Heavy Hitters Variatorkit..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan!

Jag funderar på ett variatorkit till min yamaha nytro x-ride. Är Heavy Hitters ett bra kit? Vilka grundvikter ska man ha? Jag får tag på ett kit med 58g grundvikter för ca 1300kr. Är detta ett bra kit att utgå från (hur mycket skiljer 58g mot original?) Sen kan man väl fästa extravikter på grundvikterna oxå, hur mycket kan man gå uppåt och neråt från dessa 58g?

Ska man även införskaffa en shockwave helix? Vad är dessa bra för?

Hur har ni viktat era variatorer till x-ride?

/M

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Skrev visst lite fel... självklart kan man ju inte gå ner i vikter... :)

Hursomhelst, är 58g grundvikter något att utgå från? Hade väl tänkt mig ett turbokit (180hk) nån gång i framtiden oxå. Skulle det funka med detta kit även då, samt nu med standardmaskin?

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
köp supertips istället typ 50 g då de fungerar mycket bättre på nytron
Varför är det så stor skillnad mellan de två kitten? De ser ju ändå rätt lika ut, samma princip. Heavy hitters finns ju på rea till halva priset såg jag (kanske för att ingen vill ha dom :)). Är det värt de extra slantarna att gå på ett supertip kit?

Är det nån som testat båda på nytro och kan meddela erfarenheter?

steinwall

Medlem
27 feb 2012
26
0
1
Gävle
ja tydligen fungerar heavy hitters inge bra på nytron, ringde till ntc å pratade med dom and just detta kitt eftersom det var så bra pris på det. men dom sa att jag skulle spara pengarna istället. har en polare som köpt det å han fick aldrig till det riktigt. men du gör som du ill :eyebrows:

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
ja tydligen fungerar heavy hitters inge bra på nytron, ringde till ntc å pratade med dom and just detta kitt eftersom det var så bra pris på det. men dom sa att jag skulle spara pengarna istället. har en polare som köpt det å han fick aldrig till det riktigt. men du gör som du ill :eyebrows:
Ok! Konstigt att ntc säljer båda då..

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Förstår inte varför , men om man inte får till vikter så kan jag tycka att det är den bakomför vikterna som är det största problemet .
Heavy Hitters är bra .
Lite läs info :

http://www.thunderproducts.com/thunder_shift_heavy.htm

Lika så Supertip oxå bra .

Men tror du tjänar en slant om du köper direkt av STM i USA , problemfritt och du får bra råd och tips utav Mark oxå ..

http://supremetoolinc.com/cart/snowmobile-cam-arms-and-accesories-c-11.html?zenid=8a29ad627c8378ebeb7a2f95df863a29

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Förstår inte varför , men om man inte får till vikter så kan jag tycka att det är den bakomför vikterna som är det största problemet .
Heavy Hitters är bra .
Lite läs info :

http://www.thunderproducts.com/thunder_shift_heavy.htm

Lika så Supertip oxå bra .

Men tror du tjänar en slant om du köper direkt av STM i USA , problemfritt och du får bra råd och tips utav Mark oxå ..

http://supremetoolinc.com/cart/snowmobile-cam-arms-and-accesories-c-11.html?zenid=8a29ad627c8378ebeb7a2f95df863a29
Tack för infon, Hurricane! Vilket kit har du testat och på vilken maskin? Vet du av nån grundinställning på vikter, kanske nån internetsida som har testat olika på olika maskiner..??

/M

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har testat båda två och även Heel Klicker .
Nu bara på 2-taktare , från 140-250+ hp , och det har fungerat bra .
Blir 4-takt om ett tag , så då får jag bättre insyn där , men ser det inte som något olösligt problem

Kan se en liiten fördel med Supertip och Heelklicker då man kan lasta på mer vikt i början på dom .

Men Heavy Hitters och Supertip har bättre justermån på viktsattserna .
Sen bör du väll köpa ett par vikter med minst 10g mindre än vad du har i dagsläget för att ha justermån .
Så liiite + kan väll gå till Super tip vikterna .

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Har testat båda två och även Heel Klicker .
Nu bara på 2-taktare , från 140-250+ hp , och det har fungerat bra .
Blir 4-takt om ett tag , så då får jag bättre insyn där , men ser det inte som något olösligt problem

Kan se en liiten fördel med Supertip och Heelklicker då man kan lasta på mer vikt i början på dom .

Men Heavy Hitters och Supertip har bättre justermån på viktsattserna .
Sen bör du väll köpa ett par vikter med minst 10g mindre än vad du har i dagsläget för att ha justermån .
Så liiite + kan väll gå till Super tip vikterna .
Vet du vad variatorvikterna väger på en x-ride?

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vet du vad variatorvikterna väger på en x-ride?
Har tyvär ingen koll vad vikterna till en x-ride väger , men som du ser på STMs sida så bör ett par justerbara vikter ligga på 50g till din .
Så det kan väll vara ett riktmärke vilken typ av justerbara vikter du nu än funderar på .
Jag skriver och säger bara mina egna erfarenheter , och tycker många ger upp fort och säger att det är skit bara för att man kanske inte orkar eller har tillräklig kunskap att tuna variatorer .

Vad du än väljer så är det inget skit , det är bra grejor vare sig du köper Heavy Hitter , Heel Klicker eller Super Tip . jag skrev ett litet + för Super Tip .
Sen får var och en avgöra själv vad dom tycker och det ekonomiska vad som är värt vad .

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Har tyvär ingen koll vad vikterna till en x-ride väger , men som du ser på STMs sida så bör ett par justerbara vikter ligga på 50g till din .
Så det kan väll vara ett riktmärke vilken typ av justerbara vikter du nu än funderar på .
Jag skriver och säger bara mina egna erfarenheter , och tycker många ger upp fort och säger att det är skit bara för att man kanske inte orkar eller har tillräklig kunskap att tuna variatorer .

Vad du än väljer så är det inget skit , det är bra grejor vare sig du köper Heavy Hitter , Heel Klicker eller Super Tip . jag skrev ett litet + för Super Tip .
Sen får var och en avgöra själv vad dom tycker och det ekonomiska vad som är värt vad .
Tack för svaren! Det blev ett lätt begagnat super tip kit som jag hittade här på forumet! Nu gäller det bara att klara justera in det på rätt sätt... Jag har ju ingen kunskap i ämnet men man får väl prova sig fram så gott det går! Är det någon som har en bra och lämplig grundinställning för nytro x-ride? Det är 50g grundvikter. Hur ska jag vikta på dom? Kom med förslag och vad olika inställningar ger!

/M

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Ger du inte upp så kommer du garanterat lyckas bra .
Här har du en länk till 2 filmer Mark på STM gjort som visar lite grundläggande hur du gör .
Fins säkert fler som kör med dessa vikter som jag hoppas kan dela med sig

http://supremetoolinc.com/tech_info.php
Jag har kollat dom videorna och förstått grundiden med att ha mest vikter i "basen" på vikten och max 4-6 gram i toppen av vikten.. Men det vore ju enkelt om man hade nån sorts "mall" just för x-riden ifall nån har provat sig fram till bra grundinställningar..

Så ni som kör x-ride med super tip variatorkit kanske har nåt bra tips! Skriv på!!