Tips på val av skoter

Haggva

Medlem
22 okt 2012
6
0
1
Hej.

Kan i princip ingenting om skotrar. Men skulle vilja ha tips på en vettig modell för en novis som i första hand vill ta sej fram i olika förhållanden.
Skotern ska vara driftsäker och priset hade jag tänkt mej max 20 000.

Några tips från proffsen:)

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
jag är ingen expert men har haft ett gäng skotrar och det du vill ha kan nog bli svårt för 20k skulle nog satsa minst 35k man vill ju åka inte meka när de e vinter :)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Du hamnar förstås på 90-talsmodeller i den prisklassen. Polaris SKS 500 är en halvlång skoter med bra motor och som går bra i snön. SKS är dåtidens motsvarighet till Switchback skulle man kunna säga.

Polaris XC500 och 600 är motsvarande sportmodeller. Phazer och Phazer II är lätta och roliga skotrar. Finns också som halvlång. Flyter riktigt bra på snön och är kul att busa med. Skulle välja bort tripplar och sportskotrar med 7-800 kubik.

Fördelen med gamla familjeskotrar typ SKS är att man kan få tag i exemplar som inte gått särskilt mycket och inte är sönderkörda eftersom de mest dragit pulka till nån pimpelsjö ett par kilometer bort.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En Lynx enduro 600 eller 700, dom ligger någon tusenlapp över din maxgräns...
Om du absolut inte vill kosta på över 20 000 så är nog en srx 600 eller 700 är ett riktigt bra köp.
Va noga med att kolla igenom allt när du köper skotern så du inte står hela vintern och skruvar.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hej.

Kan i princip ingenting om skotrar. Men skulle vilja ha tips på en vettig modell för en novis som i första hand vill ta sej fram i olika förhållanden.
Skotern ska vara driftsäker och priset hade jag tänkt mej max 20 000.

Några tips från proffsen:)

Jag gissar att du inte vill ha en ungdomsskoter med kort matta, crosstyre och sönderkörda variatorer... ;) Skippa då svaren ovan.

Seriöst, vill du ha dig fram under olika förhållanden skall du kika på en lätt skoter med mycket matta, dvs en lång bruksskoter. För tjugo lakan och driftsäkert handlar de om de motorsvagare motorerna vilket inte alls gör någonting. Man tar sig fram med 10 hk också.

Kika på Lynx 3900 och 5900, Yamaha Viking, Polaris Widetrak etc.