ja må vara partisk men när något är mindre bra eller rent av dåligt så så skriker jag ut det ! tex arctics varierande finish och dåliga flagnande färg , styrglapp mm ingen har pratat så mkt skit om DD och F-serien som just jag .....
men när det kommer till motorerna tycker jag konkurennterna ofta framstår som "billiga kopior" på massvis med punkter då man öppnar motorerna : tex rotax 800 : ostiftade cylindrar ? , mm glapp mellan cylinder och vevhus mopedpackningar av papper under cylindern , vissa årsmodeller har inte ens maskinbearbbetning i hela förbränningsrummet utan enbart över squishytan ..
dom nya polaris 800 har fina "oförstörbara" arctic packningar och rejäla oljesmorda "arcticrullager" på veven men de var packningsklister istället för oringar på toppbultarna ! är verkligen det std ?
vilka motorer är dom som trimmats mest ? Arctic går mest med turbo och har alltid haft dom största bigbore kiten , std cylindrarna har alltid gått att borra mkt mer än konkurenterna , ex : f7 till 800 cc , 800 till 925 cc , 1000 till 1200 cc osv , jag har heller aldrig någonsin sett en arctic cylinder som sprukit tex mellan avgasport och vingport (inte ens på bigbore) men massvis av rotax och polaris cyllar trots att jag bara sett en bråkdel av dom , både min egen 800r rotax stomme och den polaris 800 jag skruvade i nyligen sprucken just där , jag känner personligen 2 st som std cylindrar (800R) har spruckit på nästan nya maskiner (som tur var hadde dom garanti kvar , - en slump eller japansk gjutniung vs österrikisk/amerikansk ?
jag har kört trimmade f7or sen 2003 och haft massvis med haverier men aldrig något som man kan skylla på nån annan än sig själv , min f8 ext har tex gått 1200 mil (500 trimmade) och den har fortfarande std lager , packboxar och insugsgummin , jag har faktist aldrid sett ett laydown insugsgummi som har annat än ytliga torrsprickor !- finns det några ? men senast i våras såg jag rakt igenom ett på en rotax 600 med mindre än 200 mil på mätaren , skotern vad dock många år ..
gott nytt år !