Första skoter ..

petera

Medlem
28 okt 2012
10
0
1
Mellan ske-å & Umeå
Hej

Har flyttat norrut för ett tag sedan och är nu sugen på skoter, frugan ska med så det ska vara en touring.
har tittat på yamaha venture 700 (mest 02 & 04)
Vi kör nästan bara led och lite hemma..
men vill ha lite kräm och driftsäkerhet.

Är skotern slut om den gått 700 mil ??
Vad bör man titta efter ??
Eller har någon ett bättre förslag på skotermodell ??

Kan mycket lite om skoter för övrigt ...

Hoppas på hjälp ....
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
En skoter bör inte vara slut efter 700 mil, dock så beror det helt och hållet på hur väl omhändertagen den är och hur den är använd.
Förslag på skoter har jag ej men för de som vet mer än mig om det här behöver nog ett tak på vad du skulle kunna lägga på en skoter... det är en ganska stor skillnad på en skoter för 20 000 och en för 50 000.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag kan inte mycket om skoter och köpte en -00 Venture 600 trepip i vintras. Jag gillar den men har problem med korsryggen och på Venturen sitter jag lågt med benen högt varför jag belastar korsryggen. Av den anledningen köpte jag en RS Venture -12 i somras och den har betydligt högre sitthöjd så jag borde slippa ryggont. Andra som kört min har inte fått ont i ryggen och inte svärsonen heller som också köpte en Venture 600 i vintras. Jag gillade iaf modellen så pass att jag ännu inte bestämt om jag ska sälja eller inte.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Med Yamaha 700 har du hyfsat med kräm och massor av driftsäkerhet. :)

700 mil, då är det kanske dags att kolla över slides och hjullager i boggien, kanske ta en titt i variatorerna, kanske byta kedja, kanske variatorrem. Dvs "kanske" på allt. Dvs helt normala grejor.

Edit: och tycker man sig sitta lite lågt (för det gör man) så skulle jag rekommendera att lämna in dubbeldynan för höjning och omklädning.
 

petera

Medlem
28 okt 2012
10
0
1
Mellan ske-å & Umeå
Tack för svaren ...

Och flytt av tråden vart lite osäker på var den skulle vara : )

Pengamässigt runt 40 000:- men helst lite mindre, en tendens vid köp av något måste jag oftast utveckla eller bygga på det för att bli nöjd ...

Går det att utveckla motorn för mer effekt på något sätt & vad kostar det ?
Hur mycket effekt är det original föresten ?
Kan man byta till en matta med högre kammar ?
frågårna gäller då en 700 venture 2004 !

Har dessutom åtskilliga andra dyra saker att lägga pengar på då vi just flyttat upp ...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tack för svaren ...

Och flytt av tråden vart lite osäker på var den skulle vara : )

Pengamässigt runt 40 000:- men helst lite mindre, en tendens vid köp av något måste jag oftast utveckla eller bygga på det för att bli nöjd ...

Går det att utveckla motorn för mer effekt på något sätt & vad kostar det ?
Hur mycket effekt är det original föresten ?
Kan man byta till en matta med högre kammar ?
frågårna gäller då en 700 venture 2004 !

Har dessutom åtskilliga andra dyra saker att lägga pengar på då vi just flyttat upp ...
Effekten ligger kring 112 hk, har du Viper Venture 2004 är det 120 hk. Mer effekt får du tex med pipor men det är tillräckligt som det är... effekten kommer blixtsnabbt och bränsleförbrukningen är låg.
Ja, man kan byta matta, och även förlänga den (som jag gjort - 365cm 32mm kamhöjd).
Ett mycket bra val om du prioriterar driftsäkerhet och komfort. Med byte av matta och bredare skidor blir den betydligt bättre i snön också.
 

petera

Medlem
28 okt 2012
10
0
1
Mellan ske-å & Umeå
ok ..

Vad får man för effekt med pipor ?

Vad är det för längd på mattan original ?
Vad kan det tänkas kosta att byta till en längre matta ? vad behöver mera bytas ?

Med bredare skidor och längre matta med högre kammar kan den kanske tänkas flåsa omkring i lite lössnö också ??
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är en tung skoter, väl över 300 kg och med ordentlig bredd mellan skidorna.

Vill du leka i ravinerna finns det lämpligare skotrar, vill du ta dig mellan A och B med familjen och ligga på lite själv också efter leder och över sjöar osv utan att behöva spendera timmar i garaget är det definitivt rätt skoter.

Pipor och skit ger mer effekt men sämre bränsleförbrukning, mer oljud och sämre effektkurva. Samt givetvis sämre hållbarhet och det är ju inte så att man åker omkring och saknar effekt i en Yamaha 700 även om den inte är värst på något vis.