crossfire 8 09 hjälp med schims håller + schims

L0vgren

Medlem
26 nov 2012
28
0
1
luleå
hej har en crossfire som kvittrar från remmen, det sitter bara ett schims på skjusteringen till sekundären nu, och undrar om man kan prova köra utan schims helt för att få bort kvittrandet eller ska man fixa ett ännu mindre schims? schimset som sitter där nu är 1mm.

MVH Fredrik och god jul!

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
det måste du kolla med variatorlinjeringsverktyg om du ska göra eller ej. inget vi kan hjälpa dig med utan att själva kolla din linjering

god jul

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Shims bakom sekundären har inget med remspänningen att göra.

Man lossar på den lilla bulten i centrum av sekundären, ta bort aluminiumdelen som hölls fast av bulten.
På den sitter det shimsbrickor, lägg till eller ta bort för att justera remspänningen. Lägg till shims för att öka remspänning, ta bort shims för att minska remspänning.
Det brukar ligga nåt extra shims med i verktygsväskan.

Här är en länk till Tuben där dom visar hur det går till:
http://www.youtube.com/watch?v=kiim0K7t0OQ

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Om jag inte minns fel har väll 09orna dendär "plastskruven" som shimsen sitter på.
Och om jag inte minns helt fel så är det väl fler shims = mindre spänd rem.

Nu kan jag ju ha fel. Men som arctic ägare så behöver jag sällan bekymra mig om rembyten m,m så man glömmer mellan varven. (Ironi) ;)

Last edited:

L0vgren

Medlem
26 nov 2012
28
0
1
luleå
Aha okey jag pratar ju såklart om hållaren för scimsen bara formelera mig fel, sitter ett där nu som är 1mm men kvittrar ändå så då kan man väl prova utan schims? Det är en hållare i alu