Koppla bort halvljuset? HJÄLP!

f0rsberg

Aktiv medlem
1 jan 2010
86
0
6
hagfors
Tjenare!

Har tänkt att jag ska klippa kabeln till halvljuset så att när jag har halvljus på så är framlamporna släckta. men har kvar helljuset som kan va bra att ha på kvällen!
nån som vet om man kan göra så här?
eller måste man koppla in nått motstånd eller nått?
Skotern är en Lynx 600 rs om det skulle ha nån betydelse.

Är tacksam för svar!!
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Det är väll 2 ledare och en neutral till lamporna. Strömmen går ifrån nån av ledarna då du har halv/helljus och tillbaks via neutralen.
Då ska det bara va att klippa en ledare (halvljusledaren)
 

f0rsberg

Aktiv medlem
1 jan 2010
86
0
6
hagfors
okej! tänkte dock om det kan ställa till något? typ att det bränner voltregulatorn eller nått. när man kör med släckta lampor alltså
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Det ska inte vara någon fara, tänk dig att halvljuset går sönder på en lampa... då du har tryckt in halvljus så lyser det inte men om du trycker på helljus så lyser det.

Avbrunnen tråd i lampan är samma sak som om du klipper kabeln:)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Personligen skulle jag forska lite djupare i saken än att lita på vad en person på ett internetforum tror.
Inte för att misstro någon, men det är ju du som står där mitt i säsongen och får betala en reparation om det visar sig att det inte funkar, utan nånting brinner upp...
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Att klippa kabeln är samma sak som att köra utan lampa. Många coss/freestyleförare tar ju bort strålkastarna helt,
Det är vad jag har att säga men kolla gärna upp det med fler personer.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag hade tänkt att göra samma sak på RMKn, men blev avrådd då jag måste ersätta halvljusets förbrukning med ett motstånd för att inte bränna....nåt. Minns inte vad det var, men det var tydligen mycket kort tid innan ngn resistor brann upp.
Som sagt-det behöver ju inte betyda att det inte funkar på en Lynx, men på RMK ska man alltid ersätta med ett motsvarande motstånd.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
På lynx re 600 ho så är det iallafall en on/off switch redan från start.
Du kanske sätta in en switch som bryter båda och därför ha kvar både hel och halv?
Finns säkert någon elektriker på forumet...
 

f0rsberg

Aktiv medlem
1 jan 2010
86
0
6
hagfors
Jo jag har läst runt lite, fast har inte kommit fram till nått vettigt. vissa skriver att det kan bränna sönder voltregulatorn om man plockar bort ljuset helt och hållet osv. Vet att de flesta crossförare plockar bort lamporna. men frågan är om dom kopplar dit nått motstånd? har hört att i vissa fall kopplar dom handvärmare på dom kablarna. i mitt fall ska ja ju inte bort med lamporna. bara klippa halvljus kabeln. så att jag kan skifta mellan helljus och släckta lampor. lär ju va nån här på forumet som kör utan framlampor? skulle va till stooor hjälp om nån med erfarenhet inom ämnet kunde yttra sig! Tack på förhand.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kan ju vara en fullkomligt dum fråga, men varför i hela fridens namn koppla bort halvlyset???
Spelar det någon roll om det lyser eller ej, lär ju knappast ta alltför stor effekt från motorn eller så.:confused:

Såvida man nu inte skall ut på äventyr där det är en fördel att köra i stealth mode, typ på nätterna och länsa sommarstugor eller liknande?:mad2:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan ju vara en fullkomligt dum fråga, men varför i hela fridens namn koppla bort halvlyset???
Spelar det någon roll om det lyser eller ej, lär ju knappast ta alltför stor effekt från motorn eller så.:confused:

Såvida man nu inte skall ut på äventyr där det är en fördel att köra i stealth mode, typ på nätterna och länsa sommarstugor eller liknande?:mad2:
Jag kan bara svara för mig själv-och där handlar det om fullständigt meningslös fåfänga.
Har ett dekalkit på skotern som även innefattar glasen på framljusen (motivet är tryckt på en slags hålad folie) men mönstret syns inte med ljuset tänt.

