Motorolja 4T

O.M

Ny medlem
13 nov 2012
4
0
1
Örnsköldsvik

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Nej ingen skillnad. En skotermotor behöver ingen speciell olja för dem har inga lammeller som mc har.

Om den kallstartas "ute"bör man ha helsyntet och låga w i botten = lättflytande vid låg temp.

0-40w är inte dumt.
5-40W är lika bra
5-50w kan vara bättre om man kör fast mycket och motorn blir onödigt het,,,eller kör på hård led som kyler vattnet dåligt = het motorolja. 5-50 5-60w klara ju högre oljetemp bättre än en olja som har 40w i slutet så jag skulle nog välja en 5-50w för säkerhets skull.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu vet jag inte hur det är på Polaris men på Yamaha 4T så kan det bli strul med startmotorn om man kör med vanlig "bilmotorolja"
 

O.M

Ny medlem
13 nov 2012
4
0
1
Örnsköldsvik
Tack för alla svar.

Det bör troligen gå att köra med en 0W-40 till bil då, men ska höra vad Polaris egna olja kostar är den inte alltför dyr kanske det är lika bra för att vara säker.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nu vet jag inte hur det är på Polaris men på Yamaha 4T så kan det bli strul med startmotorn om man kör med vanlig "bilmotorolja"
Precis. Yamahaoljan innehåller nån tillsats för envägslagret till startmotorn. Finns säkert fler oljor med denna tillsats men det är nog värt att kolla upp så du inte får problem
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Precis. Yamahaoljan innehåller nån tillsats för envägslagret till startmotorn. Finns säkert fler oljor med denna tillsats men det är nog värt att kolla upp så du inte får problem
Precis, behöver inte vara en Yamaha olja...finns säkert andra som är gjord på samma sätt. Men många vanliga "bilmotoroljor" innehåller nåt som inte var bra för det lagret om jag har förstått det hela rätt. Och då börjar det snurra med motor och så pajar det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Man kan åka alla hojoljer om man är osäker på lagret för de flesta hojar har detta backspärrslager till startmotorerna.

Jag har aldrig hört talas om speciell olja pga detta lager i hojar. Tiil hojar "påstås det" vara antifrictionsmedel för bättre grepp i lammeller ivf. Skotermotorernas startmotor är ju samma konstruktion som hojarnas motorer.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Nu vet jag inte hur det är på Polaris men på Yamaha 4T så kan det bli strul med startmotorn om man kör med vanlig "bilmotorolja"
de där är en missuppfattning och kommer från översättningen från R1ans instruktionsbok att man inte fick köra påvissa biloljor pga av kopplingen , (detta gäller dom flesta mc) , och yamaha översatte det (startercluch) till startmotor på RX1an men det är kopllingen och inte startmotorn de handlar om , så det är inga problem att köra på bilmotorolja och en sån satt även std i tex RX1 03 ( shell ultra advance 5/30) ..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Okej...då ber jag om ursäkt. Men denna missuppfattning har fått väldigt stor spridning och det var det jag kom fram till då jag undersökte detta ifjol. Både på detta forum och på Yamaha forumet på andra sidan pölen.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Kör du med fel olja i allafall på Yamaha 4-t så ryker envägslagret till startmotorn.
Känner en kille som jobbade åt en uthyrare som hade Rs och MP-maskiner som för att spara pengar köpte OK/Q8-olja och det blev en mycket dyr historia när envägslagret rök på ett 15-tal maskiner redan under första vintern.

Att det kan finnas pengar att spara för en uthyrare som har många maskiner är en sak, men hur mycket sparar du som privatperson på 3,5 l olja per säsong.
Yamaluben är ju inte speciellt dyr heller, så jag kommer inte att chansa på någon annan olja än den.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Som jag förstått så är den nån form av"lager/drev" som drar runt motorn när startmotorn går runt...men sen då motorn startar så skall det följa med. Detta eftersom det inte finns nån solenoid som ansätter startmotordrevet som på en bil. Utan startmotorn ligger an hela tiden.

Där skall detta bara snurra åt ett håll och "låsa" åt andra hållet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Jag tror inte på oljerelaterat fel i backspärrslagren. Ju sämre olja dessto bättre håller detta lager. Lagret funkar genom att slunga ut rullar mot ytterbanan som är av stål och där ska dem låsa fast såfort som möjligt = beg mineralolja skulle funka bäst. Lagren/rullarna slits ut när dem inte låser fast riktigt 100a dvs halakar en aning så rullarna blir platt på oftast ett ställe på rullen.

En hel drös med både sporthojar & offroan o crossar har detta lager och på vissa maskiner håller dem bara 500mil oavsett olja eller 50-100 tim på en cross i vissa fall.

Ex ktm tidigare 950 offroad/motard led av detta problem pga fel kontruerat. 300-1000 mil max

Samma sak med highland 950 där kom man 500-1000 mil max.

Även yamaha r1a motor som är nära släkt med skotermotorn råkar ut för detta.

Uthyrningsskotrarna som rasade kan ha haft felande serie lager för årg eller gått lååångt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag är ingen expert på detta men det jag läste mig till ifjol var att det var nån tillsats som ofta finns i nyare oljor som på någotvis "kletar" igen detta "lager". Så grejen isåfall är väl att veta vilket "ämne" man skall undvika i oljan för alla har det inte enligt dom på forumet. Men som sagt skall man ha en bra "vanlig" motorolja så kostar den ju samma som en skoterolja.

Men läser man på Totallyamaha forumet så är detta inget problem på Yamahamotererna...iof kör väldigt många på Yamalube där borta även Amsoil tycks ha nån bra olja som många kör på.
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Envägslagret är ett lager som frirullar ått en riktning och låsas fast åt andra.
På yamaha förekommer detta lager på nästan allt. Såsom atv, skoter, motorcykel och sitter där mest på grund av startmotorn.

När startmotorn börjar snurra så låses lagret fast och dra med sig vevaxeln som gör att motorn startar. I och med att motorn startar så stängs ju startmotorn av och lagret frirullar.
Lite svårt att förklara :D

Jag har inte stött på detta problem med människor som kör på YAMALUBE och inte vanlig mineralolja eller hederlig motorolja! Alla jag stött på är det just att dom kört på fel olja!!!

Så snåla verkligen inte in på olja bara för att spara in nån hundring, iställe för ett envägslager för 1000-2500kr + allt jobb för att byta det!