Nytro Xride ägare funderationer

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Hallå!

Ni X-ride ägare, andra likaväl, har ni bytt skidor?
Och till vad?

Har besällt CA PRO xtx skidorna, inte MTX skidorna. Och en del säger man har gjort bort sig, andra säger precis tvärtom. Jag vet att alla har olika uppfattningar om hur en skida ska bete sig men vad har ni andra för åsikter?

Sedan ni som drevat ner, hur mkt har ni drevat? 21 kugg är original, 19 kugg kan man ha utan att behöva byta kedja. Dock äter ÅF att 19kugg gör så lite, så 18 kugg är ett "måste", misstänker dock försäljningstaktik där lite grann. Åsikter på ni som drevat ner?

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Japp 22-40 original. Den är lägre drevad i staterna än här i Sverige, tyvärr... Dessutom måste man byta kedja oxå för att dreva ner..

Jag funderar på neddrevning 2 kugg till 20-40... men jag ska testa hur maskinen känns först som den är.. Har ju aldrig kört nytro förr :) Tänkte väl mest att det kunde vara bra med lägre drevning när man nu kommer att dra lite pulka oxå..

Förresten, priserna på drevet och kedjan skulle visst ligga på ca 600kr respktive 1400kr. Inte så farligt dyrt ändå..

Var är nu snön??

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Hallå!

Ni X-ride ägare, andra likaväl, har ni bytt skidor?
Och till vad?

Har besällt CA PRO xtx skidorna, inte MTX skidorna. Och en del säger man har gjort bort sig, andra säger precis tvärtom. Jag vet att alla har olika uppfattningar om hur en skida ska bete sig men vad har ni andra för åsikter?

Sedan ni som drevat ner, hur mkt har ni drevat? 21 kugg är original, 19 kugg kan man ha utan att behöva byta kedja. Dock äter ÅF att 19kugg gör så lite, så 18 kugg är ett "måste", misstänker dock försäljningstaktik där lite grann. Åsikter på ni som drevat ner?
Ca pro xtx är väl led skidor, aggresiv köl, mtx skidorna är mer lössnö, och på tanken att du har en x-ride som ska köras i lössnö skulle jag valt mtx skidorna, men de är jag.

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Ja det är väl mer aggresiv, men kör ju kombinerat lössnö samt led. Dock är det ju svårt att få en skida som passar till allt, sen säger ju alla olika om alla skidor också, så vi får väl se... annars får jag väl i värstafall sälja och byta till mtx skidorna :)

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Orginal sitter de 22/40 som sagt, vi har lagt på 20/40.. De går att köra med samma kedje längd men blir en jäkla båge! Så vi kapar kedjan en länk = Mycke billigar eän en ny kedja och håller kanon bra när man gör på rätt sätt:) Ang skidorna så blir nytron lite orolig med XTX skidan genom att den ligger på rätt hårt, sen är de även jävligt bra med MTX skidan att den är uppvinklad längstbak.. Jag sätter mina kort 100% MTX då jag har testat bägge modellerna

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Hm verkar trots allt som de flesta förespråkar MTX skidan då trots allt... Jag som dock redan beställt XTX skidan. Att den blir orolig känns ju som dåligt tecken...

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Vad är det för delning på xriden? Samma som XTX? Och vad kallas delning på engelska? Sjukt bökigt att hitta då man inte är någon google guru på skoterspecifikationer :)