningsmaskinen jag sett så sitter dom yttre på, och även många bilder man sett. Men de är som du säger, är de flexmatta så borde ju inte dom yttre sitta där. Någon som vet säkert kanske?

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Nej jag har inte hämtat den. Och nu gör du mig osäker faktist, men på visningsmaskinen jag sett så sitter dom yttre på, och även många bilder man sett. Men de är som du säger, är de flexmatta så borde ju inte dom yttre sitta där. Någon som vet säkert kanske?
Ska inte sitta yttre vändhjul på Freeride 146,154.. endast på Freeride 137. :)