srx 700 startar ej

larmgubben

Medlem
4 dec 2012
14
0
1
Skövde
Hej har en srx 700 som jag startat ca var tredje vecka hela sommaren. Idag när snön äntligen kommit så startar den inte, kul,,,,,!
Gör jsg rent stiften så startar den på första draget men dör efter 5 sekunder Sedan ingen respons på något drag utan att torka rent stiften. Har fyllt på med 10 liter ny bensin och en halv liter rödsprit utan resultat, har aven blåst ur den utan stift, tacksam för tips:eek:hwell:
 

ospracing

Medlem
15 nov 2012
8
0
1
Rätansbyn
hej, prova starta den på startgas, och om den gör lika då så är det förmodligen en massa olja i vevhuset som släcker stiften...
ovanligt problem bland yamaha trippel dock..
men om den går på startgas tills dess att du slutar spruta, så sitter de nog skit i förgasarna ändå..
 

larmgubben

Medlem
4 dec 2012
14
0
1
Skövde
Tacvk för det svaret. Jag prövade med startgas igår och det blev samma resultat men det är ju lång bit från luftintaget till förgasarna?Behöver jag ta den luftburken, så gasen räcker ner ordentligt. Om det är som Du säger olja i vevhuset är det krångligt att få bort?
Tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Yes nya stift och köp NGK eya 9 . Det sitter till 90% changs redan eya men om inte så byt til eya för dem är gjorda för att tåla mer surhet.

Startar man skotern flera ggr på sommaren så är det lätt att knäcka även eya stift. Det händer även på vintern om man drar iväg för tidigt ,,varmkörning är inte bara bra för motorn,,även stiften håller längre då.
 

larmgubben

Medlem
4 dec 2012
14
0
1
Skövde
Tack för Era svar, uppskattas när man inte kan så mycket. Under dagen hällde jag lite soppa direkt i cylindrarna och den startade några sekunder men dog sedan. Det ser ut som det inte är nån soppa i ledningarna fram till förgasarna men jag vet inte. Skall köpa nya stift som Ni säger. Tröttnade som faan idag och har fått in den i garaget. Får väll göra rent förgasarna och ev. Tanken. Tänkte även ev. göra rent tanken.
Faan va irriterad jag är när den startat hela tiden och det äntligen kommer lite snö till Skövde...........då skiter han it.:)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om man surdrar dom där tripplarna så kan dom bli jävliga å få igång pga att dom blandar olja i oljepumpen,och får dom inget bränsle så pytsar dom i bara olja i vevhuset och den oljan släcker stiften,detta ser man om man tar bort luftburken,ta bort den och lossa bränsleslangen till pumpen och blås i tanken tils det kommer bränsle,montera sen tillbaka slangen och blås mer i tanken sen får du "snappsa igång den,när den startar,rör INTE gasen utan låt den stå på tomgång,om det är mkt olja i vevhuset så kommer den att ryka väldigt mkt,när den stått på tomgång i 10 minuter så vet man att den får tillräckligt med bränsle då kan du gasa ur den,baktänder den och släcker stiften så rengör lågfartsmunstyckena för då är dom igensatt,använd en knappnål eller liknande,du måste kolla alla lågfartarna om den baktänder alltså för det räcker med att ett är igensatt

lycka till och skriv hur det gick
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Stiften som sitter i nu förresten heter nog NGK R.
OK bort med R stiften köp NKG eya 9 finns inte bättre för en trippel.

Den går på supen hör jag....... Innan du skruvar lös alla fuggar o rengör prova blåsa övertryck i några sek genom tanklocket. På det viset fyller man garanterat flotörhusen full med soppa och den ska då starta om det inte är skit i munstycken. Det duger med käften om du har svintur tar den sig då.

Vid rengöring lågfartsmunstycken så funkar koppartråd från elkabel bäst och skadar inte heller hålet. Och tryckluft blåser man igenom allt med såklart.

Rengöra förgasare ska man igentligen göra inför varje vinter.
 

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
plocka bort luftburken och håll för föggarna och dra i snöret så ska du se att den går igång.
när den går i gång ta bort händerna.
 

samuel4

Medlem
5 dec 2011
36
0
1
pedersöre
i med nya br9eya stift varm kör. Min srx surade stift när man hade haft igång den under sommaren flera gånger utan att varm kört den och gamla stift som är surkörda är inte lika tåliga som nya fast man bränner av dom :D
 

larmgubben

Medlem
4 dec 2012
14
0
1
Skövde
Supertack för alla svar och hjälp. Jag köpte stiften ni rekomenderade och tog bort luftburken och gjorde rent. Jag kollade att det kom bränsle från pumpen och det funkade fint. Nu har jag kört pärlan och den går kanon så tack för tipsen.
En sak undrar jag bara att när jag kört ca 1 km utan att vara i djup snö så blir den varm samma problem förra året. Jag har innan jag körde idag luftat systemet. Kräver de här srx maskinerna att man kör ofta i djupsnö trotts att det är mellan 5-10 minusgrader? Eller kan impellern eller nått annat vara kass? Ha det gött.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Supertack för alla svar och hjälp. Jag köpte stiften ni rekomenderade och tog bort luftburken och gjorde rent. Jag kollade att det kom bränsle från pumpen och det funkade fint. Nu har jag kört pärlan och den går kanon så tack för tipsen.
En sak undrar jag bara att när jag kört ca 1 km utan att vara i djup snö så blir den varm samma problem förra året. Jag har innan jag körde idag luftat systemet. Kräver de här srx maskinerna att man kör ofta i djupsnö trotts att det är mellan 5-10 minusgrader? Eller kan impellern eller nått annat vara kass? Ha det gött.
en srx vill helst inte ha nå snö alls
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Undrar om det inte sitter en luftskruv baktill nånstans.
Kanske var det till och med under dynan, eller inne i facket på dynan.
Fan minns inte riktigt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Kul att den funkar igen.

Srx 700 ska inte ha kylproblem förens underlaget är så hårt att slidsen bränner fast. helt klart ökat tempen en hel del på hårt underlag m,en den ska inte koka förens slidsen bränner fast.

Du måste ha misslyckats med urluftningen för det är lätt hänt. Jag brukar plocka ur termostaten på alla förekommande skotrar/märken och köra så i ca 30 min +. Vaktar den fört med öppet lock tills den blivit minst 50grader varm och brukar även köra med locket halvlöst ett tag.

Thundercat upp till 96 årg är hopplösa attfå ur luften ur såvida man inte kör ett tag utan termostat.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har för mig att v-max 700 trippeln kunde få problem me vattenpumpen, var tydligen limmad fast och kunde släppa.
 

larmgubben

Medlem
4 dec 2012
14
0
1
Skövde
Har testat det mesta utan resultat men har av en bra kund fått låna en vakuula( tror den heter så)man gör vakuum i systemet med hjälp av tryckluft sedan byter man enhet och suger i vätskan via slang. Gick fint men nått blev fel så jag testade igen och då kunde jag inte få nått vakuum igen, allså har jag ett läckage. Det konstiga är att jag inte ser vatten nån stans. Prövar med extra slangklämmor och ser om det hjälper. Frågan är hur faan man kommer åt returen under motorn? Jävligt tröttsamt. ;-)