Polaris 2014

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Skall försöka förmedla en annan bild av PRO:n

Har en -13 PRO RMK och jag känner ungefär likadan som citatet. Hade en -11 innan och jag känner att -13 i alla lägen är en mycket bättre maskin, för lössnö. Är kvalitén sämre på -13 jämfört med -11. Nej, tycker inte det. Är hållbarheten sämre? Nej, tycker inte alls det. Allt är bättre.

De flesta i min närhet kör numer PRO. Troligtvis för att den just nu uppfattas som den värsta maskinen för just lössnöåkning. Ingen har haft de problem som man kan läsa sig till på forumet. Alla åkarna är över 40år med bakgrund ifrån bl.a. tävlingsåkning (MX, SX) mycket olika hembyggen de senaste åren. Lättade chassien, boggie, framvagnar, mm. Dvs. Åkare med mycket känsla för åkning och maskinerna.

Dagens lössnömaskiner och framför allt PRO:n har gjort att ombyggnationer inte är lika nödvändiga för att få prestanda och spara vikt som det var för 5-10 år sedan. Har utvecklingen gått för fort fram? Ja, det är en fråga som alla och en var måste ställa sig.

Jag tror att utvecklingen är bra och helt riktig om man vill ha Max prestanda för lössnökörning. Det är vad vi håller på med. Vill man ha en tyngre kanske mer allround maskin kan man köra en STD. Vill man ha max prestanda i lössnön köper man en PRO. PRO:n är lätthanterligare och känns lättare.

Jag rekommenderar en -14 PRO i alla lägen. Den är i princip helt färdig för lössnöåkning och endast lössnöåkning.
kul att det funkar för er alla.
Å ja pro är en bra maskin.
Men vi är ett gäng med liknande erfarenheter som erat som åker bara lössnö och för oss funkar det inget vidare. Tidigare modeller 11-12 har funkat bättre än 13.
kolfiberpyrmider är inget man impas av :-(
Men värsta är att dom äter variatorremmar oavsett setup...........
Men en jävla rolig maskin
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
är riktigt nöjd över min 13 också.
har plockat många björkar med den ohållbara limmade a-armarna och än efter 95 mil sitter dom då ihop än, så tycker att den håller riktigt bra..

gällande variator remmen så har den slirat några gånger då den var kall men funkar perfekt när man fått värme på den. de ända jag har haft problem med är att den gick bara på en cylinder när de var kallt men när den blev varm startade den igång, och problemet jag hade till idag att sekundären var glapp både på splinsen å att den var flytande 1-2mm å de gjorde att den slirade rem som fan gick nästan inte köra, men tog bara bort en bricka så att sekundären blev stum och nu slirar den inget på remmen lr att de smäller å lever jävulen från variatorn...
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
gällande variator remmen så har den slirat några gånger då den var kall men funkar perfekt när man fått värme på den. de ända jag har haft problem med är att den gick bara på en cylinder när de var kallt men när den blev varm startade den igång, och problemet jag hade till idag att sekundären var glapp både på splinsen å att den var flytande 1-2mm å de gjorde att den slirade rem som fan gick nästan inte köra, men tog bara bort en bricka så att sekundären blev stum och nu slirar den inget på remmen lr att de smäller å lever jävulen från variatorn...
Har bara en kommentar.... OJ!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Säger bara och!? Jag har exakt samma bakgrund som för snubbarna du beskriver.. Varför säger jag då och.. Jo jag gjorde lumpen hos burandt förra året i februari, vad menar jag med det? Jo det enda man har tillgodo från åren på crossbanan och långloppsspåren när man tar in en maskin bland träden.. är blick för linjer och snabba beslut... Resten bör man lägga åt sidan tills man friåker i mer öppen terräng!
Jag tillhör dom som helt enkelt gett oss fan på att lära oss till fullo att ta oss fram i brant och tät terräng!

Och jag ser en röd tråd i alla inlägg... Folk som pumpar puder efter myrar och i fjällterräng för att sen max 10% klättra bland träden.. Ni kan köra med org. Setup och tycker maskin går bra!
Vi andra som kör 90% eller mer i brant utmanade terräng där man aldrig kan hålla gasen mot stoppen längre är typ 2-3sekunder, vi vet att en snubbe med std setup, för det första kör fast hela tiden, och för det andra har sprängt remmen innom en timme (om han har kondis). Jag har nämnt det tidigare, Wärdell påstod att han åkte helt org. Vi ifrågasatte detta, och när han fick låna en flång ny Pro 13 sprängde han remmen efter 4minuters körning... Det är ungefär så länge en rem håller för en grym pilot på en std settad pro...
Så ligger det till.. Om yamahas kvalitets tekniker kontrollerat 2014s pro hade jag lätt signat en sån, alla framvagnar och drivaxlar jag sett som har pajat har varit pga. Fel montage för er som det håller ihop för är grejjerna förmodligen limmade/monterade på rätt sätt......

