V-MAX, SXR, SRX??

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Hej!
Då vintern nalkas har jag börjat fundera på ett skoterköp.
Jag har alltid haft bra erfarenhet med Yamaha. De skotrar som faller i min budget är då vad jag förstår V-Max, SRX och SXR. som ligger kring <20000 kr.

Jag tänkte nu bara om någon vänlig själ skulle vilja förklara de största skillnaderna mellan modellerna. Som jag förstår så är SXR den lättaste av de tre och SRX har kraftigast motor (om vi säger att alla har 700 cc).

EDIT. Kan tillägga att jag vill ha en skoter som går bra i puder såväl som led.

Hjälp uppskattas. Tack! :)
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Yamahas korta maskiner har tyvärr aldrig varit direkt bra utan för spåret. Men jämför du i det här fallet en SXR mot andra märkens korta maskiner av samma årsmodell är dom inte speciellt mycket bättre.

SRXen är ju klart starkast av alla tre, går som en gocart efter lederna. Än idag är det många som har svårt att hänga på en SRX så länge inte leden blir för dålig, då sätter den korta fjädringsvägen stopp. Men den får man också peka ut som sämst av dessa tre utanför spåret, inte konstigt heller då den är en ren led/lake racer.

V-Max finns också i två utföranden. SX kan man väl kalla föregångaren till SRX och XTC föregångaren till SXR. Båda har dock samma motor.
 

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Yamahas korta maskiner har tyvärr aldrig varit direkt bra utan för spåret. Men jämför du i det här fallet en SXR mot andra märkens korta maskiner av samma årsmodell är dom inte speciellt mycket bättre.

SRXen är ju klart starkast av alla tre, går som en gocart efter lederna. Än idag är det många som har svårt att hänga på en SRX så länge inte leden blir för dålig, då sätter den korta fjädringsvägen stopp. Men den får man också peka ut som sämst av dessa tre utanför spåret, inte konstigt heller då den är en ren led/lake racer.

V-Max finns också i två utföranden. SX kan man väl kalla föregångaren till SRX och XTC föregångaren till SXR. Båda har dock samma motor.
Men en SXR 500 borde då alltså vara ett duglit köp, eller skulle en V-max 700 ha mer och komma med. Är bara sexton år, är kring 170 lång och väger kanske 60+. Vet att dessa maskiner är ganska tunga men hur tunga är om i jämförelse med kanske en MXZ 600?
 
Last edited:

ankan_1

Aktiv medlem
21 mar 2010
58
0
6
Kalix
Skulle satsat på en 600/700 sxr eller v-max xtc, de lär fungera bäst utanför leden. Srx och v-max sx är bra på leden, men inte utanför...
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Skulle inte vilja väga 60+ kilo å dra igång en trippel. nä men skämt å sido så har jag en kompis som har en 500 SXR å han åker nästan obehindrat överallt med den. Det kan alla som var med på snowrider weekend mars 2012 intyga.
Har själv en 700 SXR dock lite pulad med trippelpipor å annat tricks. Det ska mycke till att att stoppa den i terrängen då jag åkt på väldigt olämpliga ställen för denna typ av skoter.
Det är ju absolut ingen mountain/lössnö maskin även om jag använt den så imellanåt.
Det krävs nog iallafall 2 bra kompisar om man ska använda den som mountain/lössnömaskin.
Jag säger att det går men dom flesta ska inte ens prova.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sen kan tilläggas att XTC betyder längre fjädringsväg i boggien.
Iaf på modellerna 1997-98, på årsmodell -99 framåt tror jag (tror = vill minnas det stod så i en köpguide i en skotertidning) det är den boggiefjädringen standard på vmax.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Nejnej, inte en chans. MountainMax700 väger 232 kg torr enligt verkstadshandboken. Och den har 358-matta med tillhörande längre boggie + tunnelförlängning = tyngre än en kort maskin.
Helt fel av mig, helt rätt av dig. Tjänstevikten är 270kg! Blev en lite ihop blandning där. Fortfarande en gris dock..
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
232 kg torr för en 141" maskin, det är inte så värst mycket mer än moderna maskiner. Kanske +15-20 kg, och det är inget en normal förare märker av just nåt. :)

Men åter till maskinerna. Satsa framförallt på ett fräscht o välunderhållet exemplar, det är viktigare än om det är en vmax eller sxr.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Oavsett vilken modell du köper så tycker jag du ska satsa på en trippel 600 eller helst 700, skottsäkra motorer. Tröttnar man på effekten, vilket man alltid gör eftersom, så är det enkelt att skrämma upp dom rejält utan att knappt påverka driftsäkerheten.

Tänk på att "redtop" 700an som sitter i v-max och sxr "bara" har ca 110hk och är väldigt snäll i karaktären. Men kan med relativt enkla medel nå 140 aggressiva pollar om man önskar det vid ett senare tillfälle.
 

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Har hittat ett par modeller som jag förstår är vad jag vill ha:
Yamaha V-Max XTC 600
Sen känner jag en snubbe som säljer en SXR 500.
Och sen denna: Yamaha V-max 700 Vad är detta för modell då de ej skriver SX eller XTC?

Vilket köp skulle ni säga är bäst? :)
 
Last edited:

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Sxr 600 är ju en trippel och likaså med vmax 700. Dom är tyngre än en sxr 500 som är 2 cylindrig, jag tycker att en 2 cyl är en bättre instegsmaskin eftersom den är lätthanterlig.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
97-ans SX600 är tvåcylindrig och även om inte den heller är en helt fjäderlätt maskin, så är den iallafall lättare än tripplarna. Sedan så sitter det Öhlinsdämpare på dem (iallafall de jag sett)