Någon som har köp en uthyrningskoter

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Maskinerna som gått 1500-2000 har dom fungerat bra eller har det blivit en dyr affär? Nu tänker jag först på yamaha 4 takt.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag köpte en Phazer -08 som gått runt 950 mil av en handlare i Åre, och den var allt från problemfri...

När säsongen hade kommit mot sitt slut började den gå riktigt dåligt vilket resulterade att jag plockade ner halva skotern för att kolla bränslefiltret och då hittade massa stenar och skit i tanken, spridartvätt och bränslesystemtvätt innan det ens gick att använda den igen...

Men, det gäller ju såklart inte alla, är handlaren seriös är det nog lungt, du kommer dock få igen det när du ska sälja den, även om den är i fint skick...

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
På en skoter som gått så långt får man ju räkna med att det är en hel del slitage delar som måste bytas om inte firman som äger skotrarna gjort det, vilket de mest troligt inte gör innan de säljer iväg skotrarna. Men motorerna är inget man behöver oroa sig för på Yamaha i alla fall.

Det beror ju också på pris, men gå igenom skotern ordentligt innan du köper så det inte dyker upp några oväntade kostnader.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
xtx -09 2000mil 50.000:- Maskin är i bra skick och inga skador

kan ju inte vara sämre än enski doo rotax 800 -03?

Svartstreck

Aktiv medlem
8 feb 2012
54
0
6
Bispgården
Allt vad bussningar å leder heter i framvagn och boggi lär vara trött
Kolla om mattan har skavt i mittdämparen
Skivorna på variatorerna fräscha? för dom e ganska hårda 8DN OEM remmen

Och som vanligt på nytro: kolla så subframe:n är rak, inte helt ovanligt att dom är krokiga, å dom jäklarna är ganska dyra om man inte känner för att rikta själv å förstärka.

Utöver det så lär det nog inte vara något särskilt :)

Var själv lur på en 09as XTX som rullat 1600 mil från fjällbocken i funäsdalen, men skippade det å köpte en 08as rtx som gått 290 mil istället som hade nästan all extrautrustning jag var sugen på, så det blev billigare i slutändan än om jag köpt den som gått långt :)

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Tack för tipset ska värkligen kolla det med vaiatorena.sedan bussningarn det kanske gäller allt beg.eller ska man satsa på en phazer för 50 med låga mil. Jag vill värkligen inte skruva jag vill åka skoter.lite servic är helt oki

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Köpte en RS Venture TF 06:a som hade gått 1900 mil. Den hade gått som safarimaskin på spetsbergen. Har bytt bussningarna i framvagnen nu. Hade en drivaxel från växellådan till mattan som pajat. Men det är allt. Behöver byta cormantstålen fram. Men annars inga som helst problem. Byt bara olja (Köp Yamaha orginal) sen så bytte jag växellådsolja kolla noga vad du kan använda. jag kollade med yamaha och kör Shell transaxeloil. Då vet man att det är nytt och fräsht!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
ja hur gör man? sjuk beslutsångest
Om du är sugen hade ja köpt å räknat med att laga lite grejer: bussningar å eventuellt dåliga leder i framvagn. Bussningar å lager i boggie. Och till sist. Lämnat in variatorn på en genomgång alt servat själv. Efter dessa operationer är det nog bara att fortsätta köra igen.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om du är sugen hade ja köpt å räknat med att laga lite grejer: bussningar å eventuellt dåliga leder i framvagn. Bussningar å lager i boggie. Och till sist. Lämnat in variatorn på en genomgång alt servat själv. Efter dessa operationer är det nog bara att fortsätta köra igen.
Samsyn på den. Du kanske slipper meka i motorn, men resten, där skulle jag kallt räkna med att byta alla slitdelar, och de är ganska många.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Matta och chassi måste ju vara ganska trötta efter 2000 mil körning..?!

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jo ägaren fjällbocken sa att allt var helt och rent så jag tänkte det blir ju toppen?
Hel och ren nä så var inte värkligheten när jag kom dit.
Så nu är detta kapitel avslutat.