Alla vi vill köra pro, för vad man än gör med std rmk så blir den inte lika fin som pron... Men jag vill samtidigt spendera mina timmar bland träden körandes och inte bogserandes eller pilla dit en ny QD rem med puder upp till halsen,
Jag kan respektera att du uppenbarligen kör utmanande men du tappade mig efter "max 4 minuter på en std pro". Nej, det händer inte. Isåfall är det fel på maskinen...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag kan respektera att du uppenbarligen kör utmanande men du tappade mig efter "max 4 minuter på en std pro". Nej, det händer inte. Isåfall är det fel på maskinen...
Behöver inte respektera mej... Ser mej själv som nybörjare som fortfarande lär mej.... Kanske var en något extrem beskrivning jag gav... Men terrängen var bland det ballaste jag kört i och var vid tillfället klart över min förmåga... Och där höll den bara 4min.. Vet inte hur många mil maskin hade innan..

En mer rättvis bild är väl att i varierande skogs körning håller remmen 10-15mil std, men i extrem terräng mellan 4-20minuter om nu det är så mycket bättre? Och det är för polarn när jag varit med såå inge bull!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ok jomen jag vet ju inte heller alla förutsättningar runt samt hur miljön var men det kändes som en sån oerhörd kontrast mot min upplevelse så reagerade mest på det...
Och angående kvalitet så tycker även jag att det är otroligt pinsamt för Polaris med alla turer kring Prons limmade delar, för strul det har en del folk onekligen.

Som enda -13 Pro i gänget har jag få personliga referenser men min klammer monterades efter bara 3 mil samt koll av drevens linjering. Min QD ser perfekt ut efter 70 mil, och även om jag inte kör som burandt har den tagit en del spö ändå. Min första rem sköt jag dock efter 30 mil, två distanser monterades på sek. (extra motorstöd satt redan på) och den nya har inte fransat en enda gång. Nu tror jag inte att två extra distanser gör sånna mirakel så största anledningen lär vara att februaripudret är borta så man inte behöver tukta lika hårt för att ta sig fram... Det finns mycket man kan slipa och fixa på en Pro, men det är en oerhört komplett maskin ur kartong och kör man fast skulle jag mer skylla externa omständigheter än maskinen...

Edit. Jag kan tillägga angående driftstabilitet och QD att när min variatorrem small lät det som ljudet kom från avgassidan. Tvärsäker på att det var QDn som small och vart jag så otroligt j*vla förbannad på Polaris. Så ja, det faktum att man än inte kan känna helt avslappad med QDn är riktigt dåligt. Men då min hittills har presterat 110% (ibland kan man göra saker man inte tror borde kunna gå) kan jag inget annat säga än att jag är otroligt imponerad av hur den presterar...
 
Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Skall försöka förmedla en annan bild av PRO:n

Har en -13 PRO RMK och jag känner ungefär likadan som citatet. Hade en -11 innan och jag känner att -13 i alla lägen är en mycket bättre maskin, för lössnö. Är kvalitén sämre på -13 jämfört med -11. Nej, tycker inte det. Är hållbarheten sämre? Nej, tycker inte alls det. Allt är bättre.

De flesta i min närhet kör numer PRO. Troligtvis för att den just nu uppfattas som den värsta maskinen för just lössnöåkning. Ingen har haft de problem som man kan läsa sig till på forumet. Alla åkarna är över 40år med bakgrund ifrån bl.a. tävlingsåkning (MX, SX) mycket olika hembyggen de senaste åren. Lättade chassien, boggie, framvagnar, mm. Dvs. Åkare med mycket känsla för åkning och maskinerna.

Dagens lössnömaskiner och framför allt PRO:n har gjort att ombyggnationer inte är lika nödvändiga för att få prestanda och spara vikt som det var för 5-10 år sedan. Har utvecklingen gått för fort fram? Ja, det är en fråga som alla och en var måste ställa sig.

Jag tror att utvecklingen är bra och helt riktig om man vill ha Max prestanda för lössnökörning. Det är vad vi håller på med. Vill man ha en tyngre kanske mer allround maskin kan man köra en STD. Vill man ha max prestanda i lössnön köper man en PRO. PRO:n är lätthanterligare och känns lättare.

