Sög i sig all olja på 2,7 mil (Lynx RE 800 -09)

W

w3stman

Visa bifogad bild 16289
1 : 3D rave
2: olja
3: oljan till vattenpump
4: vaccum till bränslepump

Detta är inte mina uppgifter men har fått det av en snubbe på dootalk

Motorn är en summit 800r 2008
Fyfan va guld! Det är slang nr 3, alltså olja till vattenpump. Men är det den som ska kopplas till "överflödssnoppen" på oljetanken? Kändes lite högt upp och har även läst om detta i forum!
 
W

w3stman

Ja

Därför det är viktigt att toppfylla oljebehållaren då och då.
Okej, så det är alltså så den fungerar! Lever på oljan 30-40 mil tills man toppfyller igen? Hur mycket slukar den ner dit vid en toppfyllning på ett ungefär? Förstår att det beror på hur mycket som finns vid pumpen redan men mellan stortån och pekfingret?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag känner inte att jag kan nog mkt om ämnet för att uttala mig. Det funkar :)

Går oljepumparmen tillbaka lätt?

Många monterar extra fjäder som hjälper till att dra tillbaka armen. Skotern blir tyngre att gasa men man får stark tumme.
 
W

w3stman

Jag känner inte att jag kan nog mkt om ämnet för att uttala mig. Det funkar :)

Går oljepumparmen tillbaka lätt?

Många monterar extra fjäder som hjälper till att dra tillbaka armen. Skotern blir tyngre att gasa men man får stark tumme.
Jo pumparmen var väldigt lättsam, och vajern gick också väldigt fint! Såg inlägget först nu när den är monterad igen och skulle ju nästan tryckt dit en extra fjäder men nu är det för sent. Fick räcka med en infettning av wiren/armen.

Men nu har jag dykt på nästa "problem". När jag skulle på med gaswiren på förgasaren så fick jag ett dilemma. Vid demontering satt wiren i armen på förgasaren med båda muttrarna och en bricka under själva armen, dvs allt på ena sidan. Märkte då att gängorna i wirehöljet och delen i förgasarna där wiren är fäst, tar i varanda, vid 3/4 gaspådrag. Alltså kunde inte skotern gå på mer än 3/4 gas innan!

Om jag istället monterar den med en mutter ovanför armen och en bricka & mutter under armen så ligger wiren på helspänn, även i den slackaste läget.

Min fråga är då, kan man ändra wirespänningen på något annat sätt en genom den? Tänker mig att man kan justera upp 0-läget eller något?

Här är en bild, pilen visar vart kroken man fäster wiren tar i gängorna.



Uploaded with ImageShack.us
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kan ta en bild hur det ser ut på summiten jag har i garaget. Är lite disträ så det blir så fort jag kommer ihåg det.
 
W

w3stman

Kan ta en bild hur det ser ut på summiten jag har i garaget. Är lite disträ så det blir så fort jag kommer ihåg det.
Jafan vore kanon! Nu gjorde jag en lösning och la 2 brickor på ovansidan, och det fungerar bra. Men känns ju inte helt 100..
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Du ska ha en mutter på varje sida, dom du har det nu. Men jag är rätt säker på att brickan inte ska vara där överhuvudtaget.
 
W

w3stman

Du ska ha en mutter på varje sida, dom du har det nu. Men jag är rätt säker på att brickan inte ska vara där överhuvudtaget.
Ja det känns logiskt. Choken är ju monterad så och det känns ju inte annat än rätt!

Det vi gjorde idag var att rengöra rave-ventiler, rengöra förgasare och bytte till nya originalstrl munstycken (låg och hög) & även nya stift.

Problemet vi har nu, när vi fått ihop allt är följande symptom:

1. Gasen hänger sig några sekunder efter att man släpper av vid mjuk körning
2. Stiften är vita
3. Orolig tomgång
4. Mööar ihop vid fullgas från stillastående, innan den skickar på som den ska

Detta problem ger med sig när man kör med choken inne. Det + att stiften är gråa/vita visar ju att den går för snålt.

Att tillägga är att boxen är ecm-boxen är uppgraderad. Kanske ändå inte gör någon skillnad?

Ska man bestycka upp lågfart då? Och hur mycket? Sitter som sagt original nu med 17,5 låg och 480 hög. Innan var det 20 låg och okänt på hög (ingen stämpel).
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kör inget mer förrän du hittat varför den får för mkt luft / för lite soppa.

Är bägge stiften vita?
 
W

w3stman

Kör inget mer förrän du hittat varför den får för mkt luft / för lite soppa.

Är bägge stiften vita?
Okej,

Jo de är vita, eller kanske mer gråa.

Insugen har ju varit av och de såg fräscha ut när vi bände och böjde lite, kan även prova med lite startgas för att utesluta tjuvluft.