Tror inte ngn annan har några orena tankar heller, vill man använda skotern för inbrott gissar jag att man gör det med ljuset tänt-det ser väl bara ännu konstigare ut om man kör i mörker utan framljus..?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ok, nu blev jag lite upplyst. :)
Nog för att jag vid flertalet ggr mött skoteråkare med alla lysen släckta när det är mörkt. Och då undrar man ju lite vad de egentligen pysslar med, förutom att riskera att bli rejält överkörda...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
På lynx re 600 ho så är det iallafall en on/off switch redan från start.
Du kanske sätta in en switch som bryter båda och därför ha kvar både hel och halv?
Finns säkert någon elektriker på forumet...
Som elektriker lär man sig väldigt lite om fordonsel. ;) Skiljer faktiskt en hel del:p

Men som svar till TS, gör det säkra och pilla dit ett lämpligt motstånd. Skadar ju inte =) Och kostar väl typ 40kr.

Sen tkr jag det är galet att köra utan lysen då man syns galet mkt sämre än vad man tror. Dock har man ju sällan själva problemet med korsningar med skoter. Viktiga är ju att man har bak å bromslyset kvar:)
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Har även jag suttit och funderat och hört runt lite ang min skoter, R.ve 600 -09.
Jag fick rådet att montera motstånd, han var inte säker på att något skulle brinna upp men lika bra att göra det.
Men vet tyvär inte hur starkt motstånd så om någon som är duktig på el kan ju gärna få räkna ut det!
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Förstår inte vad som kan gå sönder..:confused:
Om det är så att tex voltregulatorn kan brinna upp så får man ju absolut inte köra utan lampor eller en lampa som halv/helljus är sönder på då det finns risk att man bränner något. Jag får då inte heller fara ut och köra på morgonen om jag ser att en lampa har slutat fungera utan måste då köpa en ny innan jag kan dra iväg utan riskera att något går sönder..

För mig låter det konstigt
Men om du klipper så kan du ju sätta en brytare mellan lampan och halvljuskabeln så är det lättare att slå på halvljuset igen.

Men köp motstånd som dom andra säger, är nog säkrast.
Mäta upp hur många Ohm det är i halvljuset och köp en resistor med samma Ohm-tal :)
Om du har 55 Watt på halvljuset blir ca 2,6 Ohm
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Mäter man måste man räkna med att motståndet blir högre när tråden är varm.
Bättre att räkna ut. Googla på ohms lag. Då har ni(kanske nån iaf) lärt er nått bra också :) :p
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Nä men fan it bränner de voltregulatorn. Jag har åkt 1 rev 440/600 utan lysen, rs600 2011 och 2012 utan lysen och motstånd. De håller hur bra som helst. har även de på min vattenmaskin och jag har aldrig bränt nån voltreg.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Nä men fan it bränner de voltregulatorn. Jag har åkt 1 rev 440/600 utan lysen, rs600 2011 och 2012 utan lysen och motstånd. De håller hur bra som helst. har även de på min vattenmaskin och jag har aldrig bränt nån voltreg.
TACK! :)

De va de jag tänkte.. hur fan ska nått gå sönder för att man inte har några lampor?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag tänker lite såhär.
Spolen har en antagen överkapacitet på ca 50-100w, vilket är i grunden ca 5-10A.
Jag tvivlar starkt på att alla voltregulatorer är tillverkade för att köra med kontant överlast på 2 saknade framlysen på totalt ca 10A, dvs 20A skall regulatorn döda, eller 240W om man räknar effekt.

Är skotertillverkarna verkligen så generösa med att överdimensionera saker?

Är nog upp till var och en om man vill dra en Triss-lott eller ej.