Jag rekommenderar en -14 PRO i alla lägen. Den är i princip helt färdig för lössnöåkning och endast lössnöåkning.
Bra skrivet MR600SX,7 dagar i veckan tar jag min pro 13 före 12an.jag vill tro att motoreffekten på 13 gör känslan(mer hp?),men kan inte säkert säga det,kan ju vara en del från QD.n som gör det hela åxå?dock så kör jag nästan bara i ospårat&helst så löst före som det nu går att hitta,är alergisk mot led/spår,där är en 163"pina...samt där jag kör står träden(tyvärr väldigt tätt&visst,bägge maskinerna har gått en del på myr/sjö,men då med 10år gammal pilot)DÄREMOT tror jag om man gillar sk.blandad körning på hårdare eller blandat före,samt hoppande mm.då ska man inte ha en maskin,som just är gjord för ren pow.ta hellre en std rmk eller ass.enda nackdelen som jag ser det,är just att dom inte finns i 163"...
Naturligtvis är man orolig för QD.n,man har ju läst en del dåligt,men som det har funkat till nu,så är man ju inte besviken,min maskin verkar då ha klockren drivaxel&drev,inte det minsta vobbel,eller liknande,men kan ju förstå att en del är besvikna.som haft problem som haft dålig axel
,dock tycker jag polaris verkar ha skött garantiärendena mkt.bra,vilket vissa fabrikanter inte har.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Och jag ser en röd tråd i alla inlägg... Folk som pumpar puder efter myrar och i fjällterräng för att sen max 10% klättra bland träden.. Ni kan köra med org. Setup och tycker maskin går bra!
Ok, Min text "STD"stod för en vanlig RMK 155 som en del tycker är ett bättre alternativ. Självklart skruvar vi i variatorerna. Där finns ofta att hämta om inte annat så vill man kanske ha en personlig "touch". Mycket beror på var man kör i Svedala. Andra bollar med skidor och lägre styren. Allt högst personligt hur man vill ha det.

När jag hänvisade till vår ålder och erfarenhet till motorsporten så var avsikten att berätta lite bakgrund.

Tror absolut att att maskinerna kan skilja sig mot varandra. Tror också att montaget kan vara toleransmässigt väldigt nära någon gräns utan att vara "helt fel". Sammansatt kan dock alla toleranser i montaget ge negativa effekter. Varför blir det så? Ja, inte fan säljs det mycket maskiner av PRO i världen. Blir då montörerna bra? Nja, dock har polaris seglat upp många klasser det senaste åren. Kanske ligger de i toppen numer?

Vissa anser att QD är anledningen till att -13 tar mer rem än motsvarande -11. Jag kanske anser tvärtom men, vad har vi för skillnader mellan åren i variatorerna, motorkuddar, utväxlingsförhållande, linjering, styvhet i chassiet, mm.

Inom industrin så använder vi kuggremsdrifter för att de är överlägsna kedjedrifter. Däremot så ställer kuggremsdrifter utan spännare krav på flex, linjering samt kontrollerad inkörning. Inkörningens tid på PRO:n vet jag inte vad boken eller handlaren säger? Vi spånade om att runt 5-10 mil vore ok för kuggremmen. Däremot har jag frågetecken om avsaknaden av skydd. Kuggremsdrifter kräver rätt anliggning som jag tidigare skrev. Kedjedrifter förbrukar effekt och den roterande massan är inte alls att föredra. Du får helt enkelt mer effekt i mattan och en rappare maskin med QD. Haverier i kedjedrifter är heller inte billiga och slår sönder mer än en kuggrem.

I övrigt så ville jag bara förmedla en bild som avvek. PRO:n är helt enkelt i våra ögon den mest kompletta maskinen för teknisk åkning. Då inkluderas kolfiber och QD som används där 100% prestanda krävs. Precis det vi vill ha.
 
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
MR600SX... Jag håller med dej om det du skriver i bägge inläggen, och jag förstod att du menade Std rmk kontra pro i första inlägget... Och det är alltid bra med bägge sidor av historien!
Det är här jag blir luddig i min text.
Det vi som försöker åka 4dagar (ibland 5) per vecka försöker förmedla är att, vi är beredda på att släppa de % som pron är bättre hanterings mässigt för den bevisligen högre driftsäkerheten hos std rmk..
Det alternativ Vi kollar på ida är att starta uthyrningsföretag för att kunna hålla en större maskinpark, så man inte ska bli utan maskin.. Polarn har fått klippa å klistra som fan för att hålla igång en maskin av hans 2..

Om jag kör pro nästa år så kommer det stå minst en reserv på gården, kanske en std, då den har extra kylarn och passar oss över 40 när nilan ska ut i fjällen...
Slutligen så begränsas ju även möjligheten till att ställa in maskin då QDn imte har några drevnings alt.
Stemman här på forumet böt drivhjul så det funkar.....
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Är oroad både över kolfiberstagen och qd:n. Att kuggrem är lättdrivet och effektivt förstår jag då jag arbetar med sådant inom industrin. Problemet är att minsta lilla slack på remmen kommer resultera i att man rensar den på kuggar. Ett slirdrev hade känts som en riktigt trevlig lösning de gånger man t.ex. matar på uppför och studsar/hoppar så att mattan går från obelastad till hård belastning på ett ögonblick.

