Biltemas kolfibervinyl?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Någon som har testat biltemas kolfibervinyl? Var å kikade på den och den har 3d struktur och arken är 60x150cm. Skulle räcka för att tapetsera tunneln på min xp, MEN jag tycker alltid man blir besviken när man handlar där å säger att man inte ska handla där igen! Men snål som man är så lockar 149:- för att tapetsera tunneln!
Någon som har erfarenhet av vinylen?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
tänkte bara ta sidorna och låta fotstegen vara, tror inte de håller? Sen har xp kylaren i mitten på tunneln så de blir inte men än 30cm/sida

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jag har kört med deras kolfiber vinyl på mina 19" fälgar hela sommaren.
Över 200mil landsväg, efter grusvägar, i ösregn och snöslask. +40 grader i solen mitt i sommaren och -10 på höstkvällen innan vinterdäcken åkte på. Och filmen sitter fortfarande kvar helt utan tendenser att lossna.
Ska bli kul att se om den sitter kvar efter vintern då fälgarna förvaras i kallförråd.

Tror att det är väldigt viktigt att applicera filmen när det varmt ute och låta det vila 24h innan man utsätter den för påfrästning.

Kan lägga upp en bild om någon är intresserad?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Blev en sväng förbi biltema nu i kväll så i helgen ska jag försök mig på tunneln.

Iq600rrse: Är den svårlagd? Såg att de inte fanns några "luftkanaler" som den dyrare har, var de svårt att få ut alla luftbubblor?

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Filmen är ganska grov och tungarbetad, men jag lyckades då iallafall få bort de få luftbubblor som blev.

Har tyvärr ingen bättre bild på fälgarna för tillfället, men här är iallafall en bild på de lister som jag också klädde in:

Kom ihåg att ha en ren yta och att det är varmt vid applicering, även ytan som du applicerar filmen på bör vara rumstempurerad.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Upptäcker du bubblor efter du är klar som inte går att bara värma ut så är det bara att göra ett litet hål med en nål eller vass kniv i dom och värma med varmluftspistol så kan du enkelt trycka ut dom, det syns inte heller i 3d strukturen. Har själv använt den från biltema ganska mycket och jag tyckte den var lättarbetad :)

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kanon med bilder! Öppnade förpackningen och kollade att de räckte, och om jag inte gör bort mig ska de räcka :) kände att den var tjock. Biltema var ju inte så generös med skrapor och instruktioner! Vart finns de skrapor att köpa som är bra till detta! Sen udrar jag om man lägger på drn med såpvatten eller tort?, känns omöjligt att lägga på den torr?

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Jag montera min 3M film torr, både på tunneln och på inredningen i bilen.
Så det är inga som helst problem att lägga den torr, blir det nått fel är det bara att dra av den försiktigt så långt som det krävs för att åtgärda felet.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Kanon med bilder! Öppnade förpackningen och kollade att de räckte, och om jag inte gör bort mig ska de räcka :) kände att den var tjock. Biltema var ju inte så generös med skrapor och instruktioner! Vart finns de skrapor att köpa som är bra till detta! Sen udrar jag om man lägger på drn med såpvatten eller tort?, känns omöjligt att lägga på den torr?
Som skrapa kan du använda en såndär plastskrapa som man har när man bakar å skär upp deg, sån använde då jag när ja klistra på ett stort klistermärke på en cykelramp, gick kanonfint =)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Varmluftspistol får filmen att bli mycket mer lättarbetad.
Observera att man måste göra ett hål med en nål om du värmer luftbubblor annars expanderar luften och bubblan blir större, gör hålet i kanten på bubblan, tror ändå att vinylen hos seriör firma ser mer äkta ut, där kan du även få blank, sidenmatt och matt finish på kolfiber och tror priset inte är så mycket dyrare faktiskt!

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Provar väl igen då då förra posten balla ur totalt...

Jag vet du vill ha bilder på XP men slänger upp på min med vinylad tunnel ändå :)

Nu väntar jag bara på mitt dekalkitt från arctic fx sen blir det nog bra tror jag :)

Lägger in 2 bilder på inredningen i bilen också

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Körde hela förra säsongen med det och det sitter kvar utan skador :) ändå som blivit är att jag la en skarv lite fel så när sambon var med så drog hennes skor upp skarven men nu har jag bytt den delen och lagt skarven på bättre ställe.

Tidigare hade jag skarven mitt i vecket där tunnelsidan möter tunneltoppen men nu drog jag upp tunnelsidan så den skarvas uppe på tunneln under tanken och väskan så inte skorna kan få tag i vinylkanten :)