Mountain Cat 800 -03 Rasslande missljud

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Hej

Har köpt mig en mountain cat 800 -03 där det var ett rasslande missljud ifrån främre delen från boogien uppfattades det som.
Vi hittade några delar som behövdes bytas för de var i stort sett sönder slitna och hålen där bultarna satt i boogie skenorna var helt utnötta så det glappade med ca en halv cm.
Så vi åtgärdade det, boogie skenorna svetsades och borrades om och delarna som var sönder nötta byttes ut, även nya slides.

Nu är allt monterat på platts men det är fortfarande ett rasslande missljud när man kör.

Jag är en datanörd som köpte mig en skoter så jag är verkligen helt sämst på detta, alla idéer och teorier är välkommna.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är ju väldigt svårt att säga till 100% vad orsaken är .
Om du inte kollat ? , så ta en titt på kedje spänningen .

Lossa låsmuttern för bulten till kedje spännaren , ta tag i sekundär variatorn och vrid den framåt tills det tar stop , då får du bort allt slack i kedjan , tryck in p-bromsen om du har det , om inte tejpa , strippa fast bromsen så den bi behåller läget . om det går att justera så skall du skruva in sträckbullten för hand tills det tar stopp , förutsatt att bulten går lätt , om inte annat kan man ta en nyckel och inte vålds sträcka , bara så pass att inget slack finns .

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Är plastgrejerna längst fram på boggieskenorna nötta? Är dom det å du sätter på nya slides så tar mattskoningrna i kanten på slidesen å det blir ett jäkla oväsen

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Hur är mattspänningen?
Tänkte så inte mattan rasslar mot främre svingen (överst på den)

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Tack för alla svar.

Kedjan är nu spänd, och mattan känns nog spänd för att det inte ska ta någonstans.

Körde några meter utan missljud men efter en stund så kom ljudet tillbaka. Vet ej varför det inte lät på en gång, det är som att det inte vill låta när det går sakta.

Ljudet kan beskrivas som ungefär när man stoppar en tunn pappskiva i ekrorna på ett cykeldäck.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Om någon monterat Nonslip drivhjul kan boggiskenornas spetsar ta i drivkuggarna. Eller om du satt in nya slides eller flyttat boggin kan skenorna ta i drivhjulens kuggar. Om det tar i så blås av det som tar i med rondellen även om metallboggiskenan tar i.

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Om någon monterat Nonslip drivhjul kan boggiskenornas spetsar ta i drivkuggarna. Eller om du satt in nya slides eller flyttat boggin kan skenorna ta i drivhjulens kuggar. Om det tar i så blås av det som tar i med rondellen även om metallboggiskenan tar i.
Tack för svaret, men du kanske inte läste uppdateringen jag skrev.
Detta kan ju vara anledningen men varför låter det då inte när jag kör sakta?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men det borde ju gå att se vart det tar i?

Palla upp skotern och be en kompis gasa alt släng en kompis över sadeln som ett renskinn och låt han försöka lyssna vart missljudet kommer ifrån.

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
jag tror att du bör spänna ballast remmarna. om det är när du gasar till i högre hastighet kan det vara att boggien fjädrar ner och attackvinkeln blir för snäv och då hakar boggieskenorna i klips-hålen i mattan. jag hade samma på min och nu funkar det bättre. du borde isåfall höra missljudet om du lastar på en kompis bakom och trycker ihop boggien lite.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Tack för svaret, men du kanske inte läste uppdateringen jag skrev.
Detta kan ju vara anledningen men varför låter det då inte när jag kör sakta?
Det brukar gå fritt när man kör lungt.

Ta första bästa sprayfärg du hittar i garaget och spruta på boggiskenorna i framkant. Kör en sväng och kolla vart färgen nöts bort. Då ser du om ex skenorna är för lång i framkant eller inte.

Kan mycket väl vara som förg talare säger,,,för slaka balataremmar.

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Har nu provat spänna balataremmen men ingen skillnad, rasslar på ändå när man kommer upp i 10-20kmh

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Har du kollat i kedjehuset?det sitter en spännande frampå sidan av huset! Kolla så inte den är för slak så kedjan rasslar runt där inne! Om du även öppnar huset så kräng av remmen på variation och kän om lagren verkar okej både på sekunder axeln och drivaxeln.

Hur pass mycket drog du åt balastremmarna?

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Jag drog åt dem ganska mycket, kan inte dra åt mer för då svävar boogien framtill när den står still på plan mark

Föresten kedjan är redan spänd för någon föreslog att det kunde vara det.
Har dock inte haft upp kedjehuset och kollat

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har du Kollat alla lager , sekundär axeln och på driv axeln ? .

Kikat så inget boggi hjul sitter löst , har drivaxeln flyttat sig sidledes eller drivhjulen ? .
Matskoning som sitter på sniskan ?

Kan ju inte vara så mycket som kan föra oljud i boggin mer än dom sakerna samt kedjehuset .
Kanske måste ta bort kedjehuslocket och se över spännaren , se så inte dreven är slitna eller kedjan .