Renegade backcountry 600 etec 2013

Renegade84

Ny medlem
10 jan 2013
4
0
1
Piteå
Kapar denna tråden lite när jag själv just nu velar lite mellan en Renegade 600 eller 800 e-tec.
Hur upplever ni som köpt en 600 den, räcker motorn till?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Kapar denna tråden lite när jag själv just nu velar lite mellan en Renegade 600 eller 800 e-tec.
Hur upplever ni som köpt en 600 den, räcker motorn till?
Morsan och jag köpte nya maskiner i år, hon köpte sig en bcx 600 och jag en bcx 800.

Skillnaden är existensiell. Den finns där absolut och efter att du kört 800an så kommer du vilja ha den. 600an känns klenare och tråkigare i setupen, går däremot mjukt och fint i variatorn.

Det jag kände var största skillnaden var i början på den här vintern då det var lite mer puderföre, då ville 600an inte resa skidorna lika lätt och villigt som 800an gjorde. Motormässigt så känns det dock som att 600an går "finare och renare".

Soppaförbrukningen har för oss varit nästan samma. Morsan har kört sin på ca1.6l/milen nästan från start medan min pendlat lite mer pga mer lekfull körning. mellan 1.6l/milen och 3.0l/milen har jag kanske legat(oftast under 2l/milen). 600an har dragit mindre olja under inkörningen ca1.2% medan min dragit 4.1%.

Inte hunnit fastställa vad som händer efter inkörningen dock. Är sängliggande i influensa och varit det i ca en vecka nu, börjar äntligen piggna till lagom såpass att man inte tror att majstången hissas före man kommer ut igen :wondering:

Sorry om jag styckat texten konstigt, men hatar sammansvetsad gröttext som man blir helt snurrig av och tappar bort sig i mitten :mad2:

Renegade84

Ny medlem
10 jan 2013
4
0
1
Piteå
Tack för mycket bra info.

Sålde nyligen min Mxz X 600 e-tec som jag rent motormässigt tyckte var trevlig men saknade kanske det där lilla extra.

Sov på saken en sista gång inatt för att sedan nu på morgonen åka till min handlare och boka upp en Renegade 800 e-tec :)

Längtar nu riktigt mycket till på måndag när jag får den levererad, kommer bli en lång helg detta :) Det positiva är att man är ledig i 2 veckor så hoppas på att få bekanta mig ordentligt med den och beta av många av inkörningsmilen !

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hoppas nysnön infinner sig ;) Har fått i mig käk och till och med städat ut granen idag så finns hopp om ork till snöbus i helgen ;)