Polaris iq 440 -05 eller polaris edge 600-02??

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Tjena!
Nu har jag besluts ångest på skoter köp, en iq 440 44mm matta (ingen kam borta) förstärkt boggi och a armar hel renoverad motor (gått 9 timmar efter renovering) dämparna är renoverad och om smshimsad samt bytt till en rosa fjäder i variation den drar vid 5000 har blivit race körd 4 år av en tjej men inga som hällts problem med den.
Eller en edge 600 som har gått ca 800 mil, 38mm matta fast lätt krock skadad på vänster sida lite på trailing arm och fotsteget fast inget som märks vid körning enligt säljaren.
Vilken tycker ni jag borde köpa?:)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag skulle ha köpt IQn utan att tveka. Dock så krävs det en del mekarkunskaper för att kunna ta hand om en 440, om du inte har tillräckligt med pengar för att lämna in den för kolvbyte regelbundet. :)

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Okej, tack för svaren!
Att greja är inget problem! Men har hört att man ska byta kolvar efter varje säsong hur mycket kostar det? Och stämmer detta?:)

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Okej, när ungefär börjar dom bli de? :)
Svårt att säga, jag körde min IQ 440 en säsong utan att kompet ändrades märkbart iallafall.

Sen, ganska olika skotrar du jämför, en superracer mot en ganska snäll crossover. Varför inte kolla på nåt av chassiena mellan -02-05, typ Arctics eller Ski-Doo/Lynx med REV-chassiet?

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Ja precis de va den edgen jag menade, kompisen din är inte sugen att sälja den? :)

Nja, har inte dom ski-doo/lynxen Rotax III serien?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ne tror ja inte, var ju riktigt bra pris på den :) Jo dom åren äre serie III som gäller i skidoo samt lynx.

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Jo precis de var ju kanon pris på edgen, vet du hur stor skadan var? :)
Ja men dom är ju inte kända precis för att hålla så bra, eller har jag fel? :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Inte så farlig, var fästet till tralingarmen som knäckts bakåt men var riktat och förstärkt så ingen fara att åka med :)

Största problemet idag med dom är nog insugsgummina samt fettade vevlager, men inget av de är ju särskilt svårt att fixa. Om det nu inte redan är gjort, fettar du om lagren så har du MINST 300mil körning utan att behöva tänka på dom :)