Sen förstår jag inte varför man inte väljer att montera bromsen på drivaxeln istället för sekundäraxeln. Skulle vara kul att ha broms vid ett qd-haveri! :embarassed:
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ett slirdrev hade känts som en riktigt trevlig lösning de gånger man t.ex. matar på uppför och studsar/hoppar så att mattan går från obelastad till hård belastning på ett ögonblick.
Håller med fullständigt om det är slacket som skapar problem.

Om jag kör pro nästa år så kommer det stå minst en reserv på...
Givetvis skall du ha en PRO. Med en PRO visar man vem man är och vad man vill ;) Känns som om de problem som trots allt finns, hanteras ganska bra av Polaris. Skämt åsido- inte tror jag att så lätta problem som limningar kommer till -14. Den montören är inte kvar i produktionen.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
ha ha kul läsning detta å alla har olika erfarenhet av samma körning ? eller hur kör vi ????
Jag kommer å att åka PRO även nästa år liket från året får ny tunnel å lite mer nya delar så den blir kvar ..... Men vad fan gör man åt remätandet ??? extra motorfästen tied 10,11 supertipp mm mm vad man än stoppar i så håller inte remmarna på skrå i skogen !!!! ska man gå samma väg som stenman å fixa egna motorkuddar (stumt) om det nu är lösningen.
Å troligtvis blir det inte sämre med alupyramid som inte flexar lika mycket.

ja ja kul är det då å om man skulle byta vad skulle det vara till ? summit är bra men inte tillräckligt ......
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
"Alupyramid som inte flexar lika mkt" ??? Är det problem med att kolfibern flexar? Kolfiber använder man ju för att det är vridstyvt och lätt. En sak att skiten knäcks av slag. Men flexar den också?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
ha ha kul läsning detta å alla har olika erfarenhet av samma körning ? eller hur kör vi ????
Jag kommer å att åka PRO även nästa år liket från året får ny tunnel å lite mer nya delar så den blir kvar ..... Men vad fan gör man åt remätandet ??? extra motorfästen tied 10,11 supertipp mm mm vad man än stoppar i så håller inte remmarna på skrå i skogen !!!! ska man gå samma väg som stenman å fixa egna motorkuddar (stumt) om det nu är lösningen.
Å troligtvis blir det inte sämre med alupyramid som inte flexar lika mycket.

ja ja kul är det då å om man skulle byta vad skulle det vara till ? summit är bra men inte tillräckligt ......
Hehe ja jag har själv blivit fundersam efter att man läst under vintern om folks upplevelser med remätande. När man läser om personer som kommer 5 mil på en rem blir man ju fundersam om man själv mest glider runt o finkör hela dagarna :weird:
Men det är ett mysterium, det verkar ju vara mer missnöje i år men känns inte som att de tweaks som gjorts till -13 ska göra så drastiska försämringar.

Jag har alltså i skrivande stund kört 30 resp 40mil och den nya ser tokfin ut, utan några drastiska förändringar av mig. Asker med sin -12 smällde några i fjol men de två senaste gick 100 resp 80 mil (gick i helgen). Och här vet jag att det är så långt ifrån myrkörning man kan komma (http://www.youtube.com/watch?v=DkIKfL1tf9M)...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Aldrig smällt en rem med potatisen, dock bytt av säkerhetsskäl vid 70 och 140 mil då jag fått frisera dem rätt friskt. Nuvarande har hängt med i 90 mil. En polare körde jämbördigt med mig och bytte rem vid 350 mil.

Hur som haver, idag har jag syndat. Namnunderskrift på PRO 800LE 155 med 36" zbros... Spännande!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
ha ha kul läsning detta å alla har olika erfarenhet av samma körning ? eller hur kör vi ????
Jag kommer å att åka PRO även nästa år liket från året får ny tunnel å lite mer nya delar så den blir kvar ..... Men vad fan gör man åt remätandet ??? extra motorfästen tied 10,11 supertipp mm mm vad man än stoppar i så håller inte remmarna på skrå i skogen !!!! ska man gå samma väg som stenman å fixa egna motorkuddar (stumt) om det nu är lösningen.
Å troligtvis blir det inte sämre med alupyramid som inte flexar lika mycket.

ja ja kul är det då å om man skulle byta vad skulle det vara till ? summit är bra men inte tillräckligt ......
13 pro med team justerbara vikter viktade på innersta hålet till 66,2 eller ,4 minns inte, org prim fjäder, 160-240 sek fjäder minskade remätandet för polarn...
Summit, jajo, som omdet skulle lösa rem problemen!? Sköt 4på 40 mil... Sen gillar dom ju vår snö.. Dominerar just nu, men vad ska du göra under pudersäsongen... Hör ökat pers i marklyft efter att ha burit XM hela januari.... Kör hårt på en poo