Men den går ju bra på högre varv, är det lågfarten som ska bestyckas upp då? Kanske testa på strl 22 eller något?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Går den magert så märks det inte alltid på hur den går. Däremot så märks det när kolvarna smälter...

Den får för lite soppa eller för mkt luft

Blev den tät när ni hade lös isugningsgummina?

Varför bestyckade du om ?
 
W

w3stman

Går den magert så märks det inte alltid på hur den går. Däremot så märks det när kolvarna smälter...

Den får för lite soppa eller för mkt luft

Blev den tät när ni hade lös isugningsgummina?

Varför bestyckade du om ?
Jo precis!

Ja vi kollade dem en extra gång vid montering, för att vara säker att klammer satt rakt och att gummina var helt över förgasaren.

Bestyckningen gjordes för att säkerställa att lågfart ej hade ärgat inuti och att huvudmunstycket inte gick att avläsa vilken storlek de hade.

Planen nu är att se över luft/bränsleskruven (om den kallas så?) så att den står i utgångsläget, dvs 1,5 varv ut. Sen även gå lös med startgasen runt insug, packbox etc. Men vad vi kunnat se är gummina i bra skick när de varit av..
 
W

w3stman

Jo precis!

Ja vi kollade dem en extra gång vid montering, för att vara säker att klammer satt rakt och att gummina var helt över förgasaren.

Bestyckningen gjordes för att säkerställa att lågfart ej hade ärgat inuti och att huvudmunstycket inte gick att avläsa vilken storlek de hade.

Planen nu är att se över luft/bränsleskruven (om den kallas så?) så att den står i utgångsläget, dvs 1,5 varv ut. Sen även gå lös med startgasen runt insug, packbox etc. Men vad vi kunnat se är gummina i bra skick när de varit av..
Idag bokstavligt talat dränktes insugsgummin och packboxen vid variatorn och motorn reagerade inte alls. Skönt att slippa men fortsatt frustrerad över problemet.

Imorgon ska förgasarna av ännu en gång och grundligt rengöras, grundinställas, rengöra premiär-variator, tömma tank osv. Hoppas vi finner problemet så det blir åka av under nyårshelgen!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Lånar tråden lite (om det är okej?) då jag har samma problem på min Fusion 600, körde den varm ifjol men bara så den börja varna. Bytte någon helg senare till v-force och samma helg nyper en kolv på den, vitt stift. Bytte cylinder, kolv samt insugsgummin och rengjorde förgasarna + kollade tjuvluft och ställde sedan undan den för sommaren. Men ändå vill den nu iår börja tappa varv nästan misstända när man höllit stumt i några sekunder.

Kollade stift direkt och är oroväckande vit på samma cylinder än. Då till frågan, hur kan den helt plötsligt börja gå snålt ? vart perfekt färg på stiften tidigare. Kan v-force påverka ?
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
jag körde på 20 på lågfarten. dom går vel rätt magert på låg och mellan så det skadar ju inte.. min var lite lurig ibland, om man ligger å kör å släpper av gasen så ligger den kvar som ett gashäng några sekunder...
speciellt när det är lite kyligt å kallsnö.
har även haft problem med styrningen av avgasportarna.. sitter 2 st solenoider typ med vakumslangar och kontakter.. har stått helt öppna en gång å sist vägra dom öppna fullt. då var det tps en som stog helt galet.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fick ihop summiten idag... Exakt samma fel som du. Har även bland annat bytt gaswire.

Har läst på dootalk och har kommit fram till följande:

Antingen tps'en, dpm'en eller en allt för aggressiv dragning av bränslepump till förgasarbryggan.

Tps: måste grundjusteras med b.u.d.s.
Dpm: har jag inte rört men kan hänga ihop med tps.
Bränsleslangen går som en ostkrok från pumpen, under förgasarbryggan och tillbaka där den går in till förgasarna.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hittade felet. Slangen till dpm var ansluten till oljebehållarens avluftningsslang.. Ingen aning hur den hamnat där...

Jag skyller på killen som äger skotern och som var med och skruvade.
 
W

w3stman

Kul att fler väljer att dela med sig/tipsa.

Igår togs förgasarna isär till minsta skruv och rengjordes med brake-cleaner & tryckluft. Drog om gaswiren (tyckte den såg lite klämd ut), bytte slangar till bränslepump/vacum och kikade allmänt. Nu går den som den ska igen! Dock tycker vi stiften ser lite för vita ut fortfarande men är betydligt bättre än sist! Ska köra den riktigt varm här någon dag för att sedan läsa av dem igen!

Har ingen aning vad som orsakat detta fel, men jag gissar på att tidigare ägare monterat gaswiren i kläm, vilket gett en trög gas, hakande oljepumpswire och förhöjd tomgång! Hoppas nu bara den fortsätter gå, och inte drar en massa olja.