"Bensin 98Jag kör på 98 eftersom den inte innehåller etanol, tankar på Preem.
Intressant tanke, borde egentligen vara tvärt om då det känns som det var vanligare med 96 och 98 oktan förut!Väldigt intressant det där med att "gamla skotrar inte behöver 98 oktan"... jag kör själv enligt den principen. Men när "värstingarna" kom ut vid slutet av 90, resonerade man likadant då? "Den här nya måste ju ha 98 oktan"...
När fattar motorn att den är gammal och ska inse att 95 duger åt den?
Bara en tanke
Där ser man, det där har Preem ändrat på någon gång under dom senaste månaderna. Kollade på deras hemsida förut och då skrev dom att 98 inte innehöll etanol."Bensin 98
Standard 98-oktanig bensin. Kan innehålla upp till 5 procent etanol. "
Kopierat från http://preem.se/templates/ProductInformation____9570.aspx.
Mjo, jag har hört av kusinen som är mekaniker att vissa kan spika om man kör på 95 oktan, typ IQ R och liknande. Tråden handlar ju såklart om vad som är brukligt att ha i TS Nytro, men har spårat lite..Det spelar väl mindre roll vilken typ av bränsle du kör så länge du kör utan turbo. Jag kör turbo och kör 98 i möjligaste mån. 2taktarna går väl bättre på 98. Jag tror att trådskaparen undrar vad som gäller på en 4takt?
Jag fick rådet idag att köra på 98 oktan ( ej etanol blandad) därför att bensin och etanol skiktar sig och under sommaren eller när man inte kör på ett tag då kan tanken rosta.
Personligen så tycker jag att det känns bättre att köra på "ren" bensin som motorn är van vid då det vid min skoters födelse knappt fanns 95oktan utan 96. Jag kommer att fortsätta köra min gamla trotjänare på 98 utan etanolblandning.
Nu verkar det som om Statoils 98 oktan är bättre än V-power. Om man tittar på produktinformationen så har Statoils 98 oktan högre oktanhalt än Shells V-power. V-power har nu etanol iblandat och Statoil går ut med 0% etanolinblandning i sin 98 oktan fortfarande.Kör Shell v-power så ofta jag kan, därefter blir det vanlig 98 och i sämsta fall 95. Inbillar mig att den går bäst på v-power.
Som det ser ut så är all 95 oktan spetsade med etanol upp till 5%. Meningen är att 95 oktan skall ersättas av E10 inom en snar framtid. Det var väl meningen att det skulle ske i maj 2012, men bromsades i EU för att det skulle utredas om alla fordon kunde köra på det. Så det är väl meningen att 98 oktan skall vara kvar för de fordon som inte klarar upp till 10% etanol i bensinen.Är det etanol i alla 95okt tankar nu? Och hur många % är det igentligen
Så med andra ord är det bäst att tanka 98 oktan i sin skoter, nästan oavsett årsmodell..Som det ser ut så är all 95 oktan spetsade med etanol upp till 5%. Meningen är att 95 oktan skall ersättas av E10 inom en snar framtid. Det var väl meningen att det skulle ske i maj 2012, men bromsades i EU för att det skulle utredas om alla fordon kunde köra på det. Så det är väl meningen att 98 oktan skall vara kvar för de fordon som inte klarar upp till 10% etanol i bensinen.
Och åter till frågan så står det att min skoter skall ha 98 oktan när den körs i Sverige. Står en bit in i boken rekommenderade bränslen för olika länder. Jag kör på Statoils 98 oktan för det borde bli bäst så tycker jag.