Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter ang. packboxen på PTO-sidan på gamla 600cc motorn, som dels sitter i min XP600 TNT (500ss) från 2008 men även i gamla rev600an (fram till 2003?), enduro 600an och säkert fler modeller med. Detta gäller nog alla modeller som inte hade hållaren för packboxen från fabrik. Kanske 800 motorn med.
EDIT:Gjorde några extra hållare som ligger, 200kr/st inkl. skruv och frakt för den som är sugen.
Hade läst en del om detta fenomen både här och på DooTalk och bestämde mig för att ta en titt bakom min variator för att se hur det såg ut, och mycke riktigt..
Såhär såg det ut.
Packboxen hade tryckts ut och det livsnödvändiga isoflexfettet som smöjer/kyler lagren hade börjat pressas ut. Man kan se att den skavt mot baksidan på variatorn i underkant.
Här bestämde jag mig för att lyfta ur motorn och dela den för att byta packboxen både på PTO-sidan och MAG-sidan och fylla på med nytt fett samt för att kunna inspektera samtliga lager, kolvar etc. Motorn hade gått 450mil.
Här är motorn tillbaka i skotern med nya packboxen monterad. Artikelnummer på denna är 420831952 och kostade 132kr hos brp åf om jag inte minns fel.
Hade läst och även hört att packboxen, trots att man monterat den på rätt sätt genom att dela motorn kunde få för sig att hoppa ut igen när som helst, redan efter 2-3 mil i vissa fall.
Lika bra att man fixar det en gång för alla tänkte jag!
Måttade på motorn och ritade upp i cad till lasern på jobbet.
Färdig hållare i 1mm rostfri plåt.
Perfekt passform. Blev några svängar innan jag var helt nöjd.
Hålen uppmärkt.
Körna lite försiktigt.
Borra med 2,5mm borr. MAX 8mm djupt!
Gänga. M3x0,5. Använd alltid T-röd vid gängning i aluminum.
Dags att montera hållaren!
Loctite 243 på skruvarna som är M3x6. Viktigt.
Klart!
Min packbox hoppar då aldrig ut igen! Ca 2mm frigång från skruvskallarna till baksidan på variatorn.
Med andra ord en easyfix som inte tar spec lång tid att göra, helt klart värt det om man inte vill åka runt och oroa sig!
/ Mattias
EDIT:Gjorde några extra hållare som ligger, 200kr/st inkl. skruv och frakt för den som är sugen.
Hade läst en del om detta fenomen både här och på DooTalk och bestämde mig för att ta en titt bakom min variator för att se hur det såg ut, och mycke riktigt..
Såhär såg det ut.
Packboxen hade tryckts ut och det livsnödvändiga isoflexfettet som smöjer/kyler lagren hade börjat pressas ut. Man kan se att den skavt mot baksidan på variatorn i underkant.
Här bestämde jag mig för att lyfta ur motorn och dela den för att byta packboxen både på PTO-sidan och MAG-sidan och fylla på med nytt fett samt för att kunna inspektera samtliga lager, kolvar etc. Motorn hade gått 450mil.
Här är motorn tillbaka i skotern med nya packboxen monterad. Artikelnummer på denna är 420831952 och kostade 132kr hos brp åf om jag inte minns fel.
Hade läst och även hört att packboxen, trots att man monterat den på rätt sätt genom att dela motorn kunde få för sig att hoppa ut igen när som helst, redan efter 2-3 mil i vissa fall.
Lika bra att man fixar det en gång för alla tänkte jag!
Måttade på motorn och ritade upp i cad till lasern på jobbet.
Färdig hållare i 1mm rostfri plåt.
Perfekt passform. Blev några svängar innan jag var helt nöjd.
Hålen uppmärkt.
Körna lite försiktigt.
Borra med 2,5mm borr. MAX 8mm djupt!
Gänga. M3x0,5. Använd alltid T-röd vid gängning i aluminum.
Dags att montera hållaren!
Loctite 243 på skruvarna som är M3x6. Viktigt.
Klart!
Min packbox hoppar då aldrig ut igen! Ca 2mm frigång från skruvskallarna till baksidan på variatorn.
Med andra ord en easyfix som inte tar spec lång tid att göra, helt klart värt det om man inte vill åka runt och oroa sig!
/ Mattias
Last edited: