Så, skoterfunderingar

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Hallå!

Länge sedan jag besökte denna sida. Men nu skulle jag behöva lite råd från någon som har mer erfarenhet än jag!

Det är så att jag har tänkt att sälja min Rave 600 -08 och sedan byta upp mig till nyare modell.
Den skotern jag har kikat mest på är RE 600. Antingen en -10 eller -11.

Men då är mina funderingar lite kring själva prestandan. Eftersom att det inte finns nån snö att provköra på så får ni vara mina rådgivare!

Den skotern jag har nu är väl bra, men vill ha nya chassit. Och, den går inte nå vidare i lössnö.
Detta märks också om man mot förmodan skulle vilja dra upp den på res nån gång ibland. Över typ diken och liknande. Det är nästan stört omöjligt. Och inte bara för mig, även mina polare säger samma sak.

Så, själva frågan jag har är väl om man med det nya chassit får en bättre lössnö skoter. Naturligtvis kommer den vara bättre, men är den bra för att vara en kort maskin?

Eller är det helt enkelt så att PPS-boggin är för väl utvecklad för led/skotercross att man tappar lössnö-egenskaperna?

Tacksam för alla tankar och funderingar kring ämnet.

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Jag kan ju kanske förenkla mina frågor lite också..

Hur står sig Lynx korta modeller jämfört med andra märkens korta modeller i lössnö-egenskaper?

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Rs'en är väl byggt mer för tävling och så, så den ska väl ha ngn extra hästkraft, sen har den väl bättre fjädring, men tycker att min RE800 -09a har superb fjädring, man man jämför med reven jag hade tidigare.. Sen om man vill ha extra roligt finns det ju Pro Open kit att köpa till rs'en, kommer inte ihåg hur många hästar man har med detta men kring 150? Tycker att min Re är en mycket rolig och pålitlig skoter :) Sen är det ju ett + i kanten att den har förgasare också, hatar verkligen allt som har med insprutning att göra, det är ju rena rama grekiskan..

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Ok!

Vad hade du för Rave? Och hur tycker du dom skiljer sig åt? Det klart att den nya är bättre. Men om du tycker dom är väldigt olika i snö etc.

Har många funderingar. Men det är ju så när det inte finns nån snö att testa själv på!

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Han bara köra lite lössnö med den då tidigare ägaren inte kalibrerat variatorerna så bra, kom väl en 20mil på en rem när man körde puder så jag schimsade ut sekundären 3mm. Och när jag hade fixat det var våren kommen så det återstår ju att se nu till vintern. Jag tycker inte att den går så hemskt dåligt i snö som vissa säger..

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Okej.

Är mest brydd på hur dom känns i lössnö eftersom att 08an jag har är väldigt tung på skidorna. Så den vill hemskt gärna ner i snön istället för att glida uppe på.
Antar att det är boggins fel, eftersom att det går jävligt fint på led.

Men jag vill ju ha en kort och smidig leksak ute i snön! Lederna är bara transportsträckor!

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Leta rätt på en fin RE 600 e-tec eller en X-RS 600 e-tec om du kan tänka dig köra ski-doo.

REX chassit är ett stort lyft mot för gamla som du har. Både lätt manövrerat och tar sig bättre i snö. Lynxen är dock snäppet sämre i lössnö om du jämför den mot, i det här fallet, ski-doon, pga attackvinkeln på PPS boggin, dock får ju X-RSen smisk på leden även om den också är en riktigt bra ledskoter. Inga problem med någon av dessa att lätta på skidorna när man behöver, över ett dike eller dylikt.

Har du kört en 800ho någon gång så tål 600 e-tec att jämföras mot den karaktärs mässigt, den saknar dock det där riktiga klippet som 800an har från botten. Men i en kort skoter räcker 600an gott och väl, dessutom betydligt driftsäkrare än 800R som också finns som alternativ till både RE och X-RS. Jag körde en summit 800R ifjol och man kan inte säga annat än att den går bra men är nog den mest problemföljda motorn av alla serie-3 800or, jag köpte den med skuren motor och den hade bara gått knappa 350mil.

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Precis ett sådant svar som jag var ute efter!

Det var väl mer eller mindre som jag misstänkte, men nog funderar jag en eller två gånger om att lägga ut 90-100.000 på en leksak.