Biltemas kolfibervinyl?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Körde hela förra säsongen med det och det sitter kvar utan skador :) ändå som blivit är att jag la en skarv lite fel så när sambon var med så drog hennes skor upp skarven men nu har jag bytt den delen och lagt skarven på bättre ställe.

Tidigare hade jag skarven mitt i vecket där tunnelsidan möter tunneltoppen men nu drog jag upp tunnelsidan så den skarvas uppe på tunneln under tanken och väskan så inte skorna kan få tag i vinylkanten :)
Är det du som har en film på tuben när du kör på vändhjulen och knäcker bakbågen? Tycker jag känner igen maskinen :)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ja det stämmer bra det :)

Nu har jag dock svarvat mig en ny heavy duty båge :)
Hur mycket vinyl köpte du för hela tunneln? hade tänkt göra precis likadant som du, sätta på vinylen först och sen dekalkitt från arctic fx. :)

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hur mycket vinyl köpte du för hela tunneln? hade tänkt göra precis likadant som du, sätta på vinylen först och sen dekalkitt från arctic fx. :)
Jag köpte en rulle som var 1.53 meter bred och 6 meter lång... Om vi säger så här, jag har iaf 4-5 meter kvar :)

När allt väl var hemma så insåg jag att det hade räckt med en bit på ca 1.5x1m då bredden på rullen (1.53m) räcker på hela tunnellängden så du behöver bara köpa så lång bit som tunneln är bred. Förstår du hur jag menar?

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag köpte en rulle som var 1.53 meter bred och 6 meter lång... Om vi säger så här, jag har iaf 4-5 meter kvar :)

När allt väl var hemma så insåg jag att det hade räckt med en bit på ca 1.5x1m då bredden på rullen (1.53m) räcker på hela tunnellängden så du behöver bara köpa så lång bit som tunneln är bred. Förstår du hur jag menar?
Tror jag hänger med, annars så gör det ju inget att ha över, finns ju flera grejer och fler skotrar man kan snygga till. ;)

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Tror jag hänger med, annars så gör det ju inget att ha över, finns ju flera grejer och fler skotrar man kan snygga till. ;)
Ja precis, nu har ju bilen fått sig en omgång så funderar jag på kylskåpet nästa :) eller nått annat, ska bara komma på vad som skulle behöva sig en omgång med vinyl.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Vill tacka alla för bilder och tips! Nu har jag i allafall monterat vinylen. Förra gången jag försökte mig på nått dyligt var för 11år sen och de var solfilm till första bilen :) Så jag har ingen större erfarenhet direkt! Så med tanke på kunskapen blev jag riktigt nöjd med resultatet och förvånad hur lätt de var! Var svårt runt nitarna, blev lite veck efter man värmt med varmluftpistolen. Vinylen kunde få ha varit lite mattare men de blev snyckt ändå!

Tror de är lättare om man är två, en som värmer vid nitarna medan man sätter på vinylen, jag var själv och monterade hela filmen å sen försökte krympa vid nitarna.

1500x600mm räckte för mig, dock valde jag att inte ta kylarn (tror ej de håller) sen lät jag plåten utanpå tunneln i framkant också vara men hade dit vinyl i de trekantiga hålet.

Ska ta mer bilder när den är ihopsatt men såhär ser de ut nu :)

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Nej jag har 3M vinylen, men tror inte det är nån större skilnad på vinylerna, dom funkar nog lika att arbeta med i praktiken.
Misstänkte det. Bilden på delarna runt växelspaken såg väldigt bra ut! Mycket fin struktur och ton. Dock svårt att säga något när det fotats med olika kameror osv. :p Måste jämföra sida vid sida.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Så hör gjorde jag...

Detta använde jag:

Biltemas kolfibervinyl
T-röd
Brytbladskniv/mattkniv
Gummiskrapa och en plastskrapa
Varmluftpistol
Bandit Rock på radion (underlättar allt arbete

Jag rengjorde ytorna med T-röd noga. Mätte ut och skar ut dom två delarna jag använde, lägg på 1dm eller mer så ni har att spela med.

Sen tog jag bort all skydds film (försökte tan en bit i taget men de blev knöligt) fick testa mig fram men till slut fick jag dit den på tunneln ner emot fotstegen, skrapa under tiden så vinylen blir sträckt.

Runt nitar får man värma med varmluftpistol och göra ett litet hål med kniven så luften åker ut, medans man värmer så skrapar man

Vinylen är grymt hållbar och lägger man den fel är de bara att slita bort och börja om, runt veck och kanter värmer man med pistolen och vinylen formas efter de.
Obs såhär gjorde jag och de funkade för mig, men vet inte om de är rätt sätt! Ni andra som kan får gärna fylla på med tips!

Ps. Sitter å knappar på en mobil med alldeles för liten skärm så de blir lite bokstäver ibland... :)