Polaris 2014

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
ha ha kul läsning detta å alla har olika erfarenhet av samma körning ? eller hur kör vi ????
Jag kommer å att åka PRO även nästa år liket från året får ny tunnel å lite mer nya delar så den blir kvar ..... Men vad fan gör man åt remätandet ??? extra motorfästen tied 10,11 supertipp mm mm vad man än stoppar i så håller inte remmarna på skrå i skogen !!!! ska man gå samma väg som stenman å fixa egna motorkuddar (stumt) om det nu är lösningen.
Å troligtvis blir det inte sämre med alupyramid som inte flexar lika mycket.

ja ja kul är det då å om man skulle byta vad skulle det vara till ? summit är bra men inte tillräckligt ......
Provat schimsa sekundären? Gjorde en jävla skillnad på min!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hur ser linjeringen ut på en ny 13? Har ni kollat med linjeringsverktyget PS-47477.
Om ni schimsar så borde linjeringen vara ur spel, antingen innan eller efter...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hur ser linjeringen ut på en ny 13? Har ni kollat med linjeringsverktyget PS-47477.
Om ni schimsar så borde linjeringen vara ur spel, antingen innan eller efter...
Nja, endel (jag själv) har tagit bort inre shims, det tunna räckte för mej, samt lagt till en bricka mellan distansen å axeln, ökat det axiella spelet.... Fick på så vis jämnare temp på skivorna..
Hittat en del 13 med stum axel!?
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Nja, endel (jag själv) har tagit bort inre shims, det tunna räckte för mej, samt lagt till en bricka mellan distansen å axeln, ökat det axiella spelet.... Fick på så vis jämnare temp på skivorna..
Hittat en del 13 med stum axel!?
Precis, vart samma för mig! Problemet verkar ju inte vara att motorn är sne vid icke belastning! Det verkar som att den vrider sig vid extrem belastning! Har kompisar som har kört typ 160 mil på remmar å dom håller, men dom belastar heller aldrig maskinen ordentligt!;)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Nog har jag ökat spelet på sek kanske vart lite bättre ? men sen kom berget å tog hela maskin :-(
tror på tied men inte på 73-57 helixen måste nog gå ner lite men vete fan till vad.
Om nu remmarna håller för vissa å inte för andra myrsurfare borträknade så undrar man ju vad fan som skiljer ? alla pro i vårat sällskap tar då rem i skogen.....
ja ja nya tag nästa år kanske den nya tunneln fixar biffen :)
Och ja verkar som alupyramid gör maskin stabilare.
Ta av huven å fullt styrutslag och kolla på kolfiber jumjum så ser ni otäcka saker.....
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
he-he. Varför skall man pumpgasa? Man sliter bara på gasviren. Faan vad ni är grymma på skoter. Så djävla kul att se.

Saaatan vilken grym körning du har på din "site" Jag är sjukt imponerad. Skråkörningen var inspirerande. Har inte sett det tidigare. Kör hårt.
Oj fan va kul med sån spontan uppskattning :bigsmile: Tacktack :)

Nog har jag ökat spelet på sek kanske vart lite bättre ? men sen kom berget å tog hela maskin :-(
tror på tied men inte på 73-57 helixen måste nog gå ner lite men vete fan till vad.
Om nu remmarna håller för vissa å inte för andra myrsurfare borträknade så undrar man ju vad fan som skiljer ? alla pro i vårat sällskap tar då rem i skogen.....
ja ja nya tag nästa år kanske den nya tunneln fixar biffen :)
Och ja verkar som alupyramid gör maskin stabilare.
Ta av huven å fullt styrutslag och kolla på kolfiber jumjum så ser ni otäcka saker.....
Ja flexet i pyramiden är skrämmande på kolfibern, men jag blev nästan lika skrämd av alu pyramiden också. Så om man bara ser till flexet är båda oroande, men alu var vad jag minns lite bättre...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Ja flexet i pyramiden är skrämmande på kolfibern, men jag blev nästan lika skrämd av alu pyramiden också. Så om man bara ser till flexet är båda oroande, men alu var vad jag minns lite bättre...
Trodde det var något fel på min när jag hade loss huven och man styr max så flexar det rätt mycket på alupyramiden vid vänster dämpartorn men jag blev helt lugn när vi monterade en askerbåge på bamses maskin så flexade kolfiberpyramiden ännu mer jämfört med alupyramiden.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Har hunnit förbruka fler qd remmar än variatorremmar, måste vara nått sorts rekord?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nog har jag ökat spelet på sek kanske vart lite bättre ? men sen kom berget å tog hela maskin :-(
tror på tied men inte på 73-57 helixen måste nog gå ner lite men vete fan till vad.
Om nu remmarna håller för vissa å inte för andra myrsurfare borträknade så undrar man ju vad fan som skiljer ? alla pro i vårat sällskap tar då rem i skogen.....
ja ja nya tag nästa år kanske den nya tunneln fixar biffen :)
Och ja verkar som alupyramid gör maskin stabilare.
Ta av huven å fullt styrutslag och kolla på kolfiber jumjum så ser ni otäcka saker.....
Vad har du kört med för vikter till tieden. Min std rmk med 19-42 drevning å 10-66 gillade 73/57 kammen mer än mej. Sista remmen hsr nog fan hållit över 30-40mil nu. Visdrligen har föret förändrats men men... gick på 160-240 fjäder. Ska testa 177/240 och 160-260 innan jag byter kam....
Du ka väl inte ge upp redan.. byt chassie och kom och åk med oss.. slask körnig med rmk är klart underskattat. Åsså hittar man alltid kallpuder i nån skreva... till slutet av juni.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Hoppsr mycke eller?
Den senaste resande när jag landade, inget märkvärdigt och hade bara lite grundgas. Den före for vid klättring då det tvär greppade i en stubbe eller dylikt under snön. Har aldrig knäckt en kedja tidigare så tillförlitligheten känns väl inte 100% på pro:n
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Vad har du kört med för vikter till tieden. Min std rmk med 19-42 drevning å 10-66 gillade 73/57 kammen mer än mej. Sista remmen hsr nog fan hållit över 30-40mil nu. Visdrligen har föret förändrats men men... gick på 160-240 fjäder. Ska testa 177/240 och 160-260 innan jag byter kam....
Du ka väl inte ge upp redan.. byt chassie och kom och åk med oss.. slask körnig med rmk är klart underskattat. Åsså hittar man alltid kallpuder i nån skreva... till slutet av juni.
har kört 10 66 å 68 och 11 66 å 68 tror fan den lirar bäst med mina 11-66 (66,7 väger dom) men verkar snällare mot remmen med 10 serie.
hade 160-240 fjädern å 73/57 men stämmer inte hundra å svårt att sätta fingret på vad.
Ja nog hade man gärna kört mer men vetefan när maskin blir hel ? delar beställt iaf.
Sen verkar banken tycka att det räcker med 4mån ledigt för skoteråkning och chefen med ?? fattar dom inget det är ju livet :)
Slaskföre är ju nummer 2 efter grispuder iaf på rmk !
Ja ska man upp till gränsen får man väl ta rygg på dig då jag inte vart impad då jag var där sist men var nog sällskapet som inte vet var the spots är och fel maskin summit :-( ....
 
K

krickus

Tänkte beställa foxdämpare från USA, det billigaste jag hittat är $1045 för boggiedämpare och $995 för Evol R framdämpare. Någon som har pejl på om det finns billigare någonstans?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
har kört 10 66 å 68 och 11 66 å 68 tror fan den lirar bäst med mina 11-66 (66,7 väger dom) men verkar snällare mot remmen med 10 serie.
hade 160-240 fjädern å 73/57 men stämmer inte hundra å svårt att sätta fingret på vad.
Ja nog hade man gärna kört mer men vetefan när maskin blir hel ? delar beställt iaf.
Sen verkar banken tycka att det räcker med 4mån ledigt för skoteråkning och chefen med ?? fattar dom inget det är ju livet :)
Slaskföre är ju nummer 2 efter grispuder iaf på rmk !
Ja ska man upp till gränsen får man väl ta rygg på dig då jag inte vart impad då jag var där sist men var nog sällskapet som inte vet var the spots är och fel maskin summit :-( ....
Du är välkommen.. 2014 har alltså en fetare övre kolvring har jag hört... samt att kör man som vi håller motorn max 200 mil å detta kommer från en jäbligt aktiv ÅF... Lär sitta Vössner kolvar i mina ploaris från och med nästa v..
Fan man borde hinka i en AC800.. känns som vettigaste trimmet. Haha..
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
ok brukar inte få så mycket mil men timmar blir det :)
Bara att gasa å smäller skiten in på garanti å köpa sig en reservmaskin........

nja ac8 har för dålig gasrespons eller har den blivit bättre sen -11 ? men annars så
å m8 -11 vilken pansarvagn höll för allt å var smidig tills man prova RMK då var det go natt M
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Oj fan va kul med sån spontan uppskattning :bigsmile: Tacktack :)
Vadå tacktack ;) vi tycker om folk som har känsla för det de håller på med. Fina kameravinklar och grym körning. Grabben som kör vet hur man hanskar en PRO. Mer filmer med er. Kör hårt :))) MER FILM :)) FILM, FILM, FILM :)) vi väntar :)

Fan man borde hinka i en AC800.. känns som vettigaste trimmet. Haha..
haha AC800 har vi kört för länge sen... Värst nej...dock en fin 2:a. Poo no1.

nja ac8 har för dålig gasrespons eller har den blivit bättre sen -11 ? men annars så
å m8 -11 vilken pansarvagn höll för allt å var smidig tills man prova RMK då var det go natt M
Håller med, M8 var kult till PRO kom ;) sen NATTI-NATTI
 
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Vadå tacktack ;) vi tycker om folk som har känsla för det de håller på med. Fina kameravinklar och grym körning. Grabben som kör vet hur man hanskar en PRO. Mer filmer med er. Kör hårt :))) MER FILM :)) FILM, FILM, FILM :)) vi väntar :)

haha AC800 har vi kört för länge sen... Värst nej...dock en fin 2:a. Poo no1.


Håller med, M8 var kult till PRO kom ;) sen NATTI-NATTI
Jaha.. menade hinka i spisen i poon.. men det kanske du förstod... har aldrig ägt en artic endast testar ett par hundra meter... däremot så har ju motorn deras varit höjd till skyarna i bra mång år nu.. och det är sällan någon sagt motsattsen, tills nu då.
Poo= no1 ja i karaktär.. hp så är dom ju ett skämt eller så kan inte vi i sverige bromsa dem..
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Poo= no1 ja i karaktär.. hp så är dom ju ett skämt eller så kan inte vi i sverige bromsa dem..
Arctic har jag ägt i några omgångar. Mycket fin motor på topp. Poo bygger effekten snabbare känns det som. Då kommer jag till en bra fråga. Med PAR topp blir det ännu bättre uppbyggnad i CFI2:an på 2013, eller gäller det bara 2011-2012?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, jag tror så här.. Antingen cirkulerar det ett antal olika mappar bland 13 maskiner, eller så har polaris missuppfattat det här med toleranser! Polarn har haft 3st jag en åsså har han lånat en av en annan polare då hans vart sjukskrivna.. Ingen har varit den andra lik vad gäller karraktär! Den sista som han fick levererad i februari, gick hårt som ett satans troll... Tills han satte i slp helsystem, par topp och PC5, en annan polare med samma grejjer fast på en assault (som går som ett troll med prylarna) la i samma mapp... Men polarns troll förvandlades till sengångarn sid... Å följer man trådarna här finner man stora skillnader i hur olika modds har upplevts..
Kommer säkert 50/50 possitivt/negativt på PAR... Jag tänkte testa RK-tec med Wössner kolvar...
Lite orolig då min går rätt hårt som den är...