GPS

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Är det någon som använder en valig bil-gps till skotern? Jag har tittat lite på montana men tycker den är för dyr så jag tänkte om man kunde köpa en bil-garmin och använda, givetvis i nån form av fodral/plastficka. Funkar bil-gps i kyla eller är dom värdelösa på det området?

/M

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Jag skulle nog hellre vänta lite och köpa en garmin montana 600 för det är en kanon gps.
Satsa på en frilufskarta också.
600:an ligger runt 3200kr om man kollar runt på lägsta pris sajterna.
Jag har en själv och är mycket nöjd :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Krångla inte, ska du ha en klockren GPS till skotern, köp Montanan...
Helt suverän.

Ska man köra bilgps så lär du nog ha nåt slags fodral, troligen med värme också så att skärmen funkar.
Sen lär man se till att den funkar med friluftskartan också.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
Jag har den billiga nuvi 500 som är vattentät och stötsäker på skotern. Har fungerat perfekt i två år trots att jag tillochmed tappade den efter leden första vintern och hittade den på sommaren. :) kanske lite liten skärm men för mig duger den aldeles utmärkt.
Använder Friluftskartan PRO och kartmans skoterledskarta. Fungerar utmärkt även nedåt -20, lätt att se skärmen även i fullt dagsljus.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag har provat en vinter en bilgps på skotern. Å det funkar kanon men det tråkiga den kan inte hantera friluftskartan med alla funktioner som en utomhus gps.

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Ett tips till er som vill ha GPS på skotern är Viewranger. Gröna kartan finns att köpa i appen.

Sen har jag köpt ett vattentätt skal med styrfäste för ca 400 till min Galaxy S2. Och skärmen fungerar precis som vanligt trots kylan. Batteriet räcker hela dagen (om man inte ringer hem till gumman en gång i timmen)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Köp en riktig gps för utomhusbruk inge annat. Den kan du lämna på skotern hela vintern sen har du ciggkabel då lyser den hela tiden du är ute och kör.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Ett tips till er som vill ha GPS på skotern är Viewranger. Gröna kartan finns att köpa i appen.

Sen har jag köpt ett vattentätt skal med styrfäste för ca 400 till min Galaxy S2. Och skärmen fungerar precis som vanligt trots kylan. Batteriet räcker hela dagen (om man inte ringer hem till gumman en gång i timmen)

Både jag och frugan har Galaxy S2 och i vintras tog frugan lite bilder när det var kallt ute. Både skärmen och kameran gick sönder men som tur var lagades den på garantin. Ett köldtest på mobiler utfördes i Finlad och Iphone tål inte kyla bättre än S2

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Jag har haft iPhone i ytterfickan på skalskyddet i 2 säsonger och kört GPS samt tagit kort med under åkning, sen S2:an 1 säsong och hittills har den hållt. Har kört en dag hittills med det vattentäta skalet på styret och den höll den dagen iaf. Det går även koppla in laddkabel genom skalet så om man vill så får man laddning samtidigt